بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
و) - چه دلیلی داریم که نگوییم آنها به خاطر موجه نشان دادن حلمه اعراب به ایران در زمان خلیفه دوم، افزودهاند که حسنین (ع) نیز حضور داشتند؟ و چرا باید بگوییم: چون آنها گفتهاند، حتماً درست است؟! در حالی که آن مورخین اهل سنّت، خودشان که حضور نداشتند، بلکه نقل قول کردهاند و در نقل قول تاریخ و حدیث، حتماً باید روای موثق باشد.
این شناخت از روای به علم رجال که بسیار مفصل و تخصصی است بر می گردد. و تاریخچه راویان این گونه احادیث یا نقلهای تاریخی در کتب اهل سنّت، یا در نهایت مجهول الهویه بودهاند و یا دروغگو و جاعل. جالب آن که گاه خودشان نقل کردهاند که فلانی در خصوص فلان ناقل گفته است که او دروغگو و جاعل میباشد.
ر) - نام لشکریان عرب را سپاه اسلام نمی گذاریم؛ چرا که سپاه اسلام، لشکری است که به امر ولایت یا به فرماندهی مستقیم یا منتصب ولیامر تشکیل شود و هدفش نیز اسلام باشد.
ز) - اگر قرار بود اعراب به امر و نهی، سخن، موعظه، نصیحت و یا انتقاد امام علی و حسنین علیهمالسلام وقعی گذارده و توجهی کنند، اساساً با خود ایشان معارضه و مخالفتی نمینمودند، بیعت با رسول خدا صلوات الله علیه و آله را نقض نمیکردند و آن مصیبتها بر جهان اسلام تحمیل نمینمودند.
و)- امام علی علیهالسلام، به دلیل ضرورت تداوم ولایت و امامت الهی، اجازه حضور حسنین (ع) در هیچ جنگی را نمیدادند، چنان چه حتی در جنگ صفین که در زمان خلافت خودشان رخ داد، اجازه نداند که آنها در جنگ شرکت کنند و وقتی مطلع شدند که امام حسن علیه السلام خود را جهت شرکت آماده می کنند، کسی را فرستادند و گفتند: از طرف من او را بازدار.(پایان)
پاسخ قسمت دوم :
و) - چه دلیلی داریم که نگوییم آنها به خاطر موجه نشان دادن حلمه اعراب به ایران در زمان خلیفه دوم، افزودهاند که حسنین (ع) نیز حضور داشتند؟ و چرا باید بگوییم: چون آنها گفتهاند، حتماً درست است؟! در حالی که آن مورخین اهل سنّت، خودشان که حضور نداشتند، بلکه نقل قول کردهاند و در نقل قول تاریخ و حدیث، حتماً باید روای موثق باشد.
این شناخت از روای به علم رجال که بسیار مفصل و تخصصی است بر می گردد. و تاریخچه راویان این گونه احادیث یا نقلهای تاریخی در کتب اهل سنّت، یا در نهایت مجهول الهویه بودهاند و یا دروغگو و جاعل. جالب آن که گاه خودشان نقل کردهاند که فلانی در خصوص فلان ناقل گفته است که او دروغگو و جاعل میباشد.
ر) - نام لشکریان عرب را سپاه اسلام نمی گذاریم؛ چرا که سپاه اسلام، لشکری است که به امر ولایت یا به فرماندهی مستقیم یا منتصب ولیامر تشکیل شود و هدفش نیز اسلام باشد.
ز) - اگر قرار بود اعراب به امر و نهی، سخن، موعظه، نصیحت و یا انتقاد امام علی و حسنین علیهمالسلام وقعی گذارده و توجهی کنند، اساساً با خود ایشان معارضه و مخالفتی نمینمودند، بیعت با رسول خدا صلوات الله علیه و آله را نقض نمیکردند و آن مصیبتها بر جهان اسلام تحمیل نمینمودند.
و)- امام علی علیهالسلام، به دلیل ضرورت تداوم ولایت و امامت الهی، اجازه حضور حسنین (ع) در هیچ جنگی را نمیدادند، چنان چه حتی در جنگ صفین که در زمان خلافت خودشان رخ داد، اجازه نداند که آنها در جنگ شرکت کنند و وقتی مطلع شدند که امام حسن علیه السلام خود را جهت شرکت آماده می کنند، کسی را فرستادند و گفتند: از طرف من او را بازدار.(پایان)
۴۴۶
۰۳ دی ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.