🔻مذاکره با آمریکا «یکی از ده کار» است، نه تمام آن/ تکرار
🔻مذاکره با آمریکا «یکی از ده کار» است، نه تمام آن/ تکرار خطای راهبردی دهه ۹۰ با تمرکز بر مذاکره و غفلت از چین
🔹حدود دوسال پیش، زمانی که تیم مذاکرهکننده ایران عازم عمان و مذاکرات مسقط بود، رهبر شهید جملهای فرمودند که اتفاقاً در آن زمان بسیار پراهمیت جلوه میکرد. ایشان فرمودند که مذاکره با آمریکا «یکی از ده کار» دستگاه سیاست خارجی است. نه همه آن، نه مهمترین آن؛ فقط یکی از چندین مأموریتی که باید همزمان پیش برود.
🔹فرامتن آن جملهی رهبر شهید این است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نباید تکمحصولی شود. مذاکره با آمریکا علیرغم اهمیت آمریکا در جهان امروز به عنوان یک ابرقدرت، نباید به تنها کارویژهی دستگاه دیپلماسی تبدیل شود. مذاکره با آمریکا صرفا یکی از ابزارهای دستگاه دیپلماسی است؛ در کنار دهها پرونده مهم دیگر که باید همزمان مدیریت شوند و منافع ملی ایران را تامین کنند.
🔹اما امروز به نظر میرسد دستگاه دیپلماسی دقیقاً برعکس جملهی مذکور رهبر شهید عمل میکنند. گویی تمام تمرکز و انرژی سیاست خارجی باید روی همین یک پرونده قرار بگیرد. در حالی که در همین لحظه، پروندههای مهم دیگری روی میز ایران قرار دارد که اهمیتشان کمتر از این موضوع نیست.
🔹یکی از مهمترین آنها، پرونده روابط با چین است؛ کشوری که با توجه به تحولات منطقهای، امروز پتانسیل این را دارد که تبدیل به یکی از اصلیترین شرکای اقتصادی و سیاسی ایران در جهان محسوب بشود. از قضا رئیس تیم مذاکرهکننده ایران با آمریکا، محمدباقر قالیباف، به تازگی طی حکمی از طرف رئیس جمهور و تأیید رهبر انقلاب، مسئولیت نمایندگی ویژه ایران در پرونده چین نیز بر عهده گرفته است. وی که پیش از این به ریاست قوه مقننه درآمده بود، اکنون با بار زیادی از مسئولیتها در حوزههای کاملا متفاوت و توأمان حیاتی دست و پنجه نرم میکند.
🔹یعنی همزمان با مسئولیتهای سنگین داخلی، در مجلسی که روزبهروز اعتراضات مردمی و نمایندگانش بر تعطیل بودن صحن علنی آن افزایش پیدا میکند، یک پرونده بسیار مهم دیگر در سیاست خارجی نیز در کنار مذاکرات با آمریکا باید توسط وی مدیریت شود. این انتظار زیادی نیست که نماینده ویژه ایران در امور چین، درحالی که سفرهای دیپلماتیک خود را مرتباً به ژنو، اسلامآباد و قطر طی میکند، به پکن هم سری بزند تا دچار خطای محاسباتی اصحاب برجام در دهه ۹۰ نشود.
🔹همانطور که رهبر شهید فرمودند مذاکره با آمریکا یکی از ده کار دستگاه دیپلماسی است؛ سیاست خارجی موفق یعنی مدیریت همزمان همه این پروندهها، نه تمرکز افراطی روی یکی از آنها. تمرکز صرف بر مذاکره با آمریکا و غفلت از سایر متحدین، عین تکرار خطای محاسباتی سرداران دیپلماسی در دهه نود است. تجربهی تاریخی برجام به ما آموخت که کنار زدن چین و روسیه برای خوشآمد غرب، نه تنها بابِ کمکهای اقتصادی و رفع تحریم را نگشود، بلکه جایگاه راهبردی ایران را در معادلات سایر کشورها را نیز متزلزل ساخت و بعدها حسرتی جبرانناپذیر بر جای گذاشت.
.
#اللهم_صل_علی_محمد_و_ال_محمد_و_عجل_فرجهم
🇮🇷#اخبار_را_با_کانال_خط_شکن_دنبال_کنید
#السلام_علیک_یا_قتیل_المذاکرات🇮🇷😭😭
📣#کانالمون_در_ایتا_افتتاح_شد👇
https://eitaa.com/xcbnbbh
🔹حدود دوسال پیش، زمانی که تیم مذاکرهکننده ایران عازم عمان و مذاکرات مسقط بود، رهبر شهید جملهای فرمودند که اتفاقاً در آن زمان بسیار پراهمیت جلوه میکرد. ایشان فرمودند که مذاکره با آمریکا «یکی از ده کار» دستگاه سیاست خارجی است. نه همه آن، نه مهمترین آن؛ فقط یکی از چندین مأموریتی که باید همزمان پیش برود.
🔹فرامتن آن جملهی رهبر شهید این است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نباید تکمحصولی شود. مذاکره با آمریکا علیرغم اهمیت آمریکا در جهان امروز به عنوان یک ابرقدرت، نباید به تنها کارویژهی دستگاه دیپلماسی تبدیل شود. مذاکره با آمریکا صرفا یکی از ابزارهای دستگاه دیپلماسی است؛ در کنار دهها پرونده مهم دیگر که باید همزمان مدیریت شوند و منافع ملی ایران را تامین کنند.
🔹اما امروز به نظر میرسد دستگاه دیپلماسی دقیقاً برعکس جملهی مذکور رهبر شهید عمل میکنند. گویی تمام تمرکز و انرژی سیاست خارجی باید روی همین یک پرونده قرار بگیرد. در حالی که در همین لحظه، پروندههای مهم دیگری روی میز ایران قرار دارد که اهمیتشان کمتر از این موضوع نیست.
🔹یکی از مهمترین آنها، پرونده روابط با چین است؛ کشوری که با توجه به تحولات منطقهای، امروز پتانسیل این را دارد که تبدیل به یکی از اصلیترین شرکای اقتصادی و سیاسی ایران در جهان محسوب بشود. از قضا رئیس تیم مذاکرهکننده ایران با آمریکا، محمدباقر قالیباف، به تازگی طی حکمی از طرف رئیس جمهور و تأیید رهبر انقلاب، مسئولیت نمایندگی ویژه ایران در پرونده چین نیز بر عهده گرفته است. وی که پیش از این به ریاست قوه مقننه درآمده بود، اکنون با بار زیادی از مسئولیتها در حوزههای کاملا متفاوت و توأمان حیاتی دست و پنجه نرم میکند.
🔹یعنی همزمان با مسئولیتهای سنگین داخلی، در مجلسی که روزبهروز اعتراضات مردمی و نمایندگانش بر تعطیل بودن صحن علنی آن افزایش پیدا میکند، یک پرونده بسیار مهم دیگر در سیاست خارجی نیز در کنار مذاکرات با آمریکا باید توسط وی مدیریت شود. این انتظار زیادی نیست که نماینده ویژه ایران در امور چین، درحالی که سفرهای دیپلماتیک خود را مرتباً به ژنو، اسلامآباد و قطر طی میکند، به پکن هم سری بزند تا دچار خطای محاسباتی اصحاب برجام در دهه ۹۰ نشود.
🔹همانطور که رهبر شهید فرمودند مذاکره با آمریکا یکی از ده کار دستگاه دیپلماسی است؛ سیاست خارجی موفق یعنی مدیریت همزمان همه این پروندهها، نه تمرکز افراطی روی یکی از آنها. تمرکز صرف بر مذاکره با آمریکا و غفلت از سایر متحدین، عین تکرار خطای محاسباتی سرداران دیپلماسی در دهه نود است. تجربهی تاریخی برجام به ما آموخت که کنار زدن چین و روسیه برای خوشآمد غرب، نه تنها بابِ کمکهای اقتصادی و رفع تحریم را نگشود، بلکه جایگاه راهبردی ایران را در معادلات سایر کشورها را نیز متزلزل ساخت و بعدها حسرتی جبرانناپذیر بر جای گذاشت.
.
#اللهم_صل_علی_محمد_و_ال_محمد_و_عجل_فرجهم
🇮🇷#اخبار_را_با_کانال_خط_شکن_دنبال_کنید
#السلام_علیک_یا_قتیل_المذاکرات🇮🇷😭😭
📣#کانالمون_در_ایتا_افتتاح_شد👇
https://eitaa.com/xcbnbbh
- ۴۱۹
- ۰۳ تیر ۱۴۰۵
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط