بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
چه کسی تشخیص داده که احکام بانوان، مشقّت بیشتری دارد؟! آیا مثلاً رعایت پوشش مناسب، مشقتبارتر از جنگ و جهاد در میدان میباشد؟!و اساساً چرا باید احکام مخصوص بانوان، با احکام مخصوص آقایان قیاس شوند؟!
پاسخهایی به صورت اجمال ایفاد می شود و البته هیچ دلیلی ندارد که شما را به طور کامل قانع نماید؛چرا که قانع شدن،به عوامل متعددی بستگی دارد که فقط یکی از آنها پاسخ مناسب میباشد.
صدها و هزاران عامل و حجاب وجود دارد که ممکن است سبب مقاومت ادراکی خودآگاه یا ناخودآگاه مخاطب قرار گیرد! مانند: میزان آشنایی با علوم پایه اصولیِ لازم در یک بحث و همین طور میزان اثر پذیری از تبلیغ و ضد تبلیغ و نیز حبّ و بغضها یا منافع شخصی میتواند سبب مانع از قانع شدن گردد و در هر حال توجه به نکات ذیل میتواند راهنمایی برای ورود به این مباحث گردد:
الف) - در پرسش، ابتدا حکم صادر شده که احکام الهی مشقّت دارد و سپس ادعا شده که مشقّت بانوان بیشتر است؟!
اگر چه رفتن به هر راهی و انجام هرکاری سختیهای خودش را دارد؛ اما احکام الهی برای رشد، کمال و سعادت دنیوی و اخروی بشر، مشقّت یا سختی غیر ضروری و غیر قابل تحمل ندارد؛ چرا که منطبق با نظام خلقت و هدایت می باشد و بدیهی است که مشقّت رفتن در بیراهه و انجام هر کاری که مغایر با عقل، فطرت، وحی و ساختار روحی و بدنی آدم می باشد، به مراتب بیشتر و البته زیانبار است.
ب) - سختی و مشقت : فرمود: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ - كه بىترديد ما انسان را در رنج - سختی آفريدهايم.(سوره بلد آیه 4)
وقتی بیان میشود انسان، یعنی مرد و زن در آن مشترکند. پس اساساً انسان در این دنیا در رنج و سختی قرار دارد و هر رشدی مستلزم تحمل سختیها و عبور از آنها میباشد.
انسان در حدّ بدن، نوعی حیوان است و آدم شدن سخت است. هنر اسلام این است که حیوان را آدم میکند و تعلیم و تربیت شدن در این مکتب، کار آسانی نیست؛ تلاش و تحمل سختی، زحمت و مشقت میخواهد.
ج) - انسانیت بین زن و مرد مشابه است :
در اصول آدمیت و احکام آن، هیچ فرقی بین مرد و زن نیست، لذا خداوند متعال در عین حال که میتوانست در آیاتی فقط به کلمۀ انسان اشاره نماید، به زن و مرد جداگانه تأکید نمود،تا همه بدانند که این اصول برای همه یکسان است و زن و مرد در آن فرقی ندارند. به عنوان مثال در آیهای که با شاخصهها و مراحل کامل شدن اشاره دارد، بر ضمایر مذکر و مؤنث تأکید نمود،در حالی که می توانست بفرماید انسان، تا هر دو را شامل شود:(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
چه کسی تشخیص داده که احکام بانوان، مشقّت بیشتری دارد؟! آیا مثلاً رعایت پوشش مناسب، مشقتبارتر از جنگ و جهاد در میدان میباشد؟!و اساساً چرا باید احکام مخصوص بانوان، با احکام مخصوص آقایان قیاس شوند؟!
پاسخهایی به صورت اجمال ایفاد می شود و البته هیچ دلیلی ندارد که شما را به طور کامل قانع نماید؛چرا که قانع شدن،به عوامل متعددی بستگی دارد که فقط یکی از آنها پاسخ مناسب میباشد.
صدها و هزاران عامل و حجاب وجود دارد که ممکن است سبب مقاومت ادراکی خودآگاه یا ناخودآگاه مخاطب قرار گیرد! مانند: میزان آشنایی با علوم پایه اصولیِ لازم در یک بحث و همین طور میزان اثر پذیری از تبلیغ و ضد تبلیغ و نیز حبّ و بغضها یا منافع شخصی میتواند سبب مانع از قانع شدن گردد و در هر حال توجه به نکات ذیل میتواند راهنمایی برای ورود به این مباحث گردد:
الف) - در پرسش، ابتدا حکم صادر شده که احکام الهی مشقّت دارد و سپس ادعا شده که مشقّت بانوان بیشتر است؟!
اگر چه رفتن به هر راهی و انجام هرکاری سختیهای خودش را دارد؛ اما احکام الهی برای رشد، کمال و سعادت دنیوی و اخروی بشر، مشقّت یا سختی غیر ضروری و غیر قابل تحمل ندارد؛ چرا که منطبق با نظام خلقت و هدایت می باشد و بدیهی است که مشقّت رفتن در بیراهه و انجام هر کاری که مغایر با عقل، فطرت، وحی و ساختار روحی و بدنی آدم می باشد، به مراتب بیشتر و البته زیانبار است.
ب) - سختی و مشقت : فرمود: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ - كه بىترديد ما انسان را در رنج - سختی آفريدهايم.(سوره بلد آیه 4)
وقتی بیان میشود انسان، یعنی مرد و زن در آن مشترکند. پس اساساً انسان در این دنیا در رنج و سختی قرار دارد و هر رشدی مستلزم تحمل سختیها و عبور از آنها میباشد.
انسان در حدّ بدن، نوعی حیوان است و آدم شدن سخت است. هنر اسلام این است که حیوان را آدم میکند و تعلیم و تربیت شدن در این مکتب، کار آسانی نیست؛ تلاش و تحمل سختی، زحمت و مشقت میخواهد.
ج) - انسانیت بین زن و مرد مشابه است :
در اصول آدمیت و احکام آن، هیچ فرقی بین مرد و زن نیست، لذا خداوند متعال در عین حال که میتوانست در آیاتی فقط به کلمۀ انسان اشاره نماید، به زن و مرد جداگانه تأکید نمود،تا همه بدانند که این اصول برای همه یکسان است و زن و مرد در آن فرقی ندارند. به عنوان مثال در آیهای که با شاخصهها و مراحل کامل شدن اشاره دارد، بر ضمایر مذکر و مؤنث تأکید نمود،در حالی که می توانست بفرماید انسان، تا هر دو را شامل شود:(ادامه دارد...)
۴۴۳
۲۲ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.