تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 14
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
أَ فَمَنْ كٰانَ عَلىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ كَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُوا أَهْوٰاءَهُمْ (١٤)
آيا كسانى كه بر دليل روشنى از پروردگار خويش اند، مانند كسانى هستند كه عمل زشتشان براى آنان آراسته شده و از هواهاى نفسانى خود پيروى كرده اند؟
نکته ها:
«بيّنه» در اصل به چيزى مى گويند كه ميان دو چيز فاصله و جدايى ايجاد مى كند به گونه اى كه ديگر هيچ گونه ربط و اتصالى با هم نداشته باشند. به همين خاطر به دليل روشن و آشكارى كه حقّ را از باطل جدا مى كند «بيّنه» مى گويند.(37)
پيامبر با منطق و بيّنه به سراغ مردم مى آيد، ولى مردم با خوب پنداشتن راه خود و پيروى از هوس هاى خويش با او برخورد مى كنند.
رسالت پيامبر اسلام همراه با بيّنه است. آن حضرت از جانب خداوند مأمور است و از پيش خود حرفى ندارد و بر اين امر تأكيد مى ورزد. «انّى على بيّنة من ربّى»(38)
-----
37) تفسير نمونه.
38) انعام، 57 .
پیامها :
- تكيه گاه مؤمن، دليل و برهان است، «بيّنة من ربّه» امّا كفّار به پندار و هوس خويش تكيه دارند. «زيّن له سوء عمله»
- خودمحورى، نقطه مقابل خدامحورى است. كسى كه در برابر دليل و استدلال تواضع نكند، پيرو هوس هاى خود و ديگران خواهد شد. «بيّنة من ربّه... اتّبعوا اهوائهم»
- انسان فطرتاً با بدى مخالف است و هر كجا مى خواهد دست به كار زشتى بزند، ابتدا آن را رنگ و لعاب زيبايى مى زند. «زيّن له سوء عمله»
- مقتضاى ربوبيّت، نشان دادن دلائل روشن است. «بيّنة من ربّه»
- بعضى از كارها داراى قبح ذاتى است. يعنى ذات و حقيقت آن عوض نمى شود گرچه زيباسازى و تقلّب صورت بگيرد. «زيّن له سوء عمله»
- انسان براى رسيدن به خواسته هاى نفسانى، كارهاى زشت را به گونه اى توجيه مى كند كه انجام آن زيبا و پسنديده باشد. «زيّن له سوء عمله و اتبعوا اهوائهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 14
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
أَ فَمَنْ كٰانَ عَلىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ كَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُوا أَهْوٰاءَهُمْ (١٤)
آيا كسانى كه بر دليل روشنى از پروردگار خويش اند، مانند كسانى هستند كه عمل زشتشان براى آنان آراسته شده و از هواهاى نفسانى خود پيروى كرده اند؟
نکته ها:
«بيّنه» در اصل به چيزى مى گويند كه ميان دو چيز فاصله و جدايى ايجاد مى كند به گونه اى كه ديگر هيچ گونه ربط و اتصالى با هم نداشته باشند. به همين خاطر به دليل روشن و آشكارى كه حقّ را از باطل جدا مى كند «بيّنه» مى گويند.(37)
پيامبر با منطق و بيّنه به سراغ مردم مى آيد، ولى مردم با خوب پنداشتن راه خود و پيروى از هوس هاى خويش با او برخورد مى كنند.
رسالت پيامبر اسلام همراه با بيّنه است. آن حضرت از جانب خداوند مأمور است و از پيش خود حرفى ندارد و بر اين امر تأكيد مى ورزد. «انّى على بيّنة من ربّى»(38)
-----
37) تفسير نمونه.
38) انعام، 57 .
پیامها :
- تكيه گاه مؤمن، دليل و برهان است، «بيّنة من ربّه» امّا كفّار به پندار و هوس خويش تكيه دارند. «زيّن له سوء عمله»
- خودمحورى، نقطه مقابل خدامحورى است. كسى كه در برابر دليل و استدلال تواضع نكند، پيرو هوس هاى خود و ديگران خواهد شد. «بيّنة من ربّه... اتّبعوا اهوائهم»
- انسان فطرتاً با بدى مخالف است و هر كجا مى خواهد دست به كار زشتى بزند، ابتدا آن را رنگ و لعاب زيبايى مى زند. «زيّن له سوء عمله»
- مقتضاى ربوبيّت، نشان دادن دلائل روشن است. «بيّنة من ربّه»
- بعضى از كارها داراى قبح ذاتى است. يعنى ذات و حقيقت آن عوض نمى شود گرچه زيباسازى و تقلّب صورت بگيرد. «زيّن له سوء عمله»
- انسان براى رسيدن به خواسته هاى نفسانى، كارهاى زشت را به گونه اى توجيه مى كند كه انجام آن زيبا و پسنديده باشد. «زيّن له سوء عمله و اتبعوا اهوائهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۲.۱k
۱۵ آبان ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.