کلام وحی روزی یک آیه از قرآن مجید
#کلام_وحی #روزی_یک_آیه_از_قرآن_مجید
وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ مِیثاقَهُ الَّذِی واثَقَکُمْ بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ
و به یاد آورید نعمتی را که #خداوند به شما عطا کرد و پیمانی را که بطور محکم با شما بست، آنگاه که گفتید: شنیدیم و اطاعت کردیم و #از_خداوند_پروا_کنید ؛ زیرا #خدا_از_درون_سینه_ها_آگاه_است .
نکته ها : گرچه موضوع #یاد_نعمت و #رعایت_میثاق مطرح شده در آیه، یک هشدار کلّی و عمومی است؛ ولی ممکن است به دلایلی مسألهی #رهبری_جامعه_اسلامی_و_اطاعت_از_او مراد باشد.
آن دلایل عبارتند از:
1. #رهبری_الهی_عهد_و_میثاق_خدایی_است .
2. پس از تعیین #حضرت_علی_علیه_السلام به #امامت در #غدیر_خم ، آیه سوم همین سوره نازل شد که امروز نعمتم را بر شما تمام کردم.
3. مردم در غدیرخم با علی علیه السلام بیعت کردند و «سمعاً» و «طاعةً» گفتند. این آیه بار دیگر مردم را به #وفاداری_و_پایداری_نسبت_به_رهبری فرا میخواند.
#پیمان_بر_شنیدن_و_اطاعت_کردن ، «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا» شامل همهی پیمانهایی میشود که انسانها بطور طبیعی و فطری به صورت قولی، یا عملی با انبیا داشتهاند، مثل بیعتها و شهادتهای آنان به توحید و نبوّت.
پیام ها:
1- تأکید این آیه بر مفاهیمی چون #نعمت ، #میثاق ، #اطاعت ، علم به ذات الصّدور، آن هم پس از آیهی غدیرخم، میتواند اشاره به فراموشی محتوای آیه سوم و تخلّف از خط غدیر باشد.
2- یاد #نعمت_های_الهی لازم است.
3- یاد و یادآوری نعمتها، میثاقها، گفتهها و علم وآگاهی خدا، عامل و زمینهی تقواست.
4- #به_فکر_پیمان_شکنی_نباشیم_که_خدا_آگاه_است .
منبع : #تفسیر_نور #استاد_حجه_الاسلام_محسن_قرائتی . جلد 2 . ص 249 و 250
#گنجینه_علوی_ساوجی
@srazsaveh
#قرآن_مجید #سوره_مائده_آیه7 #کلام_الهی #شف7991
وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ مِیثاقَهُ الَّذِی واثَقَکُمْ بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ
و به یاد آورید نعمتی را که #خداوند به شما عطا کرد و پیمانی را که بطور محکم با شما بست، آنگاه که گفتید: شنیدیم و اطاعت کردیم و #از_خداوند_پروا_کنید ؛ زیرا #خدا_از_درون_سینه_ها_آگاه_است .
نکته ها : گرچه موضوع #یاد_نعمت و #رعایت_میثاق مطرح شده در آیه، یک هشدار کلّی و عمومی است؛ ولی ممکن است به دلایلی مسألهی #رهبری_جامعه_اسلامی_و_اطاعت_از_او مراد باشد.
آن دلایل عبارتند از:
1. #رهبری_الهی_عهد_و_میثاق_خدایی_است .
2. پس از تعیین #حضرت_علی_علیه_السلام به #امامت در #غدیر_خم ، آیه سوم همین سوره نازل شد که امروز نعمتم را بر شما تمام کردم.
3. مردم در غدیرخم با علی علیه السلام بیعت کردند و «سمعاً» و «طاعةً» گفتند. این آیه بار دیگر مردم را به #وفاداری_و_پایداری_نسبت_به_رهبری فرا میخواند.
#پیمان_بر_شنیدن_و_اطاعت_کردن ، «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا» شامل همهی پیمانهایی میشود که انسانها بطور طبیعی و فطری به صورت قولی، یا عملی با انبیا داشتهاند، مثل بیعتها و شهادتهای آنان به توحید و نبوّت.
پیام ها:
1- تأکید این آیه بر مفاهیمی چون #نعمت ، #میثاق ، #اطاعت ، علم به ذات الصّدور، آن هم پس از آیهی غدیرخم، میتواند اشاره به فراموشی محتوای آیه سوم و تخلّف از خط غدیر باشد.
2- یاد #نعمت_های_الهی لازم است.
3- یاد و یادآوری نعمتها، میثاقها، گفتهها و علم وآگاهی خدا، عامل و زمینهی تقواست.
4- #به_فکر_پیمان_شکنی_نباشیم_که_خدا_آگاه_است .
منبع : #تفسیر_نور #استاد_حجه_الاسلام_محسن_قرائتی . جلد 2 . ص 249 و 250
#گنجینه_علوی_ساوجی
@srazsaveh
#قرآن_مجید #سوره_مائده_آیه7 #کلام_الهی #شف7991
۱.۳k
۲۱ بهمن ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.