سخن خدا
#سخن_خدا
ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻜُﻢُ ﺍﻟﻀُّﺮُّ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺒَﺤْﺮِ ﺿَﻞَّ ﻣَﻦ ﺗَﺪْﻋُﻮﻥَ ﺇِﻟَّﺎ ﺇِﻳَّﺎﻩُ ﻓَﻠَﻤَّﺎ ﻧَﺠَّﺎﻛُﻢْ ﺇِﻟَﻲ ﺍﻟْﺒَﺮِّ ﺃَﻋْﺮَﺿْﺘُﻢْ ﻭَﻛَﺎﻥَ ﺍﻟْﺈِﻧْﺴَﺎﻥُ ﻛَﻔُﻮﺭﺍً
ﻭﻫﺮﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﺤﻨﺖ ﻭ ﺭﻧﺞ ﺭﺳﺪ، ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ، ﻣﺤﻮ ﻭﮔﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺸﻜﻲ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﺍﺯ ﺍﻭ ﺭﻭﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ. ﻭﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ.
#قرآن_سوره_اسراء_آیه۶۷
#یاد_خدا
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﻓﻄﺮﻱ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﻮﺣﻴﺪ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﮔﻲ ﻭ ﻧﺎﺍﻣﻴﺪﻱ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﻣﺎﺩّﻱ، ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﻳﻚ ﻧﻘﻄﻪ ﻏﻴﺒﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﺪ.
ﺷﺨﺼﻲ ﻣﻨﻜﺮ ﺧﺪﺍ، ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﺳﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺁﻳﺎ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﺳﻮﺍﺭ ﻛﺸﺘﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺩﭼﺎﺭ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺷﻮﺩ؟ ﮔﻔﺖ: ﺁﺭﻱ، ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﻔﺮﻱ ﺩﺭﻳﺎﻳﻲ ﻛﺸﺘﻲ ﻣﺎ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﺷﺪ ﻭ ﻣﻦ ﺑﺮ ﺗﺨﺘﻪ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﺪم. ﺍﻣﺎم ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎم، ﺩﻝ ﺗﻮ ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﻗﺪﺭﺗﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﺪ؟ ﮔﻔﺖ: ﺁﺭﻱ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻤﺎﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﻏﻴﺒﻲ، ﺧﺪﺍﺳﺖ.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻱ ﻣﻮﺳﻤﻲ ﻭ ﻣﻮﺿﻌﻲ ﺍﺭﺯﺷﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﻣﺴّﻜﻢ ﺍﻟﻀﺮّ...»
٢- ﺩﺭ ﮔﺮﺩﺍﺏ ﺧﻄﺮ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻳﻜﺘﺎﭘﺮﺳﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، «ﺍﻟﺎّ ﺍﻳﺎﻩ» ﻭ ﻧﺎﺭﺳﺎﻳﻲ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﭘﻨﺪﺍﺭﻱ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. «ﺿﻞّ ﻣَﻦ ﺗﺪﻋﻮﻥ»
٣- ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﻣﺎﺩّﻱ، ﻋﺎﻣﻞ ﺩﺭﻙ ﺑﻬﺘﺮ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺴّﻜﻢ ﺍﻟﻀﺮّ ﻓﻲ ﺍﻟﺒﺤﺮ ﺿﻞّ ﻣَﻦ ﺗﺪﻋﻮﻥ ﺍﻟﺎّ ﺍﻳّﺎﻩ»
٤- ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻫﺮ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﻣﺤﻮ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺿَﻞّ ﻣَﻦ ﺗﺪﻋﻮﻥ ﺍﻟﺎّ ﺍﻳّﺎﻩ»
٥ - ﺩﻋﺎﻱ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺍﻟﺎّ ﺍﻳّﺎﻩ ﻓﻠﻤّﺎ ﻧﺠّﺎﻛﻢ»
٦- ﺁﺳﺎﻳﺶ، ﻋﺎﻣﻞ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻧﺠّﺎﻛﻢ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﺒَﺮّ ﺍﻋﺮﺿﺘﻢ»
٧- ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﻱ ﺩﻟﻔﺮﻳﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﺎﻋﺘﻲ ﻧﺠﺎﺕ ﺍﺯ ﻣﻬﻠﻜﻪ، ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻓﻠﻤّﺎ ﻧﺠّﺎﻛﻢ... ﺍﻋﺮﺿﺘﻢ»
٨ - ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺕ، ﺟﻠﻮﻩ ﻱ ﺭﻭﺷﻦ ﻛﻔﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻛﺎﻥ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﻛﻔﻮﺭﺍً»
(برگرفته شده از آثار حجتالاسلام قرائتی)
https://eitaa.com/qoransokhanekhoda
ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻜُﻢُ ﺍﻟﻀُّﺮُّ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺒَﺤْﺮِ ﺿَﻞَّ ﻣَﻦ ﺗَﺪْﻋُﻮﻥَ ﺇِﻟَّﺎ ﺇِﻳَّﺎﻩُ ﻓَﻠَﻤَّﺎ ﻧَﺠَّﺎﻛُﻢْ ﺇِﻟَﻲ ﺍﻟْﺒَﺮِّ ﺃَﻋْﺮَﺿْﺘُﻢْ ﻭَﻛَﺎﻥَ ﺍﻟْﺈِﻧْﺴَﺎﻥُ ﻛَﻔُﻮﺭﺍً
ﻭﻫﺮﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﺤﻨﺖ ﻭ ﺭﻧﺞ ﺭﺳﺪ، ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ، ﻣﺤﻮ ﻭﮔﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺸﻜﻲ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﺍﺯ ﺍﻭ ﺭﻭﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ. ﻭﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ.
#قرآن_سوره_اسراء_آیه۶۷
#یاد_خدا
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﻓﻄﺮﻱ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﻮﺣﻴﺪ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﮔﻲ ﻭ ﻧﺎﺍﻣﻴﺪﻱ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﻣﺎﺩّﻱ، ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﻳﻚ ﻧﻘﻄﻪ ﻏﻴﺒﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﺪ.
ﺷﺨﺼﻲ ﻣﻨﻜﺮ ﺧﺪﺍ، ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﺳﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺁﻳﺎ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﺳﻮﺍﺭ ﻛﺸﺘﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺩﭼﺎﺭ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺷﻮﺩ؟ ﮔﻔﺖ: ﺁﺭﻱ، ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﻔﺮﻱ ﺩﺭﻳﺎﻳﻲ ﻛﺸﺘﻲ ﻣﺎ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﺷﺪ ﻭ ﻣﻦ ﺑﺮ ﺗﺨﺘﻪ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﺪم. ﺍﻣﺎم ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎم، ﺩﻝ ﺗﻮ ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﻗﺪﺭﺗﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﺪ؟ ﮔﻔﺖ: ﺁﺭﻱ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻤﺎﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﻏﻴﺒﻲ، ﺧﺪﺍﺳﺖ.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻱ ﻣﻮﺳﻤﻲ ﻭ ﻣﻮﺿﻌﻲ ﺍﺭﺯﺷﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﻣﺴّﻜﻢ ﺍﻟﻀﺮّ...»
٢- ﺩﺭ ﮔﺮﺩﺍﺏ ﺧﻄﺮ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻳﻜﺘﺎﭘﺮﺳﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، «ﺍﻟﺎّ ﺍﻳﺎﻩ» ﻭ ﻧﺎﺭﺳﺎﻳﻲ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﭘﻨﺪﺍﺭﻱ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. «ﺿﻞّ ﻣَﻦ ﺗﺪﻋﻮﻥ»
٣- ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﻣﺎﺩّﻱ، ﻋﺎﻣﻞ ﺩﺭﻙ ﺑﻬﺘﺮ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺴّﻜﻢ ﺍﻟﻀﺮّ ﻓﻲ ﺍﻟﺒﺤﺮ ﺿﻞّ ﻣَﻦ ﺗﺪﻋﻮﻥ ﺍﻟﺎّ ﺍﻳّﺎﻩ»
٤- ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻫﺮ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﻣﺤﻮ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺿَﻞّ ﻣَﻦ ﺗﺪﻋﻮﻥ ﺍﻟﺎّ ﺍﻳّﺎﻩ»
٥ - ﺩﻋﺎﻱ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺍﻟﺎّ ﺍﻳّﺎﻩ ﻓﻠﻤّﺎ ﻧﺠّﺎﻛﻢ»
٦- ﺁﺳﺎﻳﺶ، ﻋﺎﻣﻞ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻧﺠّﺎﻛﻢ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﺒَﺮّ ﺍﻋﺮﺿﺘﻢ»
٧- ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﻱ ﺩﻟﻔﺮﻳﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﺎﻋﺘﻲ ﻧﺠﺎﺕ ﺍﺯ ﻣﻬﻠﻜﻪ، ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻓﻠﻤّﺎ ﻧﺠّﺎﻛﻢ... ﺍﻋﺮﺿﺘﻢ»
٨ - ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺕ، ﺟﻠﻮﻩ ﻱ ﺭﻭﺷﻦ ﻛﻔﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻛﺎﻥ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﻛﻔﻮﺭﺍً»
(برگرفته شده از آثار حجتالاسلام قرائتی)
https://eitaa.com/qoransokhanekhoda
۹۳۱
۰۶ خرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.