بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
همانا سعد و عبدالله بن عمر ، نه حق را یارى كردند، نه باطل را خوار ساختند. (نهج البلاغه، حکمت 262)
حال فرض کنید، کسی خداوند مشهود را بنیند و نشناسد و بگوید: من می خواهم تک تک عناصر عالم را خود بشناسم و آزمایش کنم و بفهمم که إله و معبود نیستند! یا بگوید: میخواهم وحی را کنار بگذارم و خودم با تحقیقات بفهمیم که آیا معادی در کار هست یا خیر و یا اگر هست، در آنجا چه خبر است؟
پس، حق خودش مشهود است و خود را به رخ کشانده و میشناساند و نقطه مقابل آن نیز باطل است، اگر چه خود را بیاراید و حتی اگر گاه سخنان راستی به زبان آورد - و به انسان، عقل، فطرت و بصیرت داده شده که حق را ببیند و بشناسد.
امامت و ولایت : امامت و ولایت نیز در همین حکمت و قاعده است. خداوند متعال امام و ولیّ امر در هر مصداق و مرتبهای را گذاشته است، تا ما را متوجه و متذکر همان حق و باطل مشهود همگان نماید.
بنابراین، اگر کسی بگوید: من میخواهم که خودم تمامی جزئیات را مطالعه کنم و به نتیجه تجربی نه عقلی برسم، وضعیت در جهان همین میشود که هست!
دروغ و راست : شناخت سخن، وعده، وعید، گزاره یا خبر دروغ و راست نیز نه تنها راحت نیست، بلکه گاه مشکلتر از شناخت حق و باطل است، چرا که اولاً آدمی که قواعد و چارچوب را رها کرده و به دنبال اجزا و مصادیق میرود مانند همان قضیه حارث، وارد عالَم کثرت می شود و باید دائماً بشناسد و اثبات کند که 2 ضرب در 2 چند نمیشود!
ثانیاً محک، ملاک و معیاری ندارد که با آن بسنجد! ثالثاً گاه سخنان راستی با اهداف انحرافی بیان میشود و مصداق کلمة الحق و یراد بها الباطل - کلمهای حق که اراده از بیان آن باطل است می گردد.
گاهی، دروغگویی خیلی عیان است. چنان تو روی آدم با وقاحت تمام دروغ میگویند که انسان احساس تحمیق شدن - احمق فرض شدن مینماید. مثل این که به نام دموکراسی، دیکتاتوری جهانی راه میاندازند و یا به نام صلح، جنگهای گسترده بر ملتها تحمیل می کنند و یا به اسم مبارزه با تروریسم، خود تروریسم را گسترش میدهند. و در داخل مثل این است که تورم و گرانی باشد و بگویند نیست بیکاری باشد و بگویند نیست امریکا رسما و علناً دشمنی کند و بگویند قصدی ندارد جنگ نیابتی اقتصادی راه بیاندازند و بگویند: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی - حتی اصول اعتقادی اسلام را تحریف کنند و بگویند: اسلام این است.
اما، همیشه شناخت دروغ و دروغگو، به این راحتیها نیست، مگر این که انسان راست و راستگو را بشناسد و سخن، ادعا و مواضع دیگران را با آن بسنجد.( پایان)( ص 1)
پاسخ قسمت دوم :
همانا سعد و عبدالله بن عمر ، نه حق را یارى كردند، نه باطل را خوار ساختند. (نهج البلاغه، حکمت 262)
حال فرض کنید، کسی خداوند مشهود را بنیند و نشناسد و بگوید: من می خواهم تک تک عناصر عالم را خود بشناسم و آزمایش کنم و بفهمم که إله و معبود نیستند! یا بگوید: میخواهم وحی را کنار بگذارم و خودم با تحقیقات بفهمیم که آیا معادی در کار هست یا خیر و یا اگر هست، در آنجا چه خبر است؟
پس، حق خودش مشهود است و خود را به رخ کشانده و میشناساند و نقطه مقابل آن نیز باطل است، اگر چه خود را بیاراید و حتی اگر گاه سخنان راستی به زبان آورد - و به انسان، عقل، فطرت و بصیرت داده شده که حق را ببیند و بشناسد.
امامت و ولایت : امامت و ولایت نیز در همین حکمت و قاعده است. خداوند متعال امام و ولیّ امر در هر مصداق و مرتبهای را گذاشته است، تا ما را متوجه و متذکر همان حق و باطل مشهود همگان نماید.
بنابراین، اگر کسی بگوید: من میخواهم که خودم تمامی جزئیات را مطالعه کنم و به نتیجه تجربی نه عقلی برسم، وضعیت در جهان همین میشود که هست!
دروغ و راست : شناخت سخن، وعده، وعید، گزاره یا خبر دروغ و راست نیز نه تنها راحت نیست، بلکه گاه مشکلتر از شناخت حق و باطل است، چرا که اولاً آدمی که قواعد و چارچوب را رها کرده و به دنبال اجزا و مصادیق میرود مانند همان قضیه حارث، وارد عالَم کثرت می شود و باید دائماً بشناسد و اثبات کند که 2 ضرب در 2 چند نمیشود!
ثانیاً محک، ملاک و معیاری ندارد که با آن بسنجد! ثالثاً گاه سخنان راستی با اهداف انحرافی بیان میشود و مصداق کلمة الحق و یراد بها الباطل - کلمهای حق که اراده از بیان آن باطل است می گردد.
گاهی، دروغگویی خیلی عیان است. چنان تو روی آدم با وقاحت تمام دروغ میگویند که انسان احساس تحمیق شدن - احمق فرض شدن مینماید. مثل این که به نام دموکراسی، دیکتاتوری جهانی راه میاندازند و یا به نام صلح، جنگهای گسترده بر ملتها تحمیل می کنند و یا به اسم مبارزه با تروریسم، خود تروریسم را گسترش میدهند. و در داخل مثل این است که تورم و گرانی باشد و بگویند نیست بیکاری باشد و بگویند نیست امریکا رسما و علناً دشمنی کند و بگویند قصدی ندارد جنگ نیابتی اقتصادی راه بیاندازند و بگویند: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی - حتی اصول اعتقادی اسلام را تحریف کنند و بگویند: اسلام این است.
اما، همیشه شناخت دروغ و دروغگو، به این راحتیها نیست، مگر این که انسان راست و راستگو را بشناسد و سخن، ادعا و مواضع دیگران را با آن بسنجد.( پایان)( ص 1)
۳۹۵
۰۶ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.