آیا حرمت شراب در قران بیان گردیده است؟!؟
آیا حرمت شراب در قران بیان گردیده است؟!؟
متن شبهه:
شراب در قرآن مطلقاً حرام نشده، به فایدههایی از آن نیز تصریح شده است؟ این ادعا را حتی مسلمانان عربزبان نیز مطرح و شایع میکنند، آیا چنین است؟
پاسخ شبهه :
۱.این ادعا هم زمان با ایران، در میان سایر مسلمانان در کشورهای عربی و ترکیه نیز شایع شده است و همین امر نشان میدهد که برای تهاجم فرهنگی و اشاعهی فساد و فحشا در میان مسلمانان، اقدامات هدفدار و سازماندهی شدهای صورت میپذیرد.
۲. آیهای که مدعیان فوق بدان استناد میکنند، به شرح ذیل است:
در باره شراب و قمار از تو سؤال میکنند، بگو: «در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی (از نظر مادی) برای مردم در بردارد (ولی) گناه آنها از نفعشان بیشتر است(البقره - 219)
خداوند متعال در کلام وحی ابتدا به گناه کبیره بودن شرب خمر و قمار تصریح مینماید «فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ»، سپس به برخی منافع شراب اشاره مینماید «وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ» اشاره مینماید و مجدداً تصریح مینماید که گناه [ضرر، زیان و خسران] آن به مراتب بیشتر از منافعش میباشد «إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما».
حال چرا باید به رغم دو بار تأکید بر گناه کبیره و مضر بودن شراب، به برخی از فایدههای آن استناد کرده و آن را حلال شمرده و این دروغ را نیز به خدا نسبت دهند⁉
۳. حرام شدن خمر در اسلام دفعی نبوده و به صورت تدریجی (در طول سه مرحله ) صورت گرفته است و آیه ای که می فرماید در خمر منافعی هست ولی گناه آن بزرگتر از سود آن است. مربوط به اولین مرحله مبارزه اسلام با شراب و شراب خواری است که در مراحل بعدی این مبارزه شدیدتر شده تا جایی که در مرحله سوم دستور دوری و اجتناب از آن صادر شده است.
۴. گناه کبیره و بالتبع حرام بودن شراب و قمار، فقط در آیهی فوق بیان نشده است، بلکه در آیهی ذیل به صراحت بیان شده که این اعمال شیطانی است و دستور به اجتناب از آن [خودداری به ارتکاب به آنها] نیز بیان گردیده است.
ای کسانی که ایمان آوردهاید! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعی بختآزمایی]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید.(المائده - 90)
۵. بدیهی است وقتی «فلاح و رستگاری» منوط به اجتناب از شراب، قمار، بتپرستی و ازلام میگردد، ارتکاب به آنها موجب ضلالت و هلاکت میگردد. پس حرام است. لذا دستور به اجتناب میدهد.
۶. در آیهی دیگری به هدف شیطان از ترویج شرابخواری و قمار مبنی بر ایجاد اختلاف و دشمنی بین خودتان از یک سو و دور کردن انسان از یاد خدا و نماز از سوی دیگر تصریح شده است:
شیطان میخواهد به وسیلهی شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهی اکید) خودداری خواهید کرد؟!(المائده - 91)
۷. حال آیا میتوان باز مدعی شد که شرابخواری در عین حال که گناه کبیره، مضر، عمل شیطان قلمداد شده، در ردیف قمار و بت پرستی شمرده شده، عامل اختلاف و دشمنی و دوری از یاد خدا و نماز بیان شده و به اجتناب از آن تصریح شده، در اسلام و قرآن کریم «حرام» نگردیده است؟!
۸. روایتی امام صادق علیه السلام فرمود:خداوند هرگز پیامبری را بر نیانگیخت مگر آنکه می دانست که چون دین او را کامل کند تحریم شرابخواری نیز در آن است. شراب همیشه حرام بوده است. دین از خصلتی به خصلت دیگر تحول می یابد و اگر از ابتدا کامل بود مردم دین را نمی پذیرفتند(.وسایل الشیعه ج 17 ص 237 حدیث1)
نشانی لاین تاریخ نگار
http://line.me/ti/p/~@pqc4429q
نشانی کانال تلگرام تاریخ نگار
http://telegram.me/tarikhnegar
نشانی گوگل پلاس تاریخ نگار
https://plus.google.com/116388656238426255886
#شبهه
متن شبهه:
شراب در قرآن مطلقاً حرام نشده، به فایدههایی از آن نیز تصریح شده است؟ این ادعا را حتی مسلمانان عربزبان نیز مطرح و شایع میکنند، آیا چنین است؟
پاسخ شبهه :
۱.این ادعا هم زمان با ایران، در میان سایر مسلمانان در کشورهای عربی و ترکیه نیز شایع شده است و همین امر نشان میدهد که برای تهاجم فرهنگی و اشاعهی فساد و فحشا در میان مسلمانان، اقدامات هدفدار و سازماندهی شدهای صورت میپذیرد.
۲. آیهای که مدعیان فوق بدان استناد میکنند، به شرح ذیل است:
در باره شراب و قمار از تو سؤال میکنند، بگو: «در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی (از نظر مادی) برای مردم در بردارد (ولی) گناه آنها از نفعشان بیشتر است(البقره - 219)
خداوند متعال در کلام وحی ابتدا به گناه کبیره بودن شرب خمر و قمار تصریح مینماید «فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ»، سپس به برخی منافع شراب اشاره مینماید «وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ» اشاره مینماید و مجدداً تصریح مینماید که گناه [ضرر، زیان و خسران] آن به مراتب بیشتر از منافعش میباشد «إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما».
حال چرا باید به رغم دو بار تأکید بر گناه کبیره و مضر بودن شراب، به برخی از فایدههای آن استناد کرده و آن را حلال شمرده و این دروغ را نیز به خدا نسبت دهند⁉
۳. حرام شدن خمر در اسلام دفعی نبوده و به صورت تدریجی (در طول سه مرحله ) صورت گرفته است و آیه ای که می فرماید در خمر منافعی هست ولی گناه آن بزرگتر از سود آن است. مربوط به اولین مرحله مبارزه اسلام با شراب و شراب خواری است که در مراحل بعدی این مبارزه شدیدتر شده تا جایی که در مرحله سوم دستور دوری و اجتناب از آن صادر شده است.
۴. گناه کبیره و بالتبع حرام بودن شراب و قمار، فقط در آیهی فوق بیان نشده است، بلکه در آیهی ذیل به صراحت بیان شده که این اعمال شیطانی است و دستور به اجتناب از آن [خودداری به ارتکاب به آنها] نیز بیان گردیده است.
ای کسانی که ایمان آوردهاید! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعی بختآزمایی]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید.(المائده - 90)
۵. بدیهی است وقتی «فلاح و رستگاری» منوط به اجتناب از شراب، قمار، بتپرستی و ازلام میگردد، ارتکاب به آنها موجب ضلالت و هلاکت میگردد. پس حرام است. لذا دستور به اجتناب میدهد.
۶. در آیهی دیگری به هدف شیطان از ترویج شرابخواری و قمار مبنی بر ایجاد اختلاف و دشمنی بین خودتان از یک سو و دور کردن انسان از یاد خدا و نماز از سوی دیگر تصریح شده است:
شیطان میخواهد به وسیلهی شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهی اکید) خودداری خواهید کرد؟!(المائده - 91)
۷. حال آیا میتوان باز مدعی شد که شرابخواری در عین حال که گناه کبیره، مضر، عمل شیطان قلمداد شده، در ردیف قمار و بت پرستی شمرده شده، عامل اختلاف و دشمنی و دوری از یاد خدا و نماز بیان شده و به اجتناب از آن تصریح شده، در اسلام و قرآن کریم «حرام» نگردیده است؟!
۸. روایتی امام صادق علیه السلام فرمود:خداوند هرگز پیامبری را بر نیانگیخت مگر آنکه می دانست که چون دین او را کامل کند تحریم شرابخواری نیز در آن است. شراب همیشه حرام بوده است. دین از خصلتی به خصلت دیگر تحول می یابد و اگر از ابتدا کامل بود مردم دین را نمی پذیرفتند(.وسایل الشیعه ج 17 ص 237 حدیث1)
نشانی لاین تاریخ نگار
http://line.me/ti/p/~@pqc4429q
نشانی کانال تلگرام تاریخ نگار
http://telegram.me/tarikhnegar
نشانی گوگل پلاس تاریخ نگار
https://plus.google.com/116388656238426255886
#شبهه
۲.۷k
۳۱ فروردین ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.