مھلت دوباره، حشر و بازگشت مردگان
آخرالزمان؛
مھلت دوباره، حشر و بازگشت مردگان تاریخ و حیات آخرالزمانی
٨٢٢ -در حقیقت آخرالزمان روزی که به مدت پنجاه ھزار سال طولانی و تمدید می شود آخرین مھلتی دوباره است که به کل بشریت از آغاز تا پایانش داده می شود تا توبه کند و سپس طومار تاریخ پیچیده می شود. از اینجاست که در قرآن کریم می خوانیم که: کافران پس از مرگ می گویند که ای کاش یک بار دیگر به دنیا بازگردیم تا جبران کنیم و به آنھا گفته میشود که مھلت داده شدید ولی بر کفرتان افزودید .
این مھلت دوباره ھمان حیات آخرالزمانی و حشر تاریخ است که مردگان تاریخ یک بار دیگر پا به حیات دنیا می نھند تا عبرت گیرند و توبه کنند. و اینست که قرآن و اسلام که دین آخرالزمان است دین ذکر و به یاد آوردن است، به یاد آوردن حیات قبلی در دنیا و توبه و اصلاح سرنوشت .
اینست که در آخرالزمان ھمه انسانھا در بسیاری از مواقع و حوادث و مکانھا این احساس را دارند که گوئی قبلاً در زمانی چنین صحنه ای را دیده بودند این نکته بس مھم و سرنوشت ساز را دریاب و باور کن تا از خاسرین نباشی و آخرین مھلت و رحمت الھی را ھم ھمچون بار نخست از دست ندھی و کفرت را تکرار نکنی و کافرتر نشوی تا در قیامت کبرا از خودت انتقام نگیری و خود را با صورت در دوزخ سر نگون نسازی. این راز عظیم را دریاب که مرده ای بودی که دوباره سر از قبر بر آورده ای و مھلت یک بار دگر زیستن را یافته ای ای انسان آخرالزمانی !
٨٢٣ -انسان آخرالزمانی انسانی سر بر آورده از گورستان تاریخ است و لذا انسانی بس خسته و مجروح و مأیوس است از ھمان بدو تولدش. و اینست که چه بسا از ورود دوباره اش به دنیا پشیمان شده مادرش را امر به سقط جنین می کند .
٨٢۴ -و نیز بسیاری به صورت حیوانات و نباتات و جمادات باز می گردند یعنی به صورت ھویت باطنی خویش . تا گامی فراتر نھند وقتیکه با باطن خود در جھان زندگی می کنند. اراده به آدم شدن پدید می آید چرا که زمانی به صورت آدمی زیسته بودند . این معنا در قرآن کریم مذکور است که خداوند برخی کافران را به صورت سگ و خوک و میمون محشور می کند . این تناسخ نیست توحید وجود است وحدت ظاھر و باطن است .
عرفان تاریخ ص ۷۹
استاد علی اکبر خانجانی
مھلت دوباره، حشر و بازگشت مردگان تاریخ و حیات آخرالزمانی
٨٢٢ -در حقیقت آخرالزمان روزی که به مدت پنجاه ھزار سال طولانی و تمدید می شود آخرین مھلتی دوباره است که به کل بشریت از آغاز تا پایانش داده می شود تا توبه کند و سپس طومار تاریخ پیچیده می شود. از اینجاست که در قرآن کریم می خوانیم که: کافران پس از مرگ می گویند که ای کاش یک بار دیگر به دنیا بازگردیم تا جبران کنیم و به آنھا گفته میشود که مھلت داده شدید ولی بر کفرتان افزودید .
این مھلت دوباره ھمان حیات آخرالزمانی و حشر تاریخ است که مردگان تاریخ یک بار دیگر پا به حیات دنیا می نھند تا عبرت گیرند و توبه کنند. و اینست که قرآن و اسلام که دین آخرالزمان است دین ذکر و به یاد آوردن است، به یاد آوردن حیات قبلی در دنیا و توبه و اصلاح سرنوشت .
اینست که در آخرالزمان ھمه انسانھا در بسیاری از مواقع و حوادث و مکانھا این احساس را دارند که گوئی قبلاً در زمانی چنین صحنه ای را دیده بودند این نکته بس مھم و سرنوشت ساز را دریاب و باور کن تا از خاسرین نباشی و آخرین مھلت و رحمت الھی را ھم ھمچون بار نخست از دست ندھی و کفرت را تکرار نکنی و کافرتر نشوی تا در قیامت کبرا از خودت انتقام نگیری و خود را با صورت در دوزخ سر نگون نسازی. این راز عظیم را دریاب که مرده ای بودی که دوباره سر از قبر بر آورده ای و مھلت یک بار دگر زیستن را یافته ای ای انسان آخرالزمانی !
٨٢٣ -انسان آخرالزمانی انسانی سر بر آورده از گورستان تاریخ است و لذا انسانی بس خسته و مجروح و مأیوس است از ھمان بدو تولدش. و اینست که چه بسا از ورود دوباره اش به دنیا پشیمان شده مادرش را امر به سقط جنین می کند .
٨٢۴ -و نیز بسیاری به صورت حیوانات و نباتات و جمادات باز می گردند یعنی به صورت ھویت باطنی خویش . تا گامی فراتر نھند وقتیکه با باطن خود در جھان زندگی می کنند. اراده به آدم شدن پدید می آید چرا که زمانی به صورت آدمی زیسته بودند . این معنا در قرآن کریم مذکور است که خداوند برخی کافران را به صورت سگ و خوک و میمون محشور می کند . این تناسخ نیست توحید وجود است وحدت ظاھر و باطن است .
عرفان تاریخ ص ۷۹
استاد علی اکبر خانجانی
۴۵۳
۰۱ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.