📛علاوه بر «عبرانیان»، بعل پرستی در میان کلدانیان، بابلی ه
📛علاوه بر «عبرانیان»، بعلپرستی در میان کلدانیان، بابلیها و آشوریها و اقوام دیگر نیز رواج داشت. چنانکه نزد آنان، واژۀ «بعل» بهصورت «بِعل» یا «بِل» در یونان «فیلوس» و در روم به شکل «بیلوس» تلفّظ میشد و شهرت داشت
📙استاد عبدالله شهبازی، در کتاب «زرسالاران یهودی و پارسی» در توضیح «بعل» مینویسد:
✍بعل یک مفهوم کهن سامی، بهمعنای خداوند❌ است که بت گوساله طلایی یکی از نمادهای آن بود. ثروت فنیقیها و پیوند گستردۀ تجاری آنان با سراسر منطقۀ «مدیترانه» و شبهجزیره «عربستان» و«سوریه» و «بینالنهرین» و «ایران» در شرق، طبعاً عاملی مهم در اشاعۀ آئین بعلپرستی بود.
✍او همچنین مینویسد:
🏛توصیفی که از «معبد سلیمان» روایت شده است، آن را پرستشگاهی باشکوه مینمایاند؛ سرشار از آذینهای طلایی که در محراب آن، دو کروبی عظیم از طلا نصب شده است.
🌀این کروبی چیزی نیست، جز گوساله طلایی بالدار، شبیه حیوانات بالداری که در تخت جمشید مییابیم. با نامهایی چون ملکم و ملکارت خوانده شده و نمونههای آن در کاوشهای باستانشناسی بهدست آمده است. این همان آیین «پرستش گوساله طلایی» میباشد که در روایات اسلامی، آن را گوساله سامری مینامند.
📙استاد عبدالله شهبازی، در کتاب «زرسالاران یهودی و پارسی» در توضیح «بعل» مینویسد:
✍بعل یک مفهوم کهن سامی، بهمعنای خداوند❌ است که بت گوساله طلایی یکی از نمادهای آن بود. ثروت فنیقیها و پیوند گستردۀ تجاری آنان با سراسر منطقۀ «مدیترانه» و شبهجزیره «عربستان» و«سوریه» و «بینالنهرین» و «ایران» در شرق، طبعاً عاملی مهم در اشاعۀ آئین بعلپرستی بود.
✍او همچنین مینویسد:
🏛توصیفی که از «معبد سلیمان» روایت شده است، آن را پرستشگاهی باشکوه مینمایاند؛ سرشار از آذینهای طلایی که در محراب آن، دو کروبی عظیم از طلا نصب شده است.
🌀این کروبی چیزی نیست، جز گوساله طلایی بالدار، شبیه حیوانات بالداری که در تخت جمشید مییابیم. با نامهایی چون ملکم و ملکارت خوانده شده و نمونههای آن در کاوشهای باستانشناسی بهدست آمده است. این همان آیین «پرستش گوساله طلایی» میباشد که در روایات اسلامی، آن را گوساله سامری مینامند.
۷۸۷
۲۰ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.