بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
دقت فرمایید که در آیات و روایات، به دوری گزیدن و عدم تبعیت از شبهات در ذهن، قلب و عمل امر و توصیه مؤکد شده است و نه از پاسخگویی به سؤالات و شبهات. اتفاقاً به این مهم بسیار هم تأکید شده است.
الف) - البته که نه تنها شبهه،بلکه مطرح نمودن هربحثی، باید مبتنی بر ضرورت و نیز با توجه به شرایط زمانی، مکانی و مخاطبین باشد، و گرنه حرف حق را نیز بیمورد و بیجا مطرح کردن، وجاهتی ندارد، چه رسد به شبهه.
ب) - از همان ابتدا که این پیچ هورسا و انیستاگرام آغاز به فعالیت نمودم، به رغم آن که چندین بار پیچ رو هم بستن و چه بسا برخی هم انتقاد کردند که چرا این پیچ رو را تأسیس و فعال کردید؟ و برای توجیه انتقاد شان نیز می گفتند: شبهه طرح و پخش می شود و این اشکال دارد! البته واضح بود که این انتقاد از ناحیه چند دسته بود:
اول - کسانی که از پاسخ به شبهاتی که رایج میکنند، ناراحت بودند.
دوم - کسانی که اهمیت و ضرورت را نمی دانستند و واقعاً چنین خیال می کردند.
سوم - حسودانی؛ که به استقبال بینظیر یا کم نظیر شما کاربران گرامی، از پیچ که الحمدلله به هیچ جناح،دسته،گروه،سازمان یانهادی وابستگی ندارد، حسادت ورزیدند.
ج) - یک موقع است که ما طرح شبهه میکنیم؛ خب بدیهی است که این کار در سطح عمومی ضرورتی ندارد،جایش حوزه ودانشگاه ومحافل علمی و پژوهشی میباشد.اما یک موقع است که شبهات درسطح گسترده در سایتها و وبلاگها منتشرشده،حتی دردانشگاه های خودمان توسط اساتید و دردبیرستانها توسط دبیران مطرح می شود و با امکانات ارتباطی گسترده، مانند فیسبوک، وایبر، پیامک و ...، ترویج میگردد و اذهان مردم را مشتبه میکند؛آن وقت چه؟ نباید فضایی ایجاد نمود تا اذهان عمومی و به ویژه نوجوانان و جوانان بتوانند، شبهات خود رامطرح کنند؟ آیا نباید این شبهه ای که شایع شده راطرح نمود و پاسخ داد؟
سوءاستفاده :از تک تک آیات قرآن کریم نیز میتوان سوء استفاده نمود، از احادیث و عباداتی چون نماز و روزه نیز همینطور، حال آیا باید به خاطر آن که برخی دلشان میخواهد فقط شبهه را بخوانند و نه پاسخ آن را و یا برخی دل شان می خواهد سوء استفاده کنند، قرآن و حدیث و عبادت را کنار گذاشت و یا به شبهات پاسخ نداد تا گوی و میدان برای شبهه افکنان خالی بماند؟!
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
دقت فرمایید که در آیات و روایات، به دوری گزیدن و عدم تبعیت از شبهات در ذهن، قلب و عمل امر و توصیه مؤکد شده است و نه از پاسخگویی به سؤالات و شبهات. اتفاقاً به این مهم بسیار هم تأکید شده است.
الف) - البته که نه تنها شبهه،بلکه مطرح نمودن هربحثی، باید مبتنی بر ضرورت و نیز با توجه به شرایط زمانی، مکانی و مخاطبین باشد، و گرنه حرف حق را نیز بیمورد و بیجا مطرح کردن، وجاهتی ندارد، چه رسد به شبهه.
ب) - از همان ابتدا که این پیچ هورسا و انیستاگرام آغاز به فعالیت نمودم، به رغم آن که چندین بار پیچ رو هم بستن و چه بسا برخی هم انتقاد کردند که چرا این پیچ رو را تأسیس و فعال کردید؟ و برای توجیه انتقاد شان نیز می گفتند: شبهه طرح و پخش می شود و این اشکال دارد! البته واضح بود که این انتقاد از ناحیه چند دسته بود:
اول - کسانی که از پاسخ به شبهاتی که رایج میکنند، ناراحت بودند.
دوم - کسانی که اهمیت و ضرورت را نمی دانستند و واقعاً چنین خیال می کردند.
سوم - حسودانی؛ که به استقبال بینظیر یا کم نظیر شما کاربران گرامی، از پیچ که الحمدلله به هیچ جناح،دسته،گروه،سازمان یانهادی وابستگی ندارد، حسادت ورزیدند.
ج) - یک موقع است که ما طرح شبهه میکنیم؛ خب بدیهی است که این کار در سطح عمومی ضرورتی ندارد،جایش حوزه ودانشگاه ومحافل علمی و پژوهشی میباشد.اما یک موقع است که شبهات درسطح گسترده در سایتها و وبلاگها منتشرشده،حتی دردانشگاه های خودمان توسط اساتید و دردبیرستانها توسط دبیران مطرح می شود و با امکانات ارتباطی گسترده، مانند فیسبوک، وایبر، پیامک و ...، ترویج میگردد و اذهان مردم را مشتبه میکند؛آن وقت چه؟ نباید فضایی ایجاد نمود تا اذهان عمومی و به ویژه نوجوانان و جوانان بتوانند، شبهات خود رامطرح کنند؟ آیا نباید این شبهه ای که شایع شده راطرح نمود و پاسخ داد؟
سوءاستفاده :از تک تک آیات قرآن کریم نیز میتوان سوء استفاده نمود، از احادیث و عباداتی چون نماز و روزه نیز همینطور، حال آیا باید به خاطر آن که برخی دلشان میخواهد فقط شبهه را بخوانند و نه پاسخ آن را و یا برخی دل شان می خواهد سوء استفاده کنند، قرآن و حدیث و عبادت را کنار گذاشت و یا به شبهات پاسخ نداد تا گوی و میدان برای شبهه افکنان خالی بماند؟!
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ(ادامه دارد...)
۵۴۵
۲۱ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.