فرانتس فانون در کتاب «الجزایر و مسئله حجاب» می نویسد: «هن
#فرانتس_فانون در کتاب «الجزایر و مسئله #حجاب» مینویسد: «هنوز رؤیای رام کردن جامعه الجزایری به کمک زنان #بیحجاب که شریک جرم اشغالگرند، بیرون نرفته است. هربار که زن الجزایری #کشف_حجاب میکند، در واقع، به این معناست که الجزایر انکار وجود خویش را از جانب اشغالگر پذیرفته است.»
#فرانتس_فانون از نظریهپردازان فرانسوی نظریات فانون در قرن بیستم یکی از منابع بزرگ فکری برای بسیاری از مبارزان مردم در کشورهای جهان سوم و #استعمار بود. اندیشههای فانون در باب استعمارزدایی بر پایه عوامل مختلفی قرار داشت. از جمله این عوامل میتوان به مواردی چون عدم تقلید از غرب اشاره کرد که تأثیر آن در نوشته کسانی چون جلال آلاحمد نیز به خوبی مشهود است. فانون در وصیت نامه خود به شدت به #تقلید از غرب میتازد و راه برون رفت از بحران بشری را در ایجاد اندیشه نو و انسان نو میداند. او مینویسد:
«اقدامات اروپایی، صفت اروپایی، سبک اروپایی از این پس نباید ما را بفریبد و به سنگلاخهای ناهموارمان سوق دهد. تصمیم بگیریم که از اروپا تقلید نکنیم. گامهایمان را در راهی نو بنهیم و مغزهایمان را در مقصدی تازه به کار اندازیم و بکوشیم تا یک انسان کلی بسازیم یعنی آنچه را که اروپا از آن عاجز مانده است! به بهانه پیشرفت انسان نباید او را به زانو درآورد، از خویش و سرنوشت خویش بیگانهاش ساخت و او را درهم شکست و کشت... برای اروپا و برای خودمان و برای انسانیت رفقا! باید یک «پوست نو» پدید آورد، یک «اندیشه نو» آفریده شود و کوشید تا یک «انسان نو» بر پای خیزد.
مصرف گرایی از دیگر موضوعاتی است که در اندیشه فانون جایگاه خاصی دارد. فانون در این رابطه معتقد است که استعمارگران با ترویج فرهنگی خود، از آن به عنوان یکی از راههای سلطه استفاده میکنند. به باور فانون، غرب با تغییر فرهنگ کشورهای جهان سوم و یا کشورهایی که در سیطره خود دارد، افقهای جدیدی را برای خود باز میکند.
درواقع فانون عقیده دارد رواج فرهنگ تقلید باعث میشود تا هویت و شخصیت اصيل و ذاتی جامعه استعمارشده از بین برود و سالهایی که دوره پسااستعماری را از سر میگذراند، هنوز سعی در انکار فرهنگ خود نماید. به نظر فانون در مرحله اول استعمارگر در صدد برمیآید تا تسلط خود را توجیه نماید و بدین منظور به استدلالات علمی متوسل میشود تا استعمارشده موجودیت خود را به عنوان یک نژاد انکار کند.2 او در این رابطه به موارد زیادی اشاره کرده است که #حجاب یکی از آنها است. فانون در این رابطه آورده است: هر جا چادری (حجابی) به دور انداخته و کنار گذاشته میشود، افق جدیدی را که بر #استعمارگر ممنوع بود، در برابر وی میگشاید
#فرانتس_فانون از نظریهپردازان فرانسوی نظریات فانون در قرن بیستم یکی از منابع بزرگ فکری برای بسیاری از مبارزان مردم در کشورهای جهان سوم و #استعمار بود. اندیشههای فانون در باب استعمارزدایی بر پایه عوامل مختلفی قرار داشت. از جمله این عوامل میتوان به مواردی چون عدم تقلید از غرب اشاره کرد که تأثیر آن در نوشته کسانی چون جلال آلاحمد نیز به خوبی مشهود است. فانون در وصیت نامه خود به شدت به #تقلید از غرب میتازد و راه برون رفت از بحران بشری را در ایجاد اندیشه نو و انسان نو میداند. او مینویسد:
«اقدامات اروپایی، صفت اروپایی، سبک اروپایی از این پس نباید ما را بفریبد و به سنگلاخهای ناهموارمان سوق دهد. تصمیم بگیریم که از اروپا تقلید نکنیم. گامهایمان را در راهی نو بنهیم و مغزهایمان را در مقصدی تازه به کار اندازیم و بکوشیم تا یک انسان کلی بسازیم یعنی آنچه را که اروپا از آن عاجز مانده است! به بهانه پیشرفت انسان نباید او را به زانو درآورد، از خویش و سرنوشت خویش بیگانهاش ساخت و او را درهم شکست و کشت... برای اروپا و برای خودمان و برای انسانیت رفقا! باید یک «پوست نو» پدید آورد، یک «اندیشه نو» آفریده شود و کوشید تا یک «انسان نو» بر پای خیزد.
مصرف گرایی از دیگر موضوعاتی است که در اندیشه فانون جایگاه خاصی دارد. فانون در این رابطه معتقد است که استعمارگران با ترویج فرهنگی خود، از آن به عنوان یکی از راههای سلطه استفاده میکنند. به باور فانون، غرب با تغییر فرهنگ کشورهای جهان سوم و یا کشورهایی که در سیطره خود دارد، افقهای جدیدی را برای خود باز میکند.
درواقع فانون عقیده دارد رواج فرهنگ تقلید باعث میشود تا هویت و شخصیت اصيل و ذاتی جامعه استعمارشده از بین برود و سالهایی که دوره پسااستعماری را از سر میگذراند، هنوز سعی در انکار فرهنگ خود نماید. به نظر فانون در مرحله اول استعمارگر در صدد برمیآید تا تسلط خود را توجیه نماید و بدین منظور به استدلالات علمی متوسل میشود تا استعمارشده موجودیت خود را به عنوان یک نژاد انکار کند.2 او در این رابطه به موارد زیادی اشاره کرده است که #حجاب یکی از آنها است. فانون در این رابطه آورده است: هر جا چادری (حجابی) به دور انداخته و کنار گذاشته میشود، افق جدیدی را که بر #استعمارگر ممنوع بود، در برابر وی میگشاید
۱.۲k
۱۱ تیر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.