سلسه پستهای سیره پیامبر اعظم حضرت ختمی مرتبت محمد صلی الل
سلسه پستهای #سیره_پیامبر_اعظم حضرت ختمی مرتبت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در روابط خارجی
.
.
#قسمت_دوازدهم:
به دنبال فتح مکه و فراغت پیامبر اعظم (ص) از کاروان قریش، حضرت فرصت پیداکرد تا مذاکره با سفیران قبیله ها و کشورها را فعال تر نماید.
از سال ششم هجری مدینه شاهد ورود هیأت های نمایندگی دولت ها و گروه های مذهبی بود و سال به سال بر شمار آنان فزوده می شد.
پیامبر با احترام کامل از هیأت های نمایندگی استقبال و با صداقت و قاطعیت تمام با آنان مذاکره می نمود و به آنان اطمینان می داد که در کنار یکدیگر می توانند از آرامش وامنیت برخوردار گردند.
با فرارسیدن سال نهم هجری، آثار فتح مکه با سرازیر شدن اعراب به مدینه آشکار شد.
شهرنشینان و بدویان شبه جزیره با شنیدن خبر تسلیم مکیان به مسلمانان و با آگاهی از اقتدار ورأفت پیشوای مسلمانان، دلیل استواری برای مقاومت خویش در برابر دولت مدینه نداشتند.
سیره نویسان سال نهم هجری را به دلیل کثرت حضور اعراب عام الوفود نامیده اند[45].
.
.
2- اعزام مبلغان و ارسال پیام (ابزار فرهنگی ـ تبلیغاتی)
در عرصه روابط خارجی فعالیت ها به حوزه مذاکرات و چانه زنی محدود نمی شون، بلکه همواره تلاش بر آن است که از راه تبلیغات و فعالیت های فرهنگی، رفتارهای طرف مقابل را تحت تأ ثیر قرار داده ورفتار های مطلوب را در آنها شکل می دهند.
به همین دلیل یکی از ابزارهای روابط خارجی رسول خدا(ص) اعزام مبلغان ودعوت کنندگان و فرستادن پیغام به بزرگان قبایل و سران کشورها بود.
این تبلیغات و دعوت ها به صورت های ذیل انجام می پذیرفت:
الف) تماس مستقیم با افراد، سران و هیأت هایی که به مناسبت حج، به مکه می آمدند.
پیامبر به رغم تنهایی و کارشکنی و آزار مشرکان این شیوه را به کار می بست.
وی در این ملاقات ها پیام ورسالت خود را مطرح می نمود و به این روش پیام خود را به گوش دورترین افراد دنیا می رساند.
ب) هجرت مسلمانان در دو نوبت به حبشه، انگیزه و ماهیت تبلیغی داشت.
ج) اعزام شخصییت های برجسته مسلمان مانند : معاذ ابن جبل به یمن، علی (ع)به یمن، مالک ابن مراره، عبدالله مهاجر بن ابی امیه، اقرع به عبدالله حمیر، ابوموسی اشعری، عبدالله بن زید، مالک ابن عباده، عقبه ابن زیاد و خالد ابن ولید.
د) اعزام هیأت های تبلیغی مانند هیأت هایی که به یمن و نجد و رجیع فرستاد[46] .
درکنار اعزام مبلغان به ارسال پیام ها ونامه ها به سران قبایل و دولتهای دیگر می پرداخت.
پیامبر اکرم (ص) نامه ها و پیام های متعددی به سران قبایل، کشورها و رهبران ادیان و مذاهب فرستاده است.
برخی از محققان شمار این نامه ها را بیش از سیصد مورد دانسته اند[47].
.
.
#سلام_بر_اهلبیت #سلام_بر_اهل_بیت #سلام_بر_پیامبر #پیامبر_اعظم #محمد #مصطفی #ختم_رسل #نبی #شهادت #سیاست_خارجی #جهاد_کبیر #حق_پایدار_است
.
.
#قسمت_دوازدهم:
به دنبال فتح مکه و فراغت پیامبر اعظم (ص) از کاروان قریش، حضرت فرصت پیداکرد تا مذاکره با سفیران قبیله ها و کشورها را فعال تر نماید.
از سال ششم هجری مدینه شاهد ورود هیأت های نمایندگی دولت ها و گروه های مذهبی بود و سال به سال بر شمار آنان فزوده می شد.
پیامبر با احترام کامل از هیأت های نمایندگی استقبال و با صداقت و قاطعیت تمام با آنان مذاکره می نمود و به آنان اطمینان می داد که در کنار یکدیگر می توانند از آرامش وامنیت برخوردار گردند.
با فرارسیدن سال نهم هجری، آثار فتح مکه با سرازیر شدن اعراب به مدینه آشکار شد.
شهرنشینان و بدویان شبه جزیره با شنیدن خبر تسلیم مکیان به مسلمانان و با آگاهی از اقتدار ورأفت پیشوای مسلمانان، دلیل استواری برای مقاومت خویش در برابر دولت مدینه نداشتند.
سیره نویسان سال نهم هجری را به دلیل کثرت حضور اعراب عام الوفود نامیده اند[45].
.
.
2- اعزام مبلغان و ارسال پیام (ابزار فرهنگی ـ تبلیغاتی)
در عرصه روابط خارجی فعالیت ها به حوزه مذاکرات و چانه زنی محدود نمی شون، بلکه همواره تلاش بر آن است که از راه تبلیغات و فعالیت های فرهنگی، رفتارهای طرف مقابل را تحت تأ ثیر قرار داده ورفتار های مطلوب را در آنها شکل می دهند.
به همین دلیل یکی از ابزارهای روابط خارجی رسول خدا(ص) اعزام مبلغان ودعوت کنندگان و فرستادن پیغام به بزرگان قبایل و سران کشورها بود.
این تبلیغات و دعوت ها به صورت های ذیل انجام می پذیرفت:
الف) تماس مستقیم با افراد، سران و هیأت هایی که به مناسبت حج، به مکه می آمدند.
پیامبر به رغم تنهایی و کارشکنی و آزار مشرکان این شیوه را به کار می بست.
وی در این ملاقات ها پیام ورسالت خود را مطرح می نمود و به این روش پیام خود را به گوش دورترین افراد دنیا می رساند.
ب) هجرت مسلمانان در دو نوبت به حبشه، انگیزه و ماهیت تبلیغی داشت.
ج) اعزام شخصییت های برجسته مسلمان مانند : معاذ ابن جبل به یمن، علی (ع)به یمن، مالک ابن مراره، عبدالله مهاجر بن ابی امیه، اقرع به عبدالله حمیر، ابوموسی اشعری، عبدالله بن زید، مالک ابن عباده، عقبه ابن زیاد و خالد ابن ولید.
د) اعزام هیأت های تبلیغی مانند هیأت هایی که به یمن و نجد و رجیع فرستاد[46] .
درکنار اعزام مبلغان به ارسال پیام ها ونامه ها به سران قبایل و دولتهای دیگر می پرداخت.
پیامبر اکرم (ص) نامه ها و پیام های متعددی به سران قبایل، کشورها و رهبران ادیان و مذاهب فرستاده است.
برخی از محققان شمار این نامه ها را بیش از سیصد مورد دانسته اند[47].
.
.
#سلام_بر_اهلبیت #سلام_بر_اهل_بیت #سلام_بر_پیامبر #پیامبر_اعظم #محمد #مصطفی #ختم_رسل #نبی #شهادت #سیاست_خارجی #جهاد_کبیر #حق_پایدار_است
۱.۷k
۱۹ آذر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.