علل عاشورا
#علل_عاشورا
#آئینه_وند
#بخش_اول
حادثه عاشورا بین سال 60 و 61 هجری اتفاق افتاده و اسباب و علل بسیاری دارد؛
یکی اینکه نسل و اصل تغییر یافته و زمینه خاصی پدید آمده بود؛
نسل جدید اصل اول را به خوبی نمی فهمید و درک نمی کرد؛ به تعبیر دیگر ایثار و اخلاص هایی که امام علی(ع) به فرزندانشان داشتند، برای نسل جدید قابل توجه نبود؛ آنها با جهادها، فعالیت های اسلامی، مبارزات و عقاید آشنا نبودند.
دلیل دیگر اینکه #فتوحات اموال فراوانی را وارد سرزمین های اسلامی کرده و مردم را به #دنیا علاقه مند کرده بود، فعالیت ها، مبارزات و اخلاص ها کم شده بود و در حقیقت مردم خدمات و اخلاص خاندان پیامبر را نمی شناختند، نسل جدید نسبت به اسلام بیگانه بود و بین ارزش های اسلامی فاصله افتاده بود.
اگر سه نسل را در نظر بگیریم،
نسلی که انقلاب می کند، پدیده ای به وجود می آورد و مصلح انقلابی فعال است،
[نسلی که این پدیده] را به ارث می برد، از آن به نسل دوم تعبیر می شود.
نسل سومی هم وجود دارد که نسل غایب است و در حقیقت نسل اول و دوم را قبول ندارد و می خواهد تغییر ایجاد کند.
در آن زمان چالش بین نسل ها و عصرها به وجود آمده بود، جامعه اسلامی دچار نسل سوم شده بود که فعالیت های نسل اول و دوم را قبول نداشت.
در تاریخ و تمدن هر سی سال را یک نسل می گیرند که ما در آن دوره در آغاز نسل سوم و پایان نسل دوم بودیم.
ادامه دارد
مرحوم استاد دکتر صادق #آئینه_وند
مصاحبه با خبرگزاری شفقنا
مورخ ۱۲ آبان ۹۳
#آئینه_وند
#بخش_اول
حادثه عاشورا بین سال 60 و 61 هجری اتفاق افتاده و اسباب و علل بسیاری دارد؛
یکی اینکه نسل و اصل تغییر یافته و زمینه خاصی پدید آمده بود؛
نسل جدید اصل اول را به خوبی نمی فهمید و درک نمی کرد؛ به تعبیر دیگر ایثار و اخلاص هایی که امام علی(ع) به فرزندانشان داشتند، برای نسل جدید قابل توجه نبود؛ آنها با جهادها، فعالیت های اسلامی، مبارزات و عقاید آشنا نبودند.
دلیل دیگر اینکه #فتوحات اموال فراوانی را وارد سرزمین های اسلامی کرده و مردم را به #دنیا علاقه مند کرده بود، فعالیت ها، مبارزات و اخلاص ها کم شده بود و در حقیقت مردم خدمات و اخلاص خاندان پیامبر را نمی شناختند، نسل جدید نسبت به اسلام بیگانه بود و بین ارزش های اسلامی فاصله افتاده بود.
اگر سه نسل را در نظر بگیریم،
نسلی که انقلاب می کند، پدیده ای به وجود می آورد و مصلح انقلابی فعال است،
[نسلی که این پدیده] را به ارث می برد، از آن به نسل دوم تعبیر می شود.
نسل سومی هم وجود دارد که نسل غایب است و در حقیقت نسل اول و دوم را قبول ندارد و می خواهد تغییر ایجاد کند.
در آن زمان چالش بین نسل ها و عصرها به وجود آمده بود، جامعه اسلامی دچار نسل سوم شده بود که فعالیت های نسل اول و دوم را قبول نداشت.
در تاریخ و تمدن هر سی سال را یک نسل می گیرند که ما در آن دوره در آغاز نسل سوم و پایان نسل دوم بودیم.
ادامه دارد
مرحوم استاد دکتر صادق #آئینه_وند
مصاحبه با خبرگزاری شفقنا
مورخ ۱۲ آبان ۹۳
۱.۶k
۲۱ مهر ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.