کلام وحی روزی یک آیه از قرآن مجید
#کلام_وحی #روزی_یک_آیه_از_قرآن_مجید
إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ
ولیّ و سرپرست شما، تنها #خداوند و پیامبرش و مؤمنانی هستند که #نماز را برپا میدارند و در حال رکوع، #زکات میدهند.
نکته ها
در شأن نزول آیه آمده است: سائلی وارد مسجد شد و از مردم درخواست کمک کرد. کسی چیزی به او نداد. #حضرت_علی_ع در حالی که به نماز مشغول بود، در حال رکوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تکریم این بخشش، این آیه نازل شد.
ماجرای فوق را ده نفر از اصحاب پیامبر مانند: ابن عباس، عمّار یاسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، انسبن مالک، بلال و ... نقل کردهاند و شیعه و سنّی در این شأن نزول، توافق دارند.
عمّار یاسر میگوید: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آیه بود که #رسول_خدا_ص فرمود: «مَن کنتُ مولاه فعلیّ مولاه».
#پیامبر_اکرم_ص در #غدیر_خم ، برای بیان #مقام_حضرت_علی_ع این آیه را تلاوت فرمود.
و خود علی علیه السلام نیز برای حقّانیّت خویش، بارها این آیه را میخواند. ابوذر که خود شاهد ماجرا بوده است، در مسجد الحرام برای مردم داستان فوق را نقل میکرد. »
#حضرت_امام_صادق_ع فرمودند: منظور از الَّذِینَ آمَنُوا ...، علی علیه السلام و اولاد او علیهم السلام تا #روز_قیامت هستند. پس هرکس از اولاد او به جایگاه امامت رسید با این ویژگی مثل اوست، آنان در حال رکوع صدقه میدهند.
پیام ها
1- #اسلام ، هم #دین_ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهی کرد، این آیه میفرماید: خدا و رسول و کسی را که در رکوع انگشتر داد، ولیّ خود قرار دهید.
2- از اینکه به جای «اولیائکم»، «ولیّکم» آمده، ممکن است استفاده شود که روح ولایت پیامبر و علی علیهما السلام، شعاع ولایت الهی است.
3- در قرآن معمولًا #نماز_و_زکات در کنار هم مطرح شده است؛ ولی در این آیه، هر دو به هم آمیختهاند.
4- هرگونه ولایت، حکومت و سرپرستیی که از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است.
5- توجّه به خلق برای خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.
6- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّی هم «زکات» گفته میشود.
7- ولایتها در طول یکدیگرند، نه در عرض یکدیگر. ولایت بر مسلمانان، ابتدا از آنِ خداوند است، سپس پیامبر، آنگاه امام.
منبع : #تفسیر_نور #استاد_حجه_الاسلام_محسن_قرائتی . جلد 2 . ص319و320
#گنجینه_علوی_ساوجی
@srazsaveh
#قرآن_مجید #سوره_مائده_آیه55 #کلام_الهی #شف8039
إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ
ولیّ و سرپرست شما، تنها #خداوند و پیامبرش و مؤمنانی هستند که #نماز را برپا میدارند و در حال رکوع، #زکات میدهند.
نکته ها
در شأن نزول آیه آمده است: سائلی وارد مسجد شد و از مردم درخواست کمک کرد. کسی چیزی به او نداد. #حضرت_علی_ع در حالی که به نماز مشغول بود، در حال رکوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تکریم این بخشش، این آیه نازل شد.
ماجرای فوق را ده نفر از اصحاب پیامبر مانند: ابن عباس، عمّار یاسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، انسبن مالک، بلال و ... نقل کردهاند و شیعه و سنّی در این شأن نزول، توافق دارند.
عمّار یاسر میگوید: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آیه بود که #رسول_خدا_ص فرمود: «مَن کنتُ مولاه فعلیّ مولاه».
#پیامبر_اکرم_ص در #غدیر_خم ، برای بیان #مقام_حضرت_علی_ع این آیه را تلاوت فرمود.
و خود علی علیه السلام نیز برای حقّانیّت خویش، بارها این آیه را میخواند. ابوذر که خود شاهد ماجرا بوده است، در مسجد الحرام برای مردم داستان فوق را نقل میکرد. »
#حضرت_امام_صادق_ع فرمودند: منظور از الَّذِینَ آمَنُوا ...، علی علیه السلام و اولاد او علیهم السلام تا #روز_قیامت هستند. پس هرکس از اولاد او به جایگاه امامت رسید با این ویژگی مثل اوست، آنان در حال رکوع صدقه میدهند.
پیام ها
1- #اسلام ، هم #دین_ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهی کرد، این آیه میفرماید: خدا و رسول و کسی را که در رکوع انگشتر داد، ولیّ خود قرار دهید.
2- از اینکه به جای «اولیائکم»، «ولیّکم» آمده، ممکن است استفاده شود که روح ولایت پیامبر و علی علیهما السلام، شعاع ولایت الهی است.
3- در قرآن معمولًا #نماز_و_زکات در کنار هم مطرح شده است؛ ولی در این آیه، هر دو به هم آمیختهاند.
4- هرگونه ولایت، حکومت و سرپرستیی که از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است.
5- توجّه به خلق برای خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.
6- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّی هم «زکات» گفته میشود.
7- ولایتها در طول یکدیگرند، نه در عرض یکدیگر. ولایت بر مسلمانان، ابتدا از آنِ خداوند است، سپس پیامبر، آنگاه امام.
منبع : #تفسیر_نور #استاد_حجه_الاسلام_محسن_قرائتی . جلد 2 . ص319و320
#گنجینه_علوی_ساوجی
@srazsaveh
#قرآن_مجید #سوره_مائده_آیه55 #کلام_الهی #شف8039
۴.۸k
۱۰ فروردین ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.