بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
معرفت امام زمان علیه السلام
مجمع تمامی صفات جمال و جلال و کمال الهی
قال رسول الله (ص)ألمَهدیُّ طاوُوسُ أَهْلِ الجَنَّةِ وَجُهُه کَالقَمَرِ الدُّرّی عَلَیهِ جَلابِیبُ النُّورِ - مهدی طاوس اهل بهشت است. چهره او مانند ماه درخشنده است، بر او جامه هایی از نور است.(بحارالانوار ج51 ص 105)
علل تشبیه حضرت مهدی به طاووس :
1- با اینکه بهشت کانون زیبائی و جمالستان خداوند جمیل است و همه موجودات آن از حسن و جمال وصف ناپذیر برخوردارند ولی از بین همه بهشتیان حتی از مثل حضرت یوسف صدیق، زیباتر، مهدی فاطمه علیهما السلام است.
کار گل زار شود گر تو به گلزار آیی
نرخ یوسف شکند چون تو به بازار آیی.
2 - تشبیه به طاووس که زیبایی فوق العاده و شگفتانگیز دارد، کنایه از این است که : تمامی صفات کمال و جمال انبیا و اوصیا از حضرت آدم تا خاتم و از امیرالمومنین و فاطمه زهرا تا امام حسن عسکری (علیهم السلام) در وجود ذی جود بقیه الله الاعظم (عجل الله فرجه الشریف) جمع شده است. المُنتَهي إلَيهِ مَواريثُ الأنبِياءِ وَلَدَيْهِ مَوجُودٌ آثارُ الأصْفِياءِ- (مفاتیح الجنان)
3 - اوج جمال و کمال وقتی است که امام زمان (عج) به دنیا آمد و بربازویشان آیه 115 بخشی ازسوره انعام -وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا -نوشته شده بود :(بحارالانوار ج 51 ص 25)
ز صدق و عدل، جانت را سرشتند
و تمت را به نام تو نوشتند.
توضیح اینکه : نهایت حکمت نظری صدق و راستگویی و منتهای حکمت عملی عدل است در مرحله نظر و عقیده؛ اگر کسی تفکّراتِ عقلانی؛ باورهای قلبی؛ گفتارها و رفتار هایش، مطابق با واقع و حقیقت باشد.صادق و راستگوست؛ مرتبه بالاتر از صادق بودن ؛ مقام صدّیق و مرتبه اعلای ان دو، صدق است .
در مرحلهٔ عمل هم با انجام واجبات الهی ترک محرمات و گناهان و اتیان وظایف فردی و اجتماعی عادل می شود. وقتی این ملکه عدالت به حد کمال رسید و عدل مجسّم شد، می شود تمام الکلمه و وارث تمامی ویژگی های انبیاء و اوصیاء - یعنی:حجة بن الحسن العسکری (عج) منتظران راستین ظهور امام زمان (عج) کسانی هستندکه این دو صفت صدق و راستی و قسط و عدالت را در خودشان ایجاد کنند که خیلی مشکل و واقعا جهاد اکبر است. اللهم عجل لولیک الفرج
معرفت امام زمان علیه السلام
مجمع تمامی صفات جمال و جلال و کمال الهی
قال رسول الله (ص)ألمَهدیُّ طاوُوسُ أَهْلِ الجَنَّةِ وَجُهُه کَالقَمَرِ الدُّرّی عَلَیهِ جَلابِیبُ النُّورِ - مهدی طاوس اهل بهشت است. چهره او مانند ماه درخشنده است، بر او جامه هایی از نور است.(بحارالانوار ج51 ص 105)
علل تشبیه حضرت مهدی به طاووس :
1- با اینکه بهشت کانون زیبائی و جمالستان خداوند جمیل است و همه موجودات آن از حسن و جمال وصف ناپذیر برخوردارند ولی از بین همه بهشتیان حتی از مثل حضرت یوسف صدیق، زیباتر، مهدی فاطمه علیهما السلام است.
کار گل زار شود گر تو به گلزار آیی
نرخ یوسف شکند چون تو به بازار آیی.
2 - تشبیه به طاووس که زیبایی فوق العاده و شگفتانگیز دارد، کنایه از این است که : تمامی صفات کمال و جمال انبیا و اوصیا از حضرت آدم تا خاتم و از امیرالمومنین و فاطمه زهرا تا امام حسن عسکری (علیهم السلام) در وجود ذی جود بقیه الله الاعظم (عجل الله فرجه الشریف) جمع شده است. المُنتَهي إلَيهِ مَواريثُ الأنبِياءِ وَلَدَيْهِ مَوجُودٌ آثارُ الأصْفِياءِ- (مفاتیح الجنان)
3 - اوج جمال و کمال وقتی است که امام زمان (عج) به دنیا آمد و بربازویشان آیه 115 بخشی ازسوره انعام -وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا -نوشته شده بود :(بحارالانوار ج 51 ص 25)
ز صدق و عدل، جانت را سرشتند
و تمت را به نام تو نوشتند.
توضیح اینکه : نهایت حکمت نظری صدق و راستگویی و منتهای حکمت عملی عدل است در مرحله نظر و عقیده؛ اگر کسی تفکّراتِ عقلانی؛ باورهای قلبی؛ گفتارها و رفتار هایش، مطابق با واقع و حقیقت باشد.صادق و راستگوست؛ مرتبه بالاتر از صادق بودن ؛ مقام صدّیق و مرتبه اعلای ان دو، صدق است .
در مرحلهٔ عمل هم با انجام واجبات الهی ترک محرمات و گناهان و اتیان وظایف فردی و اجتماعی عادل می شود. وقتی این ملکه عدالت به حد کمال رسید و عدل مجسّم شد، می شود تمام الکلمه و وارث تمامی ویژگی های انبیاء و اوصیاء - یعنی:حجة بن الحسن العسکری (عج) منتظران راستین ظهور امام زمان (عج) کسانی هستندکه این دو صفت صدق و راستی و قسط و عدالت را در خودشان ایجاد کنند که خیلی مشکل و واقعا جهاد اکبر است. اللهم عجل لولیک الفرج
۱.۰k
۱۳ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.