بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
تفسیر :
موضوع کنترل چشم، یکی از مسائل مهم اجتماعی است که سلامت و امنیت اجتماع را به دنبال دارد و این موضوع تنها مربوط به مردان نیست بلکه زنان هم از این قاعده مستثنا نیستند. قرآن کریم در آیه بعد از این آیه به زنان هم امر می کند که چشمان خود را از حرام حفظ کرده و دیده خود را آلوده نکنند. وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ - چشم حساسترین وسیله برای سعادت و شقاوت بشر است زیرا از راه چشم است که به دل سرایت می کند. شیطان نیز از این وسیله بیشترین استفاده راکرده است.یَغُضُّوا از مادّه غَضّ در اصل به معنى کم کردن و نقصان است و در بسیارى از موارد در کوتاه کردن صدا یا کم کردن نگاه گفته می شود، بنابراین آیه نمی گوید مؤمنان باید چشم هایشان را فرو بندند، بلکه می گوید باید نگاه خود را کم و کوتاه کنند، چرا که بستن چشم در مواجهه با نامحرم، ادامه مسیر را برای انسان غیر ممکن می نماید.در این آیه: قرآن نمی گوید از چه چیز چشمان خود را فرو گیرند و از این طریق میخواهد عمومیّت را برساند، یعنى از مشاهده تمام آنچه نگاه به آنهاحرام است چشم برگیرند. فَرَج در اصل به معنى شکاف و فاصله میان دو چیز است، ولى در اینگونه موارد کنایه از عورت می باشد که در فارسى از کلمه دامان به جاى آن استفاده می شودو منظور حفظ کردن آن از نگاه کردن دیگران است.(تفسیر نمونه ،ج 14ص 436)
درخاطرات شهید علی نیّری بیان شده است: روزی بچّه های مسجد محل را برای اردو به نزدیکی چشمه ای می برند. وقتی علی برای آوردن آب و درست کردن چای به سمت چشمه حرکت می کند در طول مسیر و در نزدیکی چشمه چشمانش به چند دختر جوان که نیمه عریان در حال شنا کردن در آب چشمه هستند می افتد. او در این لحظه بسیار حسّاس، دچار وسوسه های شیطانی شده امّا برای رضایت خداوند سریع در جای خود می نشیند و مسیر حرکتش را تغییر داده و مسیری دیگر را برای آوردن آب انتخاب می کند. سرانجام کتری پر از آب را می آورد و مشغول درست کردن آتش می شود تا آب را برای جوش آمدن و درست کردن چای بر روی آن بگذارد. چند لحظه ای که می گذرد از اطراف صداهای عجیبی را می شنود و وقتی از دوستانش سؤال می کند که آیا آنها نیز همان صداهایی که او می شنیده است را می شنوند یا نه؟ همه در جواب می گویند: خیر ما صدایی را نمی شنویم. کمی که بیشتر به اطراف توجّه می کند، متوجّه می شود که ریگهای اطراف مشغول به تسبیح خداوند هستند و میگویند: (ص 1)
تفسیر :
موضوع کنترل چشم، یکی از مسائل مهم اجتماعی است که سلامت و امنیت اجتماع را به دنبال دارد و این موضوع تنها مربوط به مردان نیست بلکه زنان هم از این قاعده مستثنا نیستند. قرآن کریم در آیه بعد از این آیه به زنان هم امر می کند که چشمان خود را از حرام حفظ کرده و دیده خود را آلوده نکنند. وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ - چشم حساسترین وسیله برای سعادت و شقاوت بشر است زیرا از راه چشم است که به دل سرایت می کند. شیطان نیز از این وسیله بیشترین استفاده راکرده است.یَغُضُّوا از مادّه غَضّ در اصل به معنى کم کردن و نقصان است و در بسیارى از موارد در کوتاه کردن صدا یا کم کردن نگاه گفته می شود، بنابراین آیه نمی گوید مؤمنان باید چشم هایشان را فرو بندند، بلکه می گوید باید نگاه خود را کم و کوتاه کنند، چرا که بستن چشم در مواجهه با نامحرم، ادامه مسیر را برای انسان غیر ممکن می نماید.در این آیه: قرآن نمی گوید از چه چیز چشمان خود را فرو گیرند و از این طریق میخواهد عمومیّت را برساند، یعنى از مشاهده تمام آنچه نگاه به آنهاحرام است چشم برگیرند. فَرَج در اصل به معنى شکاف و فاصله میان دو چیز است، ولى در اینگونه موارد کنایه از عورت می باشد که در فارسى از کلمه دامان به جاى آن استفاده می شودو منظور حفظ کردن آن از نگاه کردن دیگران است.(تفسیر نمونه ،ج 14ص 436)
درخاطرات شهید علی نیّری بیان شده است: روزی بچّه های مسجد محل را برای اردو به نزدیکی چشمه ای می برند. وقتی علی برای آوردن آب و درست کردن چای به سمت چشمه حرکت می کند در طول مسیر و در نزدیکی چشمه چشمانش به چند دختر جوان که نیمه عریان در حال شنا کردن در آب چشمه هستند می افتد. او در این لحظه بسیار حسّاس، دچار وسوسه های شیطانی شده امّا برای رضایت خداوند سریع در جای خود می نشیند و مسیر حرکتش را تغییر داده و مسیری دیگر را برای آوردن آب انتخاب می کند. سرانجام کتری پر از آب را می آورد و مشغول درست کردن آتش می شود تا آب را برای جوش آمدن و درست کردن چای بر روی آن بگذارد. چند لحظه ای که می گذرد از اطراف صداهای عجیبی را می شنود و وقتی از دوستانش سؤال می کند که آیا آنها نیز همان صداهایی که او می شنیده است را می شنوند یا نه؟ همه در جواب می گویند: خیر ما صدایی را نمی شنویم. کمی که بیشتر به اطراف توجّه می کند، متوجّه می شود که ریگهای اطراف مشغول به تسبیح خداوند هستند و میگویند: (ص 1)
۱.۵k
۲۵ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.