بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
علم به دردخور :
یک سالک تنها طالب آن نوع از علم و آگاهی است که به درد سلوکش می خورد، که برای سفرش به ناشناخته کاربرد دارد. برخی از دانش ها، عین جهل اند.حتی بدتر از جهل اند. نه تنها بدرد نخورند بلکه باز دارنده اند و وقت و انرژی ات را تلف می کنند.فایده دانستن چیزهای بیهوده چیست؟!
دقت کن و ببین هر روزه چقدر از وقت و انرژی ات را صرف دانستن و خبر گیری از چیزهای بیهوده و ناکارآمد می کنی، چیزهایی که جز سنگینی روح و جان آدمی هیچ خیری ندارند. خودت را از مرداب این دانستگی ها بدر آر. از خوابِ علم زدگی بیدار شو. بدان که ذهن، فضول است. رفتاری میمون وار دارد. و در عین حال، دزد انرژی است. یک سالک اولین کاری که می کند، شیر انرژی را بر این فضولِ دردسرساز می بندد. او اینگونه انرژی ناب و ارزشمندش را ذخیره می کند، تا هنگام رحیل، شجاعانه به ناشناخته پرواز کند.
روح بیدار : روح می تواند بِلاواسطه بداند. این خصلت روح بیدار است. ذهن، این نتواند. زیرا ذهن اسیر زمان و مکان است و فهمش در گرو تضادهاست. وقتی ذهن فرمانروایی می کند، وقتی مدام به قضاوت می نشیند و نتیجه گیری می کند، روح به خواب می رود. یعنی رهایش می کند. اما چون ذهن رام و ساکت شود و خالی از قضاوت گردد، روح، بیدار شده و جهان سالک منوّر می گردد. هرگاه ذهنِ خالی و شفاف کسی، در خدمت روحی الهی اش قرار گیرد، چنین کسی هیچ گاه در هیچ کجا در نمی مانَد. زیرا برای روح بن بستی وجود ندارد. چه روح بیدار، راه رستگاری را در خود نهان دارد و می شناسد. در این روند، ذهنِ شفافی را که در اختیار روح الهی باشد، ذهن الهی گویند. ذهن در این وضعیت، یک پل ارتباطی قابل اعتماد میان روح و جسم است.
بیداری و قیامت : نه منتظر بمان کسی بیاید تو را خوشبخت کند، و نه اجازه بده کسی تو را بدبخت کند. هر دو اینها از دست دادن نقد زندگی است. راه درست، بیدار شدن و روی پای خود ایستادن است. خداوند، بیداری و قیامت تو را طالب است. بدان که فرج و گشایش وقتی حاصل می شود که تو بیدار شده و روی پای خودت ایستاده باشی.
فراتر از بیداری و خواب : مرتبه ای است فراتر از بیداری و خواب. و آن آگاهی است. بیداری متضاد خواب است.اما آگاهی متضاد هیچ کدام نیست.آن همیشه و همه جا بر فراز است. دو وجه بیداری مراقبه گون و خواب در بی ذهنی، هر دو از آگاهی بهره مندند.اما درسلوک آنچه برای سالکان حائزاهمیت است بیداری مراقبه گون است. زیرا خواب عمیق در بی ذهنی را همه دارند اما بیداری در بی ذهنی فقط شامل اهل مراقبه است.
علم به دردخور :
یک سالک تنها طالب آن نوع از علم و آگاهی است که به درد سلوکش می خورد، که برای سفرش به ناشناخته کاربرد دارد. برخی از دانش ها، عین جهل اند.حتی بدتر از جهل اند. نه تنها بدرد نخورند بلکه باز دارنده اند و وقت و انرژی ات را تلف می کنند.فایده دانستن چیزهای بیهوده چیست؟!
دقت کن و ببین هر روزه چقدر از وقت و انرژی ات را صرف دانستن و خبر گیری از چیزهای بیهوده و ناکارآمد می کنی، چیزهایی که جز سنگینی روح و جان آدمی هیچ خیری ندارند. خودت را از مرداب این دانستگی ها بدر آر. از خوابِ علم زدگی بیدار شو. بدان که ذهن، فضول است. رفتاری میمون وار دارد. و در عین حال، دزد انرژی است. یک سالک اولین کاری که می کند، شیر انرژی را بر این فضولِ دردسرساز می بندد. او اینگونه انرژی ناب و ارزشمندش را ذخیره می کند، تا هنگام رحیل، شجاعانه به ناشناخته پرواز کند.
روح بیدار : روح می تواند بِلاواسطه بداند. این خصلت روح بیدار است. ذهن، این نتواند. زیرا ذهن اسیر زمان و مکان است و فهمش در گرو تضادهاست. وقتی ذهن فرمانروایی می کند، وقتی مدام به قضاوت می نشیند و نتیجه گیری می کند، روح به خواب می رود. یعنی رهایش می کند. اما چون ذهن رام و ساکت شود و خالی از قضاوت گردد، روح، بیدار شده و جهان سالک منوّر می گردد. هرگاه ذهنِ خالی و شفاف کسی، در خدمت روحی الهی اش قرار گیرد، چنین کسی هیچ گاه در هیچ کجا در نمی مانَد. زیرا برای روح بن بستی وجود ندارد. چه روح بیدار، راه رستگاری را در خود نهان دارد و می شناسد. در این روند، ذهنِ شفافی را که در اختیار روح الهی باشد، ذهن الهی گویند. ذهن در این وضعیت، یک پل ارتباطی قابل اعتماد میان روح و جسم است.
بیداری و قیامت : نه منتظر بمان کسی بیاید تو را خوشبخت کند، و نه اجازه بده کسی تو را بدبخت کند. هر دو اینها از دست دادن نقد زندگی است. راه درست، بیدار شدن و روی پای خود ایستادن است. خداوند، بیداری و قیامت تو را طالب است. بدان که فرج و گشایش وقتی حاصل می شود که تو بیدار شده و روی پای خودت ایستاده باشی.
فراتر از بیداری و خواب : مرتبه ای است فراتر از بیداری و خواب. و آن آگاهی است. بیداری متضاد خواب است.اما آگاهی متضاد هیچ کدام نیست.آن همیشه و همه جا بر فراز است. دو وجه بیداری مراقبه گون و خواب در بی ذهنی، هر دو از آگاهی بهره مندند.اما درسلوک آنچه برای سالکان حائزاهمیت است بیداری مراقبه گون است. زیرا خواب عمیق در بی ذهنی را همه دارند اما بیداری در بی ذهنی فقط شامل اهل مراقبه است.
۲.۸k
۲۵ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.