تفسیر قرآن
پیامهای آیات 52 و 53 سوره شوری
- وحى به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله استمرار وحى به انبياى پيشين است. «و كذلك اوحينا اليك»
- سه نوع وحى كه در آيه قبل آمده بود براى پيامبر اسلام بوده است. «و كذلك اوحينا اليك»
- پيامبر اسلام امّى و درس نخوانده بود. «ما كنتَ تَدرى ما الكتاب»
- حتّى پيامبران بدون هدايت الهى راهى از پيش نمى برند. «ما كنتَ تَدرى...»
- صفا و صداقت نشانه نبوّت است. رهبران عادّى حاضر نيستند سابقه ى خود را اين گونه براى مردم مطرح كنند. «ما كنتَ تَدرى...»
- گرچه هدايت به دست خداست «من نشاء» لكن بستر هدايت، روح بندگى و دورى از تكبّر است. «عبادنا»
- كسى كه مى خواهد ديگران را هدايت كند بايد خود بر راه حقّ مسلط باشد. «انّك لمن المرسلين على صراط مستقيم»(69)، «انّك لتهدى الى صراط المستقيم»
- قرآن و رسول وسيله هدايتند. «نوراً نهدى به... انك لتهدى»
- ملاك، لياقت فعلى افراد است، گرچه در گذشته دست آنها خالى باشد. «ما كنت تدرى... انك لتهدى»
- تكامل حتّى براى انبيا نيز هست. «و ما كنت تدرى... انك لتهدى»
- اگر لطف خدا شامل حال انسانى شود، ناآگاه ديروز معلم امروز مى شود. «ما كنت تدرى... انك لتهدى»
- قرآن به تنهايى كافى نيست، با اينكه قرآن نور هدايت است «نوراً نهدى به...» لكن باز هم نياز به رسول است. «انك لتهدى»
- راه راست همان راه خداست. (مكاتب غير الهى از تعيين راه درست براى بشر عاجزند.) «صراط مستقيم صراط اللّه الّذى»)
- راه كسى را بپيمائيم كه فرمانرواى هستى باشد. «صراط اللّه الّذى له ما فى السموات...»
- اهل ايمان دلشاد باشند و اهل لجاجت و كفر هشدار يابند كه پايان كار آنها با خداست. «الى اللّه تصير الامور»
- حركت جهان هستى، هدفدار و تكاملى است. «الى اللّه تصير الامور»
-----
69) يس ، 3 - 4.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- وحى به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله استمرار وحى به انبياى پيشين است. «و كذلك اوحينا اليك»
- سه نوع وحى كه در آيه قبل آمده بود براى پيامبر اسلام بوده است. «و كذلك اوحينا اليك»
- پيامبر اسلام امّى و درس نخوانده بود. «ما كنتَ تَدرى ما الكتاب»
- حتّى پيامبران بدون هدايت الهى راهى از پيش نمى برند. «ما كنتَ تَدرى...»
- صفا و صداقت نشانه نبوّت است. رهبران عادّى حاضر نيستند سابقه ى خود را اين گونه براى مردم مطرح كنند. «ما كنتَ تَدرى...»
- گرچه هدايت به دست خداست «من نشاء» لكن بستر هدايت، روح بندگى و دورى از تكبّر است. «عبادنا»
- كسى كه مى خواهد ديگران را هدايت كند بايد خود بر راه حقّ مسلط باشد. «انّك لمن المرسلين على صراط مستقيم»(69)، «انّك لتهدى الى صراط المستقيم»
- قرآن و رسول وسيله هدايتند. «نوراً نهدى به... انك لتهدى»
- ملاك، لياقت فعلى افراد است، گرچه در گذشته دست آنها خالى باشد. «ما كنت تدرى... انك لتهدى»
- تكامل حتّى براى انبيا نيز هست. «و ما كنت تدرى... انك لتهدى»
- اگر لطف خدا شامل حال انسانى شود، ناآگاه ديروز معلم امروز مى شود. «ما كنت تدرى... انك لتهدى»
- قرآن به تنهايى كافى نيست، با اينكه قرآن نور هدايت است «نوراً نهدى به...» لكن باز هم نياز به رسول است. «انك لتهدى»
- راه راست همان راه خداست. (مكاتب غير الهى از تعيين راه درست براى بشر عاجزند.) «صراط مستقيم صراط اللّه الّذى»)
- راه كسى را بپيمائيم كه فرمانرواى هستى باشد. «صراط اللّه الّذى له ما فى السموات...»
- اهل ايمان دلشاد باشند و اهل لجاجت و كفر هشدار يابند كه پايان كار آنها با خداست. «الى اللّه تصير الامور»
- حركت جهان هستى، هدفدار و تكاملى است. «الى اللّه تصير الامور»
-----
69) يس ، 3 - 4.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۵k
۰۱ مرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.