بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ :
به طور قطع اگر عدهای ایشان یا هر کس دیگری به جز امام زمان عجالله تعالی فرجه الشریف را امیرالمؤمنین زمان بداند و یا بخواند، بسیار خطا کرده است و شخص ایشان نیز مکرر از این امر نهی نمودهاند. البته افکار عمومی سلیقهها و بصیرتهای متفاوتی دارند و چه بسا گاهی بد دفاع کردن، بیش از خوب حمله کردن به نفع دشمن باشد.
اما در نظر داشته باشید که مقایسه یا تطبیق شخصیتها، رفتارها و جریانها، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه جهت شناخت بیشتر لازم و ضروری است. وقتی معصوم (ع) میفرماید که تاریخ تکرار میشود، و عقل و بصیرت حکم میکند که کلّ یوم عاشورا و کل ارض کربلا، یعنی هر روز خود را در عاشورا ببینید و در هر کجا که باشید، آن جا کربلا است. چرا که مقابله کفر و ایمان، ظالم و مظلوم و حق و باطل همیشه و در همه جا جاری و ساری است و انسان باید ببیند که در عاشورا و کربلای زمان خود، در کدام جبهه است.امام حسین (ع) یا یزید. پس، در چنین حالتی نمیتوان گفت:آقا امام حسین و یزید تکرار نمیشوند، چرا مقایسه میکنید(؟!)
لذا شهید مطهری میفرماید:یزید بیش از 1300سال پیش مرد، شما ببینید یزید زمان شما چه میکند!
در طول انقلاب امثال این قیاسهای به حق زیاد داشتهایم. چنان چه حضرت امام خمینی رضوانالله علیه، در همان ابتدای انقلاب که گروهها و جریانهای متفاوتی مانند اوضاع پس از انتخابات با هم متحد شدند و قرار گذاشتند که در استادیوم امجدیه برای براندازی یا تغییر ساختارهای اصلی نظام تجمع کنند، امام طی برنامهای فرمودند: من نمیگویم که من علی زمان هستم،ولی شما دارید کار خوارج را میکنید!و یا نسبت به شهدای حزب جمهوری و شهید بهشتی فرمودند: 72 تن و در رأسش سید مظلوم.
یا نسبت به مرحوم آیتالله طالقانی فرمودند: زبانش مانند شمشیر مالک اشتر برای علی علیه السلام بود و پس، قیاسها یا تشبیهها اگر در حدّ مشابه یا برابر دانستن غیر معصوم با معصوم باشد، اشکال دارد و مضرّ است.
اما اگر در همین حدّ باشد، مثلاً گفته شود: مردمان صدر اسلام، در دوران حکومت حضرت امیر علیه السلام، با ولی امر خود چنین و چنان کردند و یا فلان گروهها و جریانات مانند خوارج چنین و چنان کردند و ما باید امروز ببینیم که نسبت به حکومت اسلامی و ولی امر چه میکنیم و در کدام جناح هستیم؟ نه تنها اشکالی ندارد، بلکه لازم است. و جا ندارد کسی معترض شود که مگر ولی امر ما معصوم است که چنین قیاسی مینمایید؟
پاسخ :
به طور قطع اگر عدهای ایشان یا هر کس دیگری به جز امام زمان عجالله تعالی فرجه الشریف را امیرالمؤمنین زمان بداند و یا بخواند، بسیار خطا کرده است و شخص ایشان نیز مکرر از این امر نهی نمودهاند. البته افکار عمومی سلیقهها و بصیرتهای متفاوتی دارند و چه بسا گاهی بد دفاع کردن، بیش از خوب حمله کردن به نفع دشمن باشد.
اما در نظر داشته باشید که مقایسه یا تطبیق شخصیتها، رفتارها و جریانها، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه جهت شناخت بیشتر لازم و ضروری است. وقتی معصوم (ع) میفرماید که تاریخ تکرار میشود، و عقل و بصیرت حکم میکند که کلّ یوم عاشورا و کل ارض کربلا، یعنی هر روز خود را در عاشورا ببینید و در هر کجا که باشید، آن جا کربلا است. چرا که مقابله کفر و ایمان، ظالم و مظلوم و حق و باطل همیشه و در همه جا جاری و ساری است و انسان باید ببیند که در عاشورا و کربلای زمان خود، در کدام جبهه است.امام حسین (ع) یا یزید. پس، در چنین حالتی نمیتوان گفت:آقا امام حسین و یزید تکرار نمیشوند، چرا مقایسه میکنید(؟!)
لذا شهید مطهری میفرماید:یزید بیش از 1300سال پیش مرد، شما ببینید یزید زمان شما چه میکند!
در طول انقلاب امثال این قیاسهای به حق زیاد داشتهایم. چنان چه حضرت امام خمینی رضوانالله علیه، در همان ابتدای انقلاب که گروهها و جریانهای متفاوتی مانند اوضاع پس از انتخابات با هم متحد شدند و قرار گذاشتند که در استادیوم امجدیه برای براندازی یا تغییر ساختارهای اصلی نظام تجمع کنند، امام طی برنامهای فرمودند: من نمیگویم که من علی زمان هستم،ولی شما دارید کار خوارج را میکنید!و یا نسبت به شهدای حزب جمهوری و شهید بهشتی فرمودند: 72 تن و در رأسش سید مظلوم.
یا نسبت به مرحوم آیتالله طالقانی فرمودند: زبانش مانند شمشیر مالک اشتر برای علی علیه السلام بود و پس، قیاسها یا تشبیهها اگر در حدّ مشابه یا برابر دانستن غیر معصوم با معصوم باشد، اشکال دارد و مضرّ است.
اما اگر در همین حدّ باشد، مثلاً گفته شود: مردمان صدر اسلام، در دوران حکومت حضرت امیر علیه السلام، با ولی امر خود چنین و چنان کردند و یا فلان گروهها و جریانات مانند خوارج چنین و چنان کردند و ما باید امروز ببینیم که نسبت به حکومت اسلامی و ولی امر چه میکنیم و در کدام جناح هستیم؟ نه تنها اشکالی ندارد، بلکه لازم است. و جا ندارد کسی معترض شود که مگر ولی امر ما معصوم است که چنین قیاسی مینمایید؟
۸۱۹
۳۱ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.