بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول: وسواس بی توجهی:
البته که وسواس هم از شیطان است و هم بالاخره به نوعی بیماری مبدل می گردد و در هر حال هیچگونه وسواسی خوب نیست و هر وسواسی مضر می باشد.
اما آیا هر دقت، ظرافت و حساسیتی نیز وسواس است؟!اگر این طور باشد که باید توصیه به محاسبه،مراقبه و ممارسه را از تمامی آموزههای دینی و اخلاقی حذف کنند.
گاهی آدمی، تفاوت گمان، خیال و اوهام را با وسواس نمیداند و چون درگیر اوهام خود میشود، گمان میکند که دچار نوعی وسواس شده است.
از بدترین تخیلات و اوهامها این است که انسان به خود تلقین کند که این حساسیت من در تقوا و پرهیز از گناه، یا انجام واجبات و ترک محرمات، نوعی وسواس است! و البته که شیطان نیز از همین راه وارد شده و این تلقین تخیلی را با وسوسه هایش، درست و جدی نشان میدهد.
این که آدمی گناه خود را ولو کوچک به نظر آید، بزرگ ببیند و استغفار و توبه جدی نماید که وسواس نیست؛ همان طور که در متن سؤال اشاره نمودید، امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: بزرگترین گناه آن است که مرتکبش آن را کوچک بشمارد.
این که انسان مراعات کند تا به سخن گفتن از دیگران عادت نکند، تا مبادا دچار تهمت یا غیبت شود که وسواس نیست.
این که انسان سعی کند واجبات خود را با اهتمام، دقت، علاقه و درست انجام دهد و با جدیت از محرمات دوری گزیند که وسواس نیست.
وسواس این است که انسان در گمانها و اوهام غلط خود، هر جدیتی در خود سازی را از وسواس بداند و دائم به خود القا کند که من وسواسی شدهام.
ملاک وسواس: ملاکها و نمودهای وسواس، چه در عرصه اعتقادات و چه اعمال، این است که انسان به بهانه ایمان،تقوا و مسلمانی، پا را از معارف و حدود فراتر بگذارد.
به عنوان مثال: خدا بفرماید که من می بخشم، اما او بگوید: خیر، من را نمی بخشد!و سپس این انحراف شناختی و اعتقادی را آن قدر به خود القا کند که به صورت وسواس بروز نماید.یا خداوند متعال بفرماید: اگر دست تو به نجاستی خورد، با یک بار آب کِشی - آب کُر تطهیر میشود، اما او دائم تخیل کند که شاید تطهیر نشد و ده بار این کار را انجام دهد - یا بفرماید که مسلمان محکوم به پاکی است و تجسس لازم نیست، اما او پس از ورود و خروج میهمان، همه جا را آب بکشد که نکند او رعایت نکرده و نجس شده باشد...، به اینها میگویند: وسواس، که همه خلاف است، از شیطان است و مبدل به نوعی القائات ذهنی،تألمات روحی وروانی و بالاخره ناهنجاریهای رفتاری نیز می گردد.(ادامه دارد...)
قسمت اول: وسواس بی توجهی:
البته که وسواس هم از شیطان است و هم بالاخره به نوعی بیماری مبدل می گردد و در هر حال هیچگونه وسواسی خوب نیست و هر وسواسی مضر می باشد.
اما آیا هر دقت، ظرافت و حساسیتی نیز وسواس است؟!اگر این طور باشد که باید توصیه به محاسبه،مراقبه و ممارسه را از تمامی آموزههای دینی و اخلاقی حذف کنند.
گاهی آدمی، تفاوت گمان، خیال و اوهام را با وسواس نمیداند و چون درگیر اوهام خود میشود، گمان میکند که دچار نوعی وسواس شده است.
از بدترین تخیلات و اوهامها این است که انسان به خود تلقین کند که این حساسیت من در تقوا و پرهیز از گناه، یا انجام واجبات و ترک محرمات، نوعی وسواس است! و البته که شیطان نیز از همین راه وارد شده و این تلقین تخیلی را با وسوسه هایش، درست و جدی نشان میدهد.
این که آدمی گناه خود را ولو کوچک به نظر آید، بزرگ ببیند و استغفار و توبه جدی نماید که وسواس نیست؛ همان طور که در متن سؤال اشاره نمودید، امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: بزرگترین گناه آن است که مرتکبش آن را کوچک بشمارد.
این که انسان مراعات کند تا به سخن گفتن از دیگران عادت نکند، تا مبادا دچار تهمت یا غیبت شود که وسواس نیست.
این که انسان سعی کند واجبات خود را با اهتمام، دقت، علاقه و درست انجام دهد و با جدیت از محرمات دوری گزیند که وسواس نیست.
وسواس این است که انسان در گمانها و اوهام غلط خود، هر جدیتی در خود سازی را از وسواس بداند و دائم به خود القا کند که من وسواسی شدهام.
ملاک وسواس: ملاکها و نمودهای وسواس، چه در عرصه اعتقادات و چه اعمال، این است که انسان به بهانه ایمان،تقوا و مسلمانی، پا را از معارف و حدود فراتر بگذارد.
به عنوان مثال: خدا بفرماید که من می بخشم، اما او بگوید: خیر، من را نمی بخشد!و سپس این انحراف شناختی و اعتقادی را آن قدر به خود القا کند که به صورت وسواس بروز نماید.یا خداوند متعال بفرماید: اگر دست تو به نجاستی خورد، با یک بار آب کِشی - آب کُر تطهیر میشود، اما او دائم تخیل کند که شاید تطهیر نشد و ده بار این کار را انجام دهد - یا بفرماید که مسلمان محکوم به پاکی است و تجسس لازم نیست، اما او پس از ورود و خروج میهمان، همه جا را آب بکشد که نکند او رعایت نکرده و نجس شده باشد...، به اینها میگویند: وسواس، که همه خلاف است، از شیطان است و مبدل به نوعی القائات ذهنی،تألمات روحی وروانی و بالاخره ناهنجاریهای رفتاری نیز می گردد.(ادامه دارد...)
۴۶۷
۲۰ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.