بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
به فرض آن که هر دو نقل از ناحیه ایشان باشد، پاسخ ذیل ایفاد میگردد:
الف)-این طور نیست که ایشان در تدوین قانون اساسی هیچ دخالتی ننموده باشند و هیچ نظری نداده باشند، چرا که مکرر تذکرات لازم را ابلاغ نموده اند، بلکه احتمالاً از صدور تأییدیه امتناع ورزیدند.
ب) - علت عدم تأیید این است که نظام سیاسی عراق حکومت اسلامی نیست و معنا ندارد که یک مرجع تقلید شیعه، قانون اساسی حکومتی به غیر، احتمالاً حکومت اسلامی را تأیید نماید.
ج) - این که فرموده باشند حرمت اسلام را نگه دارید بدین معنا نیست که دخالت در امور سیاسی یا قانون اساسی بی حرمتی به اسلام است، بلکه تأکید بر این است که اگر چه نظام سیاسی عراق حکومت اسلامی نیست، اما دست کم سعی کنید چه در تدوین قوانین و چه در اجرای، حرمت اسلام را حفظ کنید.
د) - گمان نشود که مثلاً ایشان دین و سیاست را جدا از هم میدانند: چرا که اولاً جدا کردن دین از سیاست نهایت بی حرمتی به اسلام است و نه تنها هیچ مرجعی، بلکه هیچ آشنا به اسلامی چنین اعتقادی ندارد، ثانیاً ایشان در عراق در بطن سیاست هستند. و هر کس جز را این مدعی شود، به ایشان افترا بسته است.
ھ) - دقت شود که از نظر یک مرجع شیعی، فقط حکومت اسلامی به رهبری ولیفقیه مورد قبول و تأیید است و ولی فقیه نیز دو تا و سه تا نمیشود، بلکه فقط یک ولی فقیه است و همه امت شیعه و حتی مراجع باید در امور حکومتی مطیع وی باشند. چنان چه ایشان در جریانات اخیر خطاب به هاشمی فرمودند: فكر نكنید نظام جمهوری اسلامی فقط متعلق به ایران است، بلكه به كل عالم اسلام و شیعیان جهان تعلق دارد و لازم است شما و بقیه مسئولان نظام پشت سر رهبری نظام و در ظل هدایت ایشان به گونهای حركت كنید كه مؤید وحدت و یكپارچگی نظام باشد مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
لذا اگر شرایط و امکانات مانند امروز عراق یا سایر کشورهای اسلامی و شیعی برای تحقق این معنا مساعد نباشد، دلیل نمیشود که یک مرجع دینی، حکومت دیگری را بپذیرد و یا قانون اساسی آن را تأیید کند. بلکه در نهایت ممکن است به خاطر شرایط، مصالح، حفظ اسلام و حرمت اسلام، نظر ندهد و یا سکوت کند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
به فرض آن که هر دو نقل از ناحیه ایشان باشد، پاسخ ذیل ایفاد میگردد:
الف)-این طور نیست که ایشان در تدوین قانون اساسی هیچ دخالتی ننموده باشند و هیچ نظری نداده باشند، چرا که مکرر تذکرات لازم را ابلاغ نموده اند، بلکه احتمالاً از صدور تأییدیه امتناع ورزیدند.
ب) - علت عدم تأیید این است که نظام سیاسی عراق حکومت اسلامی نیست و معنا ندارد که یک مرجع تقلید شیعه، قانون اساسی حکومتی به غیر، احتمالاً حکومت اسلامی را تأیید نماید.
ج) - این که فرموده باشند حرمت اسلام را نگه دارید بدین معنا نیست که دخالت در امور سیاسی یا قانون اساسی بی حرمتی به اسلام است، بلکه تأکید بر این است که اگر چه نظام سیاسی عراق حکومت اسلامی نیست، اما دست کم سعی کنید چه در تدوین قوانین و چه در اجرای، حرمت اسلام را حفظ کنید.
د) - گمان نشود که مثلاً ایشان دین و سیاست را جدا از هم میدانند: چرا که اولاً جدا کردن دین از سیاست نهایت بی حرمتی به اسلام است و نه تنها هیچ مرجعی، بلکه هیچ آشنا به اسلامی چنین اعتقادی ندارد، ثانیاً ایشان در عراق در بطن سیاست هستند. و هر کس جز را این مدعی شود، به ایشان افترا بسته است.
ھ) - دقت شود که از نظر یک مرجع شیعی، فقط حکومت اسلامی به رهبری ولیفقیه مورد قبول و تأیید است و ولی فقیه نیز دو تا و سه تا نمیشود، بلکه فقط یک ولی فقیه است و همه امت شیعه و حتی مراجع باید در امور حکومتی مطیع وی باشند. چنان چه ایشان در جریانات اخیر خطاب به هاشمی فرمودند: فكر نكنید نظام جمهوری اسلامی فقط متعلق به ایران است، بلكه به كل عالم اسلام و شیعیان جهان تعلق دارد و لازم است شما و بقیه مسئولان نظام پشت سر رهبری نظام و در ظل هدایت ایشان به گونهای حركت كنید كه مؤید وحدت و یكپارچگی نظام باشد مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
لذا اگر شرایط و امکانات مانند امروز عراق یا سایر کشورهای اسلامی و شیعی برای تحقق این معنا مساعد نباشد، دلیل نمیشود که یک مرجع دینی، حکومت دیگری را بپذیرد و یا قانون اساسی آن را تأیید کند. بلکه در نهایت ممکن است به خاطر شرایط، مصالح، حفظ اسلام و حرمت اسلام، نظر ندهد و یا سکوت کند.(ادامه دارد...)
۹۸۸
۱۵ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.