✳️ باید نسبت حکمت با علوم انسانی مشخص شود
✳️ باید نسبت حکمت با علوم انسانی مشخص شود
🔻به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، حجت الاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ در مراسم اختتامیه همایشهای ملی علوم و حکمت اسلامی اظهار کرد: امیدوارم براساس برنامهریزیهای قبلی این مجموعه همایشها سال آینده نیز برگزار شود.
وی افزود: از دکتر طهرانچی سپاسگزارم که در اینگونه طرحها حمایت خوبی دارند، از روسای استانها و معاونان قدردانی میکنم که بحث حکمت اسلامی را در دانشگاه آزاد اسلامی تسری دادند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مفهوم حکمت گفت: حکمت مفهومی در ادبیات ایرانی اسلامی است و سه ساحت دانش و بینش، منش و کنش دارد، در ساحت دانش و بینش علم نافع مبتنی بر خرد ناب حاکم است، خرد ناب شامل عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد است که باید با هم جمع شوند تا به علم نافع برسیم که از آن به حکمت تعبیر میشود.
خسروپناه ادامه داد: حکمت در ساحت منش فضایل اخلاقی، تواضع و فروتنی و مردم داری و حسن خلق است، مقابل آن رذایل است. یکی از مشکلات ما این است که فرد تصمیم میگیرد در صورتی که برای حل مشکلات باید حکمت بینشی و دانشی باشد تا حکمت کنش شکل گیرد. مفاهیم دینی و ادبی در زبان حکمت ایرانی اسلامی بین علم و دین پیوند است. حاج قاسم مردم را با اخلاص دوست داشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: علم و حکمت اگر دنیایی باشد باعث نهلیسم و پوچ گرایی میشود، آنهایی که میگویند دین بسندگی حرف درستی نیست، آنها هم که میگویند عقل بسندگی حرف درستی نیست، پیوند عقل و وحی باید باشد تا نتیجه الهی به دست آید. اگر توجه فقط دنیایی باشد جنگها رخ میدهد، آنهایی که به اسم دین جنایت میکنند هم علم دنیایی دارند و هم ظاهر دینی دارند.
خسروپناه اضافه کرد: در مسیحیت در دوره قرون وسطا علم سنتی بود علم سنتی معیارش سنت گرایی منهای عقل بود دنیای مدرن علم مدرن منهای الهیات دنبال میکند، ما علوم حکمی را دنبال میکند، نه علوم سنتی است و نه مدرن است، ما پیوند عقل با وحی را دنبال میکنیم. آیت الله آملی معتقدند که قرآن و برهان و عرفان از هم جدایی ندارند.
🔍ادامه را بخوانید👇
🌐https://ana.press/003T6d
#حکمت
#علوم_انسانی
#علوم_و_حکمت_اسلامی
🔻به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، حجت الاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ در مراسم اختتامیه همایشهای ملی علوم و حکمت اسلامی اظهار کرد: امیدوارم براساس برنامهریزیهای قبلی این مجموعه همایشها سال آینده نیز برگزار شود.
وی افزود: از دکتر طهرانچی سپاسگزارم که در اینگونه طرحها حمایت خوبی دارند، از روسای استانها و معاونان قدردانی میکنم که بحث حکمت اسلامی را در دانشگاه آزاد اسلامی تسری دادند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مفهوم حکمت گفت: حکمت مفهومی در ادبیات ایرانی اسلامی است و سه ساحت دانش و بینش، منش و کنش دارد، در ساحت دانش و بینش علم نافع مبتنی بر خرد ناب حاکم است، خرد ناب شامل عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد است که باید با هم جمع شوند تا به علم نافع برسیم که از آن به حکمت تعبیر میشود.
خسروپناه ادامه داد: حکمت در ساحت منش فضایل اخلاقی، تواضع و فروتنی و مردم داری و حسن خلق است، مقابل آن رذایل است. یکی از مشکلات ما این است که فرد تصمیم میگیرد در صورتی که برای حل مشکلات باید حکمت بینشی و دانشی باشد تا حکمت کنش شکل گیرد. مفاهیم دینی و ادبی در زبان حکمت ایرانی اسلامی بین علم و دین پیوند است. حاج قاسم مردم را با اخلاص دوست داشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: علم و حکمت اگر دنیایی باشد باعث نهلیسم و پوچ گرایی میشود، آنهایی که میگویند دین بسندگی حرف درستی نیست، آنها هم که میگویند عقل بسندگی حرف درستی نیست، پیوند عقل و وحی باید باشد تا نتیجه الهی به دست آید. اگر توجه فقط دنیایی باشد جنگها رخ میدهد، آنهایی که به اسم دین جنایت میکنند هم علم دنیایی دارند و هم ظاهر دینی دارند.
خسروپناه اضافه کرد: در مسیحیت در دوره قرون وسطا علم سنتی بود علم سنتی معیارش سنت گرایی منهای عقل بود دنیای مدرن علم مدرن منهای الهیات دنبال میکند، ما علوم حکمی را دنبال میکند، نه علوم سنتی است و نه مدرن است، ما پیوند عقل با وحی را دنبال میکنیم. آیت الله آملی معتقدند که قرآن و برهان و عرفان از هم جدایی ندارند.
🔍ادامه را بخوانید👇
🌐https://ana.press/003T6d
#حکمت
#علوم_انسانی
#علوم_و_حکمت_اسلامی
۱۶.۷k
۲۹ دی ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.