تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فتح
آیه 17
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
لَيْسَ عَلَى الْأَعْمىٰ حَرَجٌ وَ لاٰ عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لاٰ عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ مَنْ يُطِعِ اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنّٰاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهٰارُ وَ مَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذٰاباً أَلِيماً (١٧)
بر نابينا و لنگ و بيمار [اگر در جنگ شركت نكنند] گناهى نيست و كسى كه از خدا و پيامبرش اطاعت كند، او را در بهشت هايى درآورد كه از زير درختان [آن] نهرها جارى است، و هر كس روى بگرداند او را به عذابى دردناك عذاب مى كند
نکته ها:
معيار معافيت و مرز عذر در ترك جبهه، نابينايى و ناتوانى در راه رفتن و بيمارى و ناسلامتى است، نه كوتاه بودن قد و امثال آن.
گرچه براى گروهى، جبهه رفتن واجب نيست، امّا خيرخواهى براى رزمندگان لازم است، چنانكه خداوند در سوره توبه آيه 91 مى فرمايد: «ليس على الضعفاء و لا على المرضى... حرج اذا نصحوا للّه و رسوله»
پیامها :
- قانون گذار بايد به تمام جوانب قانون توجّه كند و براى موارد خاص (مانند افراد نابينا و عليل و بيمار) قانون ويژه وضع كند. «ليس على الاعمى حرج...»
- معلولين، احساس حقارت نكنند، هيچ گناه و تقصيرى بر آنان نيست. (كلمه «حَرَج» به اصطلاح ادبى، نكره در سياق نفى است كه از آن معناى عام استفاده مى شود.) «ليس على الاعمى... على الاعرج حرج»
- تكاليف الهى، به مقدار قدرت و توان است. «ليس على الاعمى... حرج»
- افراد معذور، از بهشت محروم نمى شوند، به شرط آنكه در حدّ توان، مطيع باشند. «ليس على الاعمى... مَن يطع اللّه...»
- پيامبر معصوم است، زيرا اطاعت او قرين اطاعت خداست. «مَن يطع اللّه و رسوله»
- ملاك اصلى ورود به بهشت، اطاعت است، گرچه شفاعت هم گاهى كارساز است. «من يطع... يدخله جنّات»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فتح
آیه 17
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
لَيْسَ عَلَى الْأَعْمىٰ حَرَجٌ وَ لاٰ عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لاٰ عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ مَنْ يُطِعِ اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنّٰاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهٰارُ وَ مَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذٰاباً أَلِيماً (١٧)
بر نابينا و لنگ و بيمار [اگر در جنگ شركت نكنند] گناهى نيست و كسى كه از خدا و پيامبرش اطاعت كند، او را در بهشت هايى درآورد كه از زير درختان [آن] نهرها جارى است، و هر كس روى بگرداند او را به عذابى دردناك عذاب مى كند
نکته ها:
معيار معافيت و مرز عذر در ترك جبهه، نابينايى و ناتوانى در راه رفتن و بيمارى و ناسلامتى است، نه كوتاه بودن قد و امثال آن.
گرچه براى گروهى، جبهه رفتن واجب نيست، امّا خيرخواهى براى رزمندگان لازم است، چنانكه خداوند در سوره توبه آيه 91 مى فرمايد: «ليس على الضعفاء و لا على المرضى... حرج اذا نصحوا للّه و رسوله»
پیامها :
- قانون گذار بايد به تمام جوانب قانون توجّه كند و براى موارد خاص (مانند افراد نابينا و عليل و بيمار) قانون ويژه وضع كند. «ليس على الاعمى حرج...»
- معلولين، احساس حقارت نكنند، هيچ گناه و تقصيرى بر آنان نيست. (كلمه «حَرَج» به اصطلاح ادبى، نكره در سياق نفى است كه از آن معناى عام استفاده مى شود.) «ليس على الاعمى... على الاعرج حرج»
- تكاليف الهى، به مقدار قدرت و توان است. «ليس على الاعمى... حرج»
- افراد معذور، از بهشت محروم نمى شوند، به شرط آنكه در حدّ توان، مطيع باشند. «ليس على الاعمى... مَن يطع اللّه...»
- پيامبر معصوم است، زيرا اطاعت او قرين اطاعت خداست. «مَن يطع اللّه و رسوله»
- ملاك اصلى ورود به بهشت، اطاعت است، گرچه شفاعت هم گاهى كارساز است. «من يطع... يدخله جنّات»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۷k
۱۷ آذر ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.