تفسیر آیه
#تفسیر_آیه
در قرآن گاهی به جای کلمۀ «صلاة»، کلمۀ «ذکر» گفته شده است.
چنان که دربارۀ نماز جمعه میفرماید: «فَاسْعَوْا إِلی ذِکْرِ اللَّهِ» به سوی ذکر خدا بشتابید.
و یا خداوند به موسی علیهالسّلام میفرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی» نماز را به پا دار تا یاد من باشی.
در این آیه نیز مراد از «فَاذْکُرُوا اللَّهَ» نماز است.
آری، فلسفه و روح نماز، یاد خداوند است.
این آیه اشاره به نماز خوف دارد که در شرایط جنگی با احکام مخصوصی که در فقه آمده است، اقامه میشود.
در احادیث میخوانیم که پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در جنگ احزاب با اشاره نماز خواندند و حضرت علی علیه السّلام در بعضی از جنگها دستور میدادند که هنگام جنگ با ایما و اشاره نماز بخوانند.
امام کاظم علیهالسّلام در جواب شخصی که پرسید: اگر حیوان درندهای به ما حمله کرد و وقت نماز تنگ بود چه کنیم؟ فرمودند: با همان وضعی که دارید نماز بخوانید، گرچه پشت به قبله باشد. «تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۱۴۸ و نورالثّقلین، ج ۲، ص ۲۳۹»
۱. نماز، در هیچ حالی ساقط نمیشود. «فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالًا أَوْ رُکْباناً»
۲. در اسلام عسر و حرج نیست. وقتی امکان استقرار بدن و یا ایستادن به سوی قبله و یا سایر شرایط نباشد، حذف میشوند. «فَرِجالًا أَوْ رُکْباناً»
۳. نماز، شکر نعمت است. «فَاذْکُرُوا اللَّهَ کَما عَلَّمَکُمْ»
۴. بعضی از مسائل را انسان نمیداند، ولی میتواند به تجربه به دست آورد. ولی بعضی از مسائل را انسان نمیداند و نمیتواند که بداند، مگر از طریق وحی. «ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» و نفرمود: «لا تعلمون»
#تفسیر_نور_محسن_قرائتی
#قران_كريم
#تنها_خداست_که_می ماند
#تنها_خداست_که_می داند
#جهان _جز_خدا_هیچ_چیز_نیست
#بنام_خدا
#الله
#Only_God_remains
#Only_God_knows
در قرآن گاهی به جای کلمۀ «صلاة»، کلمۀ «ذکر» گفته شده است.
چنان که دربارۀ نماز جمعه میفرماید: «فَاسْعَوْا إِلی ذِکْرِ اللَّهِ» به سوی ذکر خدا بشتابید.
و یا خداوند به موسی علیهالسّلام میفرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی» نماز را به پا دار تا یاد من باشی.
در این آیه نیز مراد از «فَاذْکُرُوا اللَّهَ» نماز است.
آری، فلسفه و روح نماز، یاد خداوند است.
این آیه اشاره به نماز خوف دارد که در شرایط جنگی با احکام مخصوصی که در فقه آمده است، اقامه میشود.
در احادیث میخوانیم که پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در جنگ احزاب با اشاره نماز خواندند و حضرت علی علیه السّلام در بعضی از جنگها دستور میدادند که هنگام جنگ با ایما و اشاره نماز بخوانند.
امام کاظم علیهالسّلام در جواب شخصی که پرسید: اگر حیوان درندهای به ما حمله کرد و وقت نماز تنگ بود چه کنیم؟ فرمودند: با همان وضعی که دارید نماز بخوانید، گرچه پشت به قبله باشد. «تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۱۴۸ و نورالثّقلین، ج ۲، ص ۲۳۹»
۱. نماز، در هیچ حالی ساقط نمیشود. «فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالًا أَوْ رُکْباناً»
۲. در اسلام عسر و حرج نیست. وقتی امکان استقرار بدن و یا ایستادن به سوی قبله و یا سایر شرایط نباشد، حذف میشوند. «فَرِجالًا أَوْ رُکْباناً»
۳. نماز، شکر نعمت است. «فَاذْکُرُوا اللَّهَ کَما عَلَّمَکُمْ»
۴. بعضی از مسائل را انسان نمیداند، ولی میتواند به تجربه به دست آورد. ولی بعضی از مسائل را انسان نمیداند و نمیتواند که بداند، مگر از طریق وحی. «ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» و نفرمود: «لا تعلمون»
#تفسیر_نور_محسن_قرائتی
#قران_كريم
#تنها_خداست_که_می ماند
#تنها_خداست_که_می داند
#جهان _جز_خدا_هیچ_چیز_نیست
#بنام_خدا
#الله
#Only_God_remains
#Only_God_knows
۴۴۴
۰۳ مرداد ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.