تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره دخان
آیات 43 تا 50
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ (٤٣)
همانا درخت زقّوم،
طَعٰامُ الْأَثِيمِ (٤٤)
خوراك گنهكار است،
كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ (٤٥)
مانند مس گداخته شده در شكم ها مى جوشد،
كَغَلْيِ الْحَمِيمِ (٤٦)
چون جوشيدن آب جوشان
خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلىٰ سَوٰاءِ الْجَحِيمِ (٤٧)
[گفته مى شود:] اين گنهكار را بگيريد و او را به زور به وسط دوزخ بكشانيد
ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذٰابِ الْحَمِيمِ (٤٨)
آن گاه از عذاب آب جوشان بر سرش فرو ريزيد؛
ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ (٤٩)
[و بگوييد:] بچش كه تو همان ارجمند و بزرگوارى!!
إِنَّ هٰذٰا مٰا كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرُونَ (٥٠)
به يقين اين همان چيزى است كه همواره دربارۀ آن ترديد مى كرديد
نکته ها:
«زَقّوم» نوعى غذاى ناخوشايند در دوزخ است. در سوره ى صافّات آيه 63 نيز اين گونه آمده است: «شجرة الزقوّم... انّها شجرة تخرج فى اصل الجحيم» درخت يا گياهى است كه از دوزخ مى رويد، آرى همان گونه كه انسان مجرم در دوزخ هميشه مى ماند، درخت هم به اراده ى خدا باقى مى ماند.
«اثيم» به كسى گويند كه بر گناه پايدار باشد.
«مُهل» به معناى فلز يا مس ذوب شده يا آلوده است.
«فاعتلوه» به معناى كشاندن همراه با قهر و خشونت است.
پیامها :
- معاد، جسمانى است. (مسئله ى طعام و آب جوش، نشانه ى جسمانى بودن معاد است.) «طعام... فى البطون»
- گناه سبب عذاب و قهر الهى است. «طعام الاثيم»
- عذاب قيامت هم جسمى است و هم روحى. (عذاب جسمى موادّ جوشان و عذاب روحى، شنيدن تحقير و تمسخر به اينكه شما بوديد كه در دنيا تنها براى خود عزّت و كرامت قائل بوديد.) «ذق انّك انت العزيز الكريم»
- دوزخيان از درون و بيرون مى سوزند. «يغلى فى البطون... صبّوا فوق رأسه من عذاب الحميم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
https://quran.inoor.ir/fa/quran/
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره دخان
آیات 43 تا 50
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ (٤٣)
همانا درخت زقّوم،
طَعٰامُ الْأَثِيمِ (٤٤)
خوراك گنهكار است،
كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ (٤٥)
مانند مس گداخته شده در شكم ها مى جوشد،
كَغَلْيِ الْحَمِيمِ (٤٦)
چون جوشيدن آب جوشان
خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلىٰ سَوٰاءِ الْجَحِيمِ (٤٧)
[گفته مى شود:] اين گنهكار را بگيريد و او را به زور به وسط دوزخ بكشانيد
ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذٰابِ الْحَمِيمِ (٤٨)
آن گاه از عذاب آب جوشان بر سرش فرو ريزيد؛
ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ (٤٩)
[و بگوييد:] بچش كه تو همان ارجمند و بزرگوارى!!
إِنَّ هٰذٰا مٰا كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرُونَ (٥٠)
به يقين اين همان چيزى است كه همواره دربارۀ آن ترديد مى كرديد
نکته ها:
«زَقّوم» نوعى غذاى ناخوشايند در دوزخ است. در سوره ى صافّات آيه 63 نيز اين گونه آمده است: «شجرة الزقوّم... انّها شجرة تخرج فى اصل الجحيم» درخت يا گياهى است كه از دوزخ مى رويد، آرى همان گونه كه انسان مجرم در دوزخ هميشه مى ماند، درخت هم به اراده ى خدا باقى مى ماند.
«اثيم» به كسى گويند كه بر گناه پايدار باشد.
«مُهل» به معناى فلز يا مس ذوب شده يا آلوده است.
«فاعتلوه» به معناى كشاندن همراه با قهر و خشونت است.
پیامها :
- معاد، جسمانى است. (مسئله ى طعام و آب جوش، نشانه ى جسمانى بودن معاد است.) «طعام... فى البطون»
- گناه سبب عذاب و قهر الهى است. «طعام الاثيم»
- عذاب قيامت هم جسمى است و هم روحى. (عذاب جسمى موادّ جوشان و عذاب روحى، شنيدن تحقير و تمسخر به اينكه شما بوديد كه در دنيا تنها براى خود عزّت و كرامت قائل بوديد.) «ذق انّك انت العزيز الكريم»
- دوزخيان از درون و بيرون مى سوزند. «يغلى فى البطون... صبّوا فوق رأسه من عذاب الحميم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
https://quran.inoor.ir/fa/quran/
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۲.۳k
۱۶ شهریور ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.