تفسیر قرآن
پیامهای آیه 1 تا 4 سوره بينه
- بدون دليل روشن انتظار نداشته باشيد كه مردم دست از عقيده و راه خود بردارند. «لم يكن... منفكّين حتى تأتيهم البيّنة»
- در اتمام حجّت، كفّار و مشركان از يكديگر جدا نيستند. خداوند براى همه مردم، چه كفّار و چه مشركان، با فرستادن بيّنه، اتمام حجّت مى كند. «تأتيهم البيّنة»
- از اهل كتاب توقع بيشترى است. (با اينكه در آيه اول سخن از اهل كتاب و مشركان بود ولى در آيات بعد انتقاد تنها از اهل كتاب است.) «و ما تفرّق الّذين اوتوا الكتاب»
- اتمام حجت خداوند از طريق پيامبرى آسمانى و كتاب پاك است. «رسول... يتلوا صُحُفًا مطهّرة»
- قرآن از هر خطا و انحراف و لغو و باطل وتحريف دور است. «صحفاً مطهّرة»
- در قرآن، دستورات قوام بخش است.(97) «فيها كتب قيّمة»
- قرآن هم خود كتابى معتدل و دور از اعوجاج است(98) و هم سبب اعتدال و قوام جامعه است.(99) «قيّمة»
- با وجود هواى نفس، علم و دانش مشكل گشا نيست. اهل كتاب حق را به روشنى فهميدند ولى به خاطر هواهاى نفسانى، دست خوش تفرقه شدند. «و ما تفرّق الّذين اوتوا الكتاب...»
-----
97) كلمه «كُتب» مى تواند به معناى دستورات دينى باشد، نظير آيه «كتب عليكم الصيام» كه كتاب به معناى دستور است.
98) اگر «قيمة» را به معناى ثابت و پايدار و به اصطلاح ادبى فعل لازم بدانيم.
99) اگر «قيمة» را به معناى برپا كننده و به اصطلاح ادبيات عرب متعدى و داراى مفعول بدانيم.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- بدون دليل روشن انتظار نداشته باشيد كه مردم دست از عقيده و راه خود بردارند. «لم يكن... منفكّين حتى تأتيهم البيّنة»
- در اتمام حجّت، كفّار و مشركان از يكديگر جدا نيستند. خداوند براى همه مردم، چه كفّار و چه مشركان، با فرستادن بيّنه، اتمام حجّت مى كند. «تأتيهم البيّنة»
- از اهل كتاب توقع بيشترى است. (با اينكه در آيه اول سخن از اهل كتاب و مشركان بود ولى در آيات بعد انتقاد تنها از اهل كتاب است.) «و ما تفرّق الّذين اوتوا الكتاب»
- اتمام حجت خداوند از طريق پيامبرى آسمانى و كتاب پاك است. «رسول... يتلوا صُحُفًا مطهّرة»
- قرآن از هر خطا و انحراف و لغو و باطل وتحريف دور است. «صحفاً مطهّرة»
- در قرآن، دستورات قوام بخش است.(97) «فيها كتب قيّمة»
- قرآن هم خود كتابى معتدل و دور از اعوجاج است(98) و هم سبب اعتدال و قوام جامعه است.(99) «قيّمة»
- با وجود هواى نفس، علم و دانش مشكل گشا نيست. اهل كتاب حق را به روشنى فهميدند ولى به خاطر هواهاى نفسانى، دست خوش تفرقه شدند. «و ما تفرّق الّذين اوتوا الكتاب...»
-----
97) كلمه «كُتب» مى تواند به معناى دستورات دينى باشد، نظير آيه «كتب عليكم الصيام» كه كتاب به معناى دستور است.
98) اگر «قيمة» را به معناى ثابت و پايدار و به اصطلاح ادبى فعل لازم بدانيم.
99) اگر «قيمة» را به معناى برپا كننده و به اصطلاح ادبيات عرب متعدى و داراى مفعول بدانيم.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۲۹۸
۰۱ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.