تفسیر قرآن
پیامهای آیه 15 سوره محمد
- در برابر جلوه ها و زينت هاى دنيوى كه وسيله ى ارتكاب برخى گناهان مى گردد، با بيان جلوه ها و زيبايى ها و كاميابى هاى بهشت، مردم را به حق دعوت كنيد. «مَثَل الجنّة الّتى وعد المتّقون...»
- كسانى كه به خاطر تقوا، از كاميابى هاى زودگذر و نامشروع پروا مى كنند، به كاميابى پايدار خواهند رسيد. «وعد المتقون»
- اميددادن به سرانجامى نيكو، عامل گرايش به حق و تقواست. «وعد المتقون»
- تعدّد و تنوّع طلبى، خواست طبيعى بشر است. «انهارٌ... انهارٌ»
- در بهشت، در كنار نعمت هاى مادّى و جسمانى، نعمت هاى معنوى و روحى نيز هست. «انهارٌ... مغفرة...»
- نعمت هاى بهشتى از هر گونه آفت و نقص و تغيير به دورند. «غير آسن... لم يتغيّر طعمه... مصفّى»
- آب و هواى بهشت، نعمت ها را متغيّر و مسموم و بد بو نمى كند. «لم يتغيّر...»
- نعمت هايى را كه بهشتيان دريافت مى كنند، در سايه مغفرت پروردگار است. «مغفرة من ربّهم»
- در بهشت انواع ميوه ها، به مقدار وفور وجود دارد. «كلّ الثمرات»
- در دوزخ، آب جوشان را با زور و ذلّت به كفّار مى نوشانند. «سقوا»
- تشويق و تهديد در كنار هم سازنده است. «انهارٌ... ماء حميماً»
- معاد، جسمانى است. (شير و عسل، نشانه كاميابى جسمانى است، چنانكه قطعه قطعه شدن اندرون كفّار بر آن دلالت دارد.) «فقطّع امعائهم»
- حساب جسم و بدن انسان در قيامت، با جسم و بدن او در دنيا فرق مى كند.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- در برابر جلوه ها و زينت هاى دنيوى كه وسيله ى ارتكاب برخى گناهان مى گردد، با بيان جلوه ها و زيبايى ها و كاميابى هاى بهشت، مردم را به حق دعوت كنيد. «مَثَل الجنّة الّتى وعد المتّقون...»
- كسانى كه به خاطر تقوا، از كاميابى هاى زودگذر و نامشروع پروا مى كنند، به كاميابى پايدار خواهند رسيد. «وعد المتقون»
- اميددادن به سرانجامى نيكو، عامل گرايش به حق و تقواست. «وعد المتقون»
- تعدّد و تنوّع طلبى، خواست طبيعى بشر است. «انهارٌ... انهارٌ»
- در بهشت، در كنار نعمت هاى مادّى و جسمانى، نعمت هاى معنوى و روحى نيز هست. «انهارٌ... مغفرة...»
- نعمت هاى بهشتى از هر گونه آفت و نقص و تغيير به دورند. «غير آسن... لم يتغيّر طعمه... مصفّى»
- آب و هواى بهشت، نعمت ها را متغيّر و مسموم و بد بو نمى كند. «لم يتغيّر...»
- نعمت هايى را كه بهشتيان دريافت مى كنند، در سايه مغفرت پروردگار است. «مغفرة من ربّهم»
- در بهشت انواع ميوه ها، به مقدار وفور وجود دارد. «كلّ الثمرات»
- در دوزخ، آب جوشان را با زور و ذلّت به كفّار مى نوشانند. «سقوا»
- تشويق و تهديد در كنار هم سازنده است. «انهارٌ... ماء حميماً»
- معاد، جسمانى است. (شير و عسل، نشانه كاميابى جسمانى است، چنانكه قطعه قطعه شدن اندرون كفّار بر آن دلالت دارد.) «فقطّع امعائهم»
- حساب جسم و بدن انسان در قيامت، با جسم و بدن او در دنيا فرق مى كند.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۵۵۹
۱۶ آبان ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.