توطئه جدیدی نیست ، دشمن هر وقت از شکست نظامی اسلام ناامید
توطئه جدیدی نیست ، دشمن هر وقت از شکست نظامی اسلام ناامید می شود سعی بر تفرقه افکنی می کند و با فرستادن نفوذی و جهل انسان های احمق تلاش خودش را برای تضعیف اسلام می کند! و بعد از آن به احدی رحم نمی کند ...... تنها راه برای دفع این توطئه تمسک به ولایت و اطاعت از دستورات ایشان است ان شاء الله
آثار و برکات وحدت میان مسلمانان از نظر عقلی روشن است؛ به بیان برخی از محققان «با تمام گفتوگوهایی که در باره اثر اعجاز آمیز اتحاد در پیشرفت اهداف اجتماعی و سربلندی اجتماعات گفته شده است، میتوان گفت هنوز اثر واقعی آن شناخته نشده است. امروز سدهای عظیمی در نقاط مختلف جهان برپا شده است که مبدأ تولید بزرگترین نیروهای صنعتی است و سرزمینهای وسیعی را زیر پوشش آبیاری و روشنایی خود قرار داده است. اگر درست فکر کنیم میبینیم این قدرت عظیم چیزی جز نتیجه بهم پیوستن قدرتهای ناچیز دانههای باران نیست و آنگاه به اهمیت اتحاد و کوششهای دسته جمعی انسانها پی خواهیم برد».[1]
از نظر فیلسوفان الهی وحدت منشأ قدرت است؛ هر چیزی که وحدتش قویتر باشد، قدرتش بیشتر است و نشانهی آن است که از مرتبهی بالاتری از وجود برخوردار است.[2]
در فرهنگ اسلامی نیز به آثار وحدت اسلامی پرداخته شده است؛ قرآن کریم گاهی به صورت کلی و اجمالی دستور به وحدت مسلمانان میدهد و میفرماید: «و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید؛ و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفرهای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد. این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار میسازد شاید پذیرای هدایت شوید».[3]
نکتهی جالب اینکه در این آیه شریفه برای دعوت به وحدت فرموده است به ریسمان الهی(حبل اللَّه) چنگ بزنید؛ منظور از ریسمان الهی هرگونه وسیله ارتباط با ذات پاک خداوند است، خواه این وسیله، اسلام باشد، یا قرآن، یا پیامبر و اهل بیت او.[4] در این تعبیر علاوه بر اینکه محور وحدت اسلامی بیان شده است، به بنیادی بودن آن نیز اشاره میکند که وحدت اسلامی مبتنی بر مبانی محکم است.
خداوند در آیهی دیگری برای بیان فواید وحدت- از باب اینکه اشیاء به اضدادشان بهتر شناخته میشوند- به آثار مخرب اختلاف و پراکندگی میپردازد و میفرماید: «(فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است».[5] خداوند متعال در این آیه سست شدن و از دست دادن نیرو و قدرت را از آثار اختلاف بر شمرده است. بنابراین وحدت موجب استحکام مسلمانان و تقویت نهادهای اسلامی میگردد.
در احادیث فراوانی که از پیامبر(ص) و پیشوایان بزرگ اسلام به ما رسیده، به ضرورت و اهمیت وحدت با عبارات مختلفی اشاره شده است: در یک مورد پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «افراد با ایمان نسبت به یکدیگر همانند اجزای یک ساختماناند که هر جزئی از آن جزء دیگر را محکم نگاه میدارد».[6] نیز فرمود: «مؤمنان همچون یک روحاند».[7] در جایی دیگر میفرماید: «مَثَل افراد با ایمان در دوستی و نیکی به یکدیگر، مانند اعضای یک پیکر است که چون بعضی از آن رنجور شود و به درد آید، اعضای دیگر را قرار و آرامش نخواهد بود».[8]
امام علی(ع) وحدت را برای امت اسلامی از نگاه هدیهای الهی مینگرند که موجب الفت و مودّت بین آنها شده و مؤمنان در سایه آن، به آرامش و امنیّت دست پیدا میکنند؛ نعمتی که ارزش آن بیانتها و اهمیتش فوق العاده است.[9] با توجه به اینکه وحدت نیاز به مشترکات و محور دارد، میبینیم که محور وحدت در اندیشه امیرالمؤمنین(ع)، دین اسلام است که بر اساس آن همه مسلمانان با هم برادر و برابر هستند.[10] در مقابل، از هم گسیختگی و تشتّت را فاقد هرگونه مزیّت و خیری دانسته[11] و عامل آنرا خُبث باطنی و بد دلیها میداند.[12]
پی نوشت :
[1]. تفسیر نمونه، ج 3، ص 33
[2]. الحکمة المتعالیة ج 6، ص 285
[3]. آل عمران، 103.
[4]. تفسیر نمونه، ج 3، ص 29.
[5]. انفال، 46.
[6]. جامع الأخبار، ص 85
[7]. بحار الانوار، ج 58، ص150
[8]. نهج الفصاحة ص 715
[9]. نهج البلاغة ص 298
[10]. همان، ص 168.
[11]. همان ص 255.
[12]. همان، ص 168.
مطالعه بیشتر در :
https://www.ziaossalehin.ir/en/tags/وحدت-اسلامی
آثار و برکات وحدت میان مسلمانان از نظر عقلی روشن است؛ به بیان برخی از محققان «با تمام گفتوگوهایی که در باره اثر اعجاز آمیز اتحاد در پیشرفت اهداف اجتماعی و سربلندی اجتماعات گفته شده است، میتوان گفت هنوز اثر واقعی آن شناخته نشده است. امروز سدهای عظیمی در نقاط مختلف جهان برپا شده است که مبدأ تولید بزرگترین نیروهای صنعتی است و سرزمینهای وسیعی را زیر پوشش آبیاری و روشنایی خود قرار داده است. اگر درست فکر کنیم میبینیم این قدرت عظیم چیزی جز نتیجه بهم پیوستن قدرتهای ناچیز دانههای باران نیست و آنگاه به اهمیت اتحاد و کوششهای دسته جمعی انسانها پی خواهیم برد».[1]
از نظر فیلسوفان الهی وحدت منشأ قدرت است؛ هر چیزی که وحدتش قویتر باشد، قدرتش بیشتر است و نشانهی آن است که از مرتبهی بالاتری از وجود برخوردار است.[2]
در فرهنگ اسلامی نیز به آثار وحدت اسلامی پرداخته شده است؛ قرآن کریم گاهی به صورت کلی و اجمالی دستور به وحدت مسلمانان میدهد و میفرماید: «و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید؛ و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفرهای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد. این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار میسازد شاید پذیرای هدایت شوید».[3]
نکتهی جالب اینکه در این آیه شریفه برای دعوت به وحدت فرموده است به ریسمان الهی(حبل اللَّه) چنگ بزنید؛ منظور از ریسمان الهی هرگونه وسیله ارتباط با ذات پاک خداوند است، خواه این وسیله، اسلام باشد، یا قرآن، یا پیامبر و اهل بیت او.[4] در این تعبیر علاوه بر اینکه محور وحدت اسلامی بیان شده است، به بنیادی بودن آن نیز اشاره میکند که وحدت اسلامی مبتنی بر مبانی محکم است.
خداوند در آیهی دیگری برای بیان فواید وحدت- از باب اینکه اشیاء به اضدادشان بهتر شناخته میشوند- به آثار مخرب اختلاف و پراکندگی میپردازد و میفرماید: «(فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است».[5] خداوند متعال در این آیه سست شدن و از دست دادن نیرو و قدرت را از آثار اختلاف بر شمرده است. بنابراین وحدت موجب استحکام مسلمانان و تقویت نهادهای اسلامی میگردد.
در احادیث فراوانی که از پیامبر(ص) و پیشوایان بزرگ اسلام به ما رسیده، به ضرورت و اهمیت وحدت با عبارات مختلفی اشاره شده است: در یک مورد پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «افراد با ایمان نسبت به یکدیگر همانند اجزای یک ساختماناند که هر جزئی از آن جزء دیگر را محکم نگاه میدارد».[6] نیز فرمود: «مؤمنان همچون یک روحاند».[7] در جایی دیگر میفرماید: «مَثَل افراد با ایمان در دوستی و نیکی به یکدیگر، مانند اعضای یک پیکر است که چون بعضی از آن رنجور شود و به درد آید، اعضای دیگر را قرار و آرامش نخواهد بود».[8]
امام علی(ع) وحدت را برای امت اسلامی از نگاه هدیهای الهی مینگرند که موجب الفت و مودّت بین آنها شده و مؤمنان در سایه آن، به آرامش و امنیّت دست پیدا میکنند؛ نعمتی که ارزش آن بیانتها و اهمیتش فوق العاده است.[9] با توجه به اینکه وحدت نیاز به مشترکات و محور دارد، میبینیم که محور وحدت در اندیشه امیرالمؤمنین(ع)، دین اسلام است که بر اساس آن همه مسلمانان با هم برادر و برابر هستند.[10] در مقابل، از هم گسیختگی و تشتّت را فاقد هرگونه مزیّت و خیری دانسته[11] و عامل آنرا خُبث باطنی و بد دلیها میداند.[12]
پی نوشت :
[1]. تفسیر نمونه، ج 3، ص 33
[2]. الحکمة المتعالیة ج 6، ص 285
[3]. آل عمران، 103.
[4]. تفسیر نمونه، ج 3، ص 29.
[5]. انفال، 46.
[6]. جامع الأخبار، ص 85
[7]. بحار الانوار، ج 58، ص150
[8]. نهج الفصاحة ص 715
[9]. نهج البلاغة ص 298
[10]. همان، ص 168.
[11]. همان ص 255.
[12]. همان، ص 168.
مطالعه بیشتر در :
https://www.ziaossalehin.ir/en/tags/وحدت-اسلامی
۳.۵k
۱۷ شهریور ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.