⚫️ جاهلیّت دوم در آخرالزّمان
⚫️ جاهلیّت دوم در آخرالزّمان
▫️ قسمت °•5•°
3. شاخصههای دوران جاهلی
⏭ در قسمت قبل "شاخصههای فرهنگی و اجتماعی " دوران جاهلی را بررسی کردیم.
◀️ ب) شاخصههای اعتقادی_اخلاقی
۱ــ حقگریزی و حقستیزی
مهمترین شاخصه اعتقادی ـ اخلاقی دوران جاهلّیت، "حقگریزی"، "حقستیزی"، "سرکشی در برابر حق"، "سرسختی و لجاجت در پذیرش سخن خدای یگانه" بود. در قرآن کریم و روایات معصومان(ع) از این ویژگی با عنوان «حمیّت» و «عصبیّت» یاد شده است.
«آنگاه که کافران در دلهای خود، تعصّب [آن هم] تعصّب جاهلّیت ورزیدند، پس خدا آرامش خود را بر فرستاده خویش و مؤمنان فرو فرستاد و آرمان تقوا را ملازم آنان ساخت.» [1].
⬅️ واژه «حمیّت» در تفسیر «مجمع البیان»، به مفهوم انکار و حقناپذیری آمده است. [2]
آیه یاد شده به هنگام صلح حدیبیّه و پس از مخالفت کفّار قریش با آوردن عبارت «بسم الله الرّحمن الرّحیم» و «رسول الله» در این صلحنامه، نازل شده است.
امام علی(ع) می فرمایند:
«ابلیس دشمن خدا و پیشوای متعصّبان و پیشرو گردنکشان است که بنیاد عصبیّت را پایه نهاد و بر سر لباس عزّت و جبروت با خدا به منازعه برخاست و لباس عزّت را بر خود پوشید و جامة خواری و فروتنی از تن به در نمود.» [3]
«پس بندگان خدا، بترسید از دشمن خدا، مبادا شیطان شما را به بیماری خود [تکبّر و خودپسندی] دچار گرداند و با ندای خود، شما را از جای برانگیزد و سواران و پیادگان خود را بر سر شما فرو ریزد.» [4]
«به جان خودم سوگند که او تیر تهدید در کمان نهاده و کمانش را سخت کشیده و از محلّی نزدیک بر شما تیر میبارد و گفته است: "پروردگارا، به سبب آنکه مرا گمراه ساختی، من [هم گناهانشان را] در زمین برایشان میآرایم و همه را گمراه خواهم ساخت." [5] با این سخن، تیر به تاریکی و هدفی دور انداخت و گمانی خطا بر زبان راند، ولی زادگان حمیّت و برادران عصبیّت و سواران خودبزرگبینی و نادانی سخنش را تصدیق کرده و راست پنداشتند.» [6]
✏️ با دقّت در سخنان امیرمؤمنان علی(ع) میتوان دریافت که "حمیّت" و "عصبیّت" اختصاص به دوران جاهلّیت اولی ندارد و در هر زمان که گروهی با پیروی از «پیشوای متعصّبان و پیشرو گردنکشان» به جای فروتنی در برابر خدای تعالی به منازعه با او برخیزند و خود را برتر بدانند، میتوان نشانههای دوران جاهلّیت را مشاهده کرد.
پینوشتها:
1. سورة فتح (48)، آیة 26.
2. ابوعلی فضل بن حسن طبرسی، تفسیر مجمع البیان، ترجمه: علی کرمی، ج 25 و 26، صص 754 و 755.
3. نهجالبلاغه، ترجمه: محمّدمهدی فولادوند، خطبة 234 (قاصعه)، ص 304.
4. همان.
5. سورة حجر (15)، آیة 39.
6. نهجالبلاغه، خطبة 234، ص 305.
—--————●ـ◆ـ●————--—
به راستی میان اعراب متعصّب عصر جاهلی که با تکبّر و خودپسندی تمام، از پذیرش خدای رحمان و رحیم و رسالت پیامبر خاتم(ص) سر باز میزدند و مردمان به ظاهر متمدّن عصر جدید که با شعار «اومانیسم» (اصالت انسان) انسان را محور همه هستی و صاحب اختیار تامّ و تمام خود معرفی میکنند و با تکیه بر «راسیونالیسم» (اصالت عقل) عقل خودبنیاد بشری را مبنای ساماندهی همه مناسبات فردی و اجتماعی انسان میداند، چه تفاوتی وجود دارد؟ آیا نمیتوان گفت دوران مدرنیته که بر مبنای «سکولاریسم» (دنیویگرایی) به قطع کامل رابطه زمین و آسمان و بینیازی بشر از هدایتهای الهی در زندگی اجتماعی فتوا میدهد، استمرار همان دوران جاهلّیت اولی است؟
.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.
⏮ در قسمتِ بعد شاخصه "پیروی از حکم غیر الهیِ" دوران جاهلی را بررسی می کنیم؛ إن شاء الله...
منبع: ماهنامه موعود شماره 115
✍ #علائم_ظهور#امام_زمان_عج#امام_غریب#ظهور#انتظار#جاهلیت#عجل_علی_ظهورک#بسیج_سایبری
▫️ قسمت °•5•°
3. شاخصههای دوران جاهلی
⏭ در قسمت قبل "شاخصههای فرهنگی و اجتماعی " دوران جاهلی را بررسی کردیم.
◀️ ب) شاخصههای اعتقادی_اخلاقی
۱ــ حقگریزی و حقستیزی
مهمترین شاخصه اعتقادی ـ اخلاقی دوران جاهلّیت، "حقگریزی"، "حقستیزی"، "سرکشی در برابر حق"، "سرسختی و لجاجت در پذیرش سخن خدای یگانه" بود. در قرآن کریم و روایات معصومان(ع) از این ویژگی با عنوان «حمیّت» و «عصبیّت» یاد شده است.
«آنگاه که کافران در دلهای خود، تعصّب [آن هم] تعصّب جاهلّیت ورزیدند، پس خدا آرامش خود را بر فرستاده خویش و مؤمنان فرو فرستاد و آرمان تقوا را ملازم آنان ساخت.» [1].
⬅️ واژه «حمیّت» در تفسیر «مجمع البیان»، به مفهوم انکار و حقناپذیری آمده است. [2]
آیه یاد شده به هنگام صلح حدیبیّه و پس از مخالفت کفّار قریش با آوردن عبارت «بسم الله الرّحمن الرّحیم» و «رسول الله» در این صلحنامه، نازل شده است.
امام علی(ع) می فرمایند:
«ابلیس دشمن خدا و پیشوای متعصّبان و پیشرو گردنکشان است که بنیاد عصبیّت را پایه نهاد و بر سر لباس عزّت و جبروت با خدا به منازعه برخاست و لباس عزّت را بر خود پوشید و جامة خواری و فروتنی از تن به در نمود.» [3]
«پس بندگان خدا، بترسید از دشمن خدا، مبادا شیطان شما را به بیماری خود [تکبّر و خودپسندی] دچار گرداند و با ندای خود، شما را از جای برانگیزد و سواران و پیادگان خود را بر سر شما فرو ریزد.» [4]
«به جان خودم سوگند که او تیر تهدید در کمان نهاده و کمانش را سخت کشیده و از محلّی نزدیک بر شما تیر میبارد و گفته است: "پروردگارا، به سبب آنکه مرا گمراه ساختی، من [هم گناهانشان را] در زمین برایشان میآرایم و همه را گمراه خواهم ساخت." [5] با این سخن، تیر به تاریکی و هدفی دور انداخت و گمانی خطا بر زبان راند، ولی زادگان حمیّت و برادران عصبیّت و سواران خودبزرگبینی و نادانی سخنش را تصدیق کرده و راست پنداشتند.» [6]
✏️ با دقّت در سخنان امیرمؤمنان علی(ع) میتوان دریافت که "حمیّت" و "عصبیّت" اختصاص به دوران جاهلّیت اولی ندارد و در هر زمان که گروهی با پیروی از «پیشوای متعصّبان و پیشرو گردنکشان» به جای فروتنی در برابر خدای تعالی به منازعه با او برخیزند و خود را برتر بدانند، میتوان نشانههای دوران جاهلّیت را مشاهده کرد.
پینوشتها:
1. سورة فتح (48)، آیة 26.
2. ابوعلی فضل بن حسن طبرسی، تفسیر مجمع البیان، ترجمه: علی کرمی، ج 25 و 26، صص 754 و 755.
3. نهجالبلاغه، ترجمه: محمّدمهدی فولادوند، خطبة 234 (قاصعه)، ص 304.
4. همان.
5. سورة حجر (15)، آیة 39.
6. نهجالبلاغه، خطبة 234، ص 305.
—--————●ـ◆ـ●————--—
به راستی میان اعراب متعصّب عصر جاهلی که با تکبّر و خودپسندی تمام، از پذیرش خدای رحمان و رحیم و رسالت پیامبر خاتم(ص) سر باز میزدند و مردمان به ظاهر متمدّن عصر جدید که با شعار «اومانیسم» (اصالت انسان) انسان را محور همه هستی و صاحب اختیار تامّ و تمام خود معرفی میکنند و با تکیه بر «راسیونالیسم» (اصالت عقل) عقل خودبنیاد بشری را مبنای ساماندهی همه مناسبات فردی و اجتماعی انسان میداند، چه تفاوتی وجود دارد؟ آیا نمیتوان گفت دوران مدرنیته که بر مبنای «سکولاریسم» (دنیویگرایی) به قطع کامل رابطه زمین و آسمان و بینیازی بشر از هدایتهای الهی در زندگی اجتماعی فتوا میدهد، استمرار همان دوران جاهلّیت اولی است؟
.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.
⏮ در قسمتِ بعد شاخصه "پیروی از حکم غیر الهیِ" دوران جاهلی را بررسی می کنیم؛ إن شاء الله...
منبع: ماهنامه موعود شماره 115
✍ #علائم_ظهور#امام_زمان_عج#امام_غریب#ظهور#انتظار#جاهلیت#عجل_علی_ظهورک#بسیج_سایبری
۲.۰k
۰۳ اسفند ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.