گزیده ای از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران (۶۷) بخش دوم: خدمات اسلام به ایران و ایرانی
﷽
نظام فكری و اعتقادی ایران:
عقائد آريايی:
اصلاحات زردشت:
اوستا را در دوره اشكانی مجددا در صدد جمع آوری اوستا بر آمدند ، ولی قدر مسلم اين است كه در آغاز ظهور ساسانيان، اوستا مرتب و مدون نبوده است.
و به دستور اردشير ، يكی از روحانيان زردشتی از نو اوستا را مرتب میسازد اما آن روحانی بر اساس چه مدركی اين كار را كرد ؟ البته معلوم نيست .
اوستای ساسانی با اوستای اصلی چه قدر انطباق دارد و چه قدر اختلاف دارد ؟ باز هم معلوم نيست آنچه معلوم است اين است كه اختلافات فراوانی ميان آنها بوده است.
چرا همه اوستای ساسانی باقی نيست و فقط قسمتی از آن باقی است اين نيز معلوم نيست.
همه كسانی كه زردشت را يك شخصيت حقيقی و تاريخی میدانند اعتراف دارند كه زردشت در جامعه خود اصلاحات اقتصادی و اعتقادی و اجتماعی به عمل آورد .
اصلاحات زردشت يكی در ناحيه منع پرستش ديوان است ، زردشت تنها به پرستش اهورامزد دعوت ميكرده است و ديوان را پليد و ملعون و غير قابل پرستش میدانسته است ،
زردشت قربانی گاو و هر حيوان ديگر را منع كرده است .
مهمترين مسئله در اصلاحات زردشت به مساله خدا و جهان و خلقت مربوط است ، آيا زردشت چه تصوری در باره خدای جهان داشته است ؟
آيا دعوت زردشت يك دعوت توحيدی بوده است و يا غير توحيدی ؟ ما اين بحث را در فصل جداگانهای تحت عنوان " ثنويت " تعقيب خواهيم كرد .
🇮🇷کانال آثار شهید مطهری ↙️
@usare_shahid_motahhari
🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️
@Sadegh_Farazi
نظام فكری و اعتقادی ایران:
عقائد آريايی:
اصلاحات زردشت:
اوستا را در دوره اشكانی مجددا در صدد جمع آوری اوستا بر آمدند ، ولی قدر مسلم اين است كه در آغاز ظهور ساسانيان، اوستا مرتب و مدون نبوده است.
و به دستور اردشير ، يكی از روحانيان زردشتی از نو اوستا را مرتب میسازد اما آن روحانی بر اساس چه مدركی اين كار را كرد ؟ البته معلوم نيست .
اوستای ساسانی با اوستای اصلی چه قدر انطباق دارد و چه قدر اختلاف دارد ؟ باز هم معلوم نيست آنچه معلوم است اين است كه اختلافات فراوانی ميان آنها بوده است.
چرا همه اوستای ساسانی باقی نيست و فقط قسمتی از آن باقی است اين نيز معلوم نيست.
همه كسانی كه زردشت را يك شخصيت حقيقی و تاريخی میدانند اعتراف دارند كه زردشت در جامعه خود اصلاحات اقتصادی و اعتقادی و اجتماعی به عمل آورد .
اصلاحات زردشت يكی در ناحيه منع پرستش ديوان است ، زردشت تنها به پرستش اهورامزد دعوت ميكرده است و ديوان را پليد و ملعون و غير قابل پرستش میدانسته است ،
زردشت قربانی گاو و هر حيوان ديگر را منع كرده است .
مهمترين مسئله در اصلاحات زردشت به مساله خدا و جهان و خلقت مربوط است ، آيا زردشت چه تصوری در باره خدای جهان داشته است ؟
آيا دعوت زردشت يك دعوت توحيدی بوده است و يا غير توحيدی ؟ ما اين بحث را در فصل جداگانهای تحت عنوان " ثنويت " تعقيب خواهيم كرد .
🇮🇷کانال آثار شهید مطهری ↙️
@usare_shahid_motahhari
🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️
@Sadegh_Farazi
۸۵۹
۲۷ فروردین ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.