تفسیر قرآن
نکته ها ی آیات 29 و 30 سوره عنکبوت
كلمه «نادى» به معناى مجلس عمومى است. در تفاسير مى خوانيم كه قوم لوط از نظر ادب و اخلاق كاملاً سقوط كرده، در فساد و تباهى غرق بودند؛ به گونه اى كه در مجالس عمومى، به يكديگر سخن زشت مى گفتند، قمار بازى مى كردند، در حضور جمع برهنه مى شدند، به رهگذران سنگ پرتاب مى كردند و در حضور مردم، از خود باد معده خارج مى كردند، با مسافران لواط نموده و اموالشان را مى گرفتند.
درخواست عذاب، از زبان اقوام ساير انبيا نيز بيان شده است؛ قوم نوح و عاد گفتند: «فائتنا بما تعدنا»(133)، قوم ثمود از حضرت صالح خواستند: «فاتنا بما تعدنا»(134)، همچنين در زمان پيامبراسلام صلى الله عليه وآله گروهى گفتند: «ائتنا بعذاب»(135)
ممكن است مراد از «قطع سبيل» در آيه، بستن راه بر روى مردم براى غارت اموال آنها و يا لواط با آنان باشد.
133) هود، 32.
134) اعراف، 70.
135) انفال، 32.
پیامها :
- با وجود راه طبيعى و شرعى ازدواج براى ارضاى غريزه شهوت، لواط و همجنس بازى، شگفت آور است. «ائنّكم لتأتون الرّجال»
- شيوع فساد، مانع نهى از منكر نيست. «ائنّكم لتأتون الرّجال»
- فساد اخلاقى، انسان را به فساد عقيدتى مى كشاند. (غرق شدن در گناه و ناديده گرفتن ارزش هاى اخلاقى، باعث شك در نبوّت حضرت لوط شد.) «لتأتون الرجال - ائتنا بعذاب اللّه اِن كنتَ من الصادقين»
- خداوند براى ارضاى غريزه جنسى، راه قرار داده و انسان را در بن بست نگذاشته است. «السبيل»
- گناه علنى، از زشت ترين گناهان است. «فى ناديكم المنكر»
- امنيّت و عفّت عمومى، بايد محترم و محفوظ بماند. «فى ناديكم المنكر»
- عاقبت گناه علنى، رسوايى هميشگى است. (قوم لوط مدّتى كوتاه، گناه علنى داشتند؛ امّا ده ها قرن بدنام شدند.) «فى ناديكم المنكر...»
- صداقت و راستگويى حتّى در ديد منحرفان نيز كار خوبى است. «ان كنت من الصادقين»
- لواط، منكر و فاحشه است، «المنكر - لتأتون الفاحشة» و لواط كننده، مفسد فى الارض است. «ربّ انصرنى على القوم المفسدين»
- تنها بودن، مانع نهى از منكر نيست. حضرت لوط با آنكه تنها بود؛ امّا در مقابل انحراف و منحرفان ايستاد و از خداوند استمداد نمود. «ربّ انصرنى»
- همواره بايد در فكر غلبه بر مفسدان باشيم، نه آنكه حكومت آنان را بپذيريم. «ربّ انصرنى على القوم المفسدين»
كلمه «نادى» به معناى مجلس عمومى است. در تفاسير مى خوانيم كه قوم لوط از نظر ادب و اخلاق كاملاً سقوط كرده، در فساد و تباهى غرق بودند؛ به گونه اى كه در مجالس عمومى، به يكديگر سخن زشت مى گفتند، قمار بازى مى كردند، در حضور جمع برهنه مى شدند، به رهگذران سنگ پرتاب مى كردند و در حضور مردم، از خود باد معده خارج مى كردند، با مسافران لواط نموده و اموالشان را مى گرفتند.
درخواست عذاب، از زبان اقوام ساير انبيا نيز بيان شده است؛ قوم نوح و عاد گفتند: «فائتنا بما تعدنا»(133)، قوم ثمود از حضرت صالح خواستند: «فاتنا بما تعدنا»(134)، همچنين در زمان پيامبراسلام صلى الله عليه وآله گروهى گفتند: «ائتنا بعذاب»(135)
ممكن است مراد از «قطع سبيل» در آيه، بستن راه بر روى مردم براى غارت اموال آنها و يا لواط با آنان باشد.
133) هود، 32.
134) اعراف، 70.
135) انفال، 32.
پیامها :
- با وجود راه طبيعى و شرعى ازدواج براى ارضاى غريزه شهوت، لواط و همجنس بازى، شگفت آور است. «ائنّكم لتأتون الرّجال»
- شيوع فساد، مانع نهى از منكر نيست. «ائنّكم لتأتون الرّجال»
- فساد اخلاقى، انسان را به فساد عقيدتى مى كشاند. (غرق شدن در گناه و ناديده گرفتن ارزش هاى اخلاقى، باعث شك در نبوّت حضرت لوط شد.) «لتأتون الرجال - ائتنا بعذاب اللّه اِن كنتَ من الصادقين»
- خداوند براى ارضاى غريزه جنسى، راه قرار داده و انسان را در بن بست نگذاشته است. «السبيل»
- گناه علنى، از زشت ترين گناهان است. «فى ناديكم المنكر»
- امنيّت و عفّت عمومى، بايد محترم و محفوظ بماند. «فى ناديكم المنكر»
- عاقبت گناه علنى، رسوايى هميشگى است. (قوم لوط مدّتى كوتاه، گناه علنى داشتند؛ امّا ده ها قرن بدنام شدند.) «فى ناديكم المنكر...»
- صداقت و راستگويى حتّى در ديد منحرفان نيز كار خوبى است. «ان كنت من الصادقين»
- لواط، منكر و فاحشه است، «المنكر - لتأتون الفاحشة» و لواط كننده، مفسد فى الارض است. «ربّ انصرنى على القوم المفسدين»
- تنها بودن، مانع نهى از منكر نيست. حضرت لوط با آنكه تنها بود؛ امّا در مقابل انحراف و منحرفان ايستاد و از خداوند استمداد نمود. «ربّ انصرنى»
- همواره بايد در فكر غلبه بر مفسدان باشيم، نه آنكه حكومت آنان را بپذيريم. «ربّ انصرنى على القوم المفسدين»
۲.۰k
۱۷ فروردین ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.