پرهیز از بحث های بی فایده
پرهیز از بحث های بی فایده
همچنان که امروزه، پرداختن به طرح و حل بسیاری از معماهای قرآنی، وقت گیر، کم فایده و مایه غفلت از اهداف اصلی قرآن کریم است، در گذشته نیز مباحثی چون مخلوق بودن یا قدیم بودن قرآن، به صورت مشکلی جنجالی درآمده بود و مایه درگیری و خونریزی ها و اتلاف وقت و... میشد. هنگامی که به امام کاظم (ع) گفته شد که مردم در باره بعضی مسائل قرآن اختلاف دارند تا آنجا که برخی قرآن را مخلوق و بعضی غیر مخلوق میدانند، فرمود: من آنچه را آنان میگویند، نمیگویم ولی میگویم:« انه کلام الله» قرآن سخن خداست. (9)
این روش و منش باید سرمشق امروز و همیشه ما باشد، که از مباحث نظری بی فاید
عنایت به تفسیر قرآن
سزاوار است که قاری به معنی و تفسیر هم توجه نماید، در فرمایشات امام کاظم (ع) مواردی از تفسیر آیات بیان شده است، مثلا « توبه نصوح» در آیه« یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبة نصوحا» ( تحریم/77) را چنین تفسیرمیفرماید:" بنده به درگاه خدا توبه میکند و دیگر برنمیگردد و توبه نمیشکند و به راستی که محبوب ترین بندگان خدا در پیشگاه حق، فریب خوردگان توبه کنندهاند." (10)
تفسیر واژههای مشکل
در تفسیر«الذین هم عن صلاتهم ساهون» (ماعون/5) سهو در نماز را تضییع نماز میداند. (11) و یا در تفسیر «الله الصمد» (توحید/ 2) میفرماید:« الصمد الذی لا جوف له» (12)؛ صمد کسی است که تو خالی نیست؛ بدیهی است که اجسام همه تو خالی و دارای هسته مرکزی و پروتون هستند، و طبق این تفسیر صمد یعنی غیرمادی و غیر جسم.
بیان مصداق و مورد آیه
شان نزول و یا روشنترین مصداق های برخی آیات، در سخنان امام بیان شده است؛ مثل مصداق «ماء معین» که منظور از آن غیبت امام زمان (عج) است. در این آیه از انسان سؤال شده:« قل ارء یتم ان اصبح ماوکم غوراً فمن یاتیکم بماء معین.» (ملک/30)؛ بگو: به من خبر دهید، اگر آب شما فرو رود، چه کسی آب روان برایتان خواهد آورد؟
و در توضیح « فجار» در آیه« کلا ان کتاب الفجار لفی سجین.»(مطففین/ 8) میفرماید: " بد کاران و فاجران کسانی هستند که در حق ائمه علیهم السلام نافرمانی و برآنان قلدری کردند. (13) گفتنی است که بیشترین تفسیرهای آن بزرگوار در شرح آیههایی است که در اثبات امامت و رهبری و یا بیزاری و مذمت منحرفان از امامت نازل شده است.
در معرفی مهم ترین مصداق منافقان، کسانی را نشان میدهد که به ولایت حضرت علی(ع) ایمان نمیآوردند، قرآن کریم میفرماید:« هنگامی که منافقان نزد تو آیند میگویند: ما شهادت میدهیم که یقیناً تو رسول خدایی. خداوند میداند که تو رسول او هستی، ولی خداوند شهادت میدهد که منافقان دروغگو هستند...» (منافقون/13)
این به خاطرآن است که نخست ایمان آوردند سپس کافر شدند. از این رو بر دل های آنان مُهر نهاده شده و حقیقت را درک نمیکنند. امام (ع) میفرماید: منظور منافقانی هستند که نخست به رسالت پیامبر(ص) ایمان آوردند و سپس به ولایت حضرت علی(ع) وصی آن حضرت کفر ورزیدند.
ثواب تلاوت
در سخنان امام کاظم علیه السلام ثواب و آثار تلاوت بسیاری از آیهها و سورهها بیان شده که نمونههایی را مرور میکنیم:
1- هر گاه از چیزی ترسیدی صد آیه از هر جای قرآن که خواستی، بخوان، آنگاه سه بار بگو: اللهم اکشف عنی البلاء. (14)
2- نسیم رحمت الهی در هر روز جمعه هزار بار میوزد، و به هر بندهای هر چه از خدا بخواهد میدهد پس هر که بعد از عصر جمعه صد بار سوره قدر را بخواند، خداوند آن هزار رحمت و همانند آن را به او میبخشد. (15)
_______________________________________________________________-
1- ارشاد مفید، ص 235/ بحارالانوار، ج 48، ص 102.
2- کافی، ج 2، ص606، به نقل از مسند الامام الکاظم (ع)، ج 2، ص 11.
3- بحارالانوار، ج 48، ص 104.
4- بحارالانوار، ج76، ص63/ مسند الامام الکاظم(ع)، ج 2، ص 44.
5- مسند الامام الکاظم(ع)، ص 44، نقل از بحارالانوار، ج 92، ص 215.
6- بحارالانوار، ج 92، ص 184.
7- کافی، ج 2، ص 418/ مسند الامام الکاظم (ع)، ج 2، ص 98.
8- همان، ص606.
9- توحید صدوق، ص 224/ مسند الامام الکاظم(ع)، ج 2، ص7.
10- تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 374/ مسند الامام الکاظم (ع)، ج 2، ص 42، با اندکی تفاوت.
11- مسند الامام الکاظم (ع)، ج 2، ص47.
12- مسند الامام الکاظم (ع)، ج 2، ص 48.
13- مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص 352، نقل از مسند الامام الکاظم(ع)، ج 2، ص46.
14- مناقب ابن شهرآشوب، ج 1، ص559، نقل از مسند الامام الکاظم (ع)، ص 41.
15- ثواب الاعمال، ص157، نقل از مسند الامام الکاظم(ع)، ج 2، ص 11. خ
همچنان که امروزه، پرداختن به طرح و حل بسیاری از معماهای قرآنی، وقت گیر، کم فایده و مایه غفلت از اهداف اصلی قرآن کریم است، در گذشته نیز مباحثی چون مخلوق بودن یا قدیم بودن قرآن، به صورت مشکلی جنجالی درآمده بود و مایه درگیری و خونریزی ها و اتلاف وقت و... میشد. هنگامی که به امام کاظم (ع) گفته شد که مردم در باره بعضی مسائل قرآن اختلاف دارند تا آنجا که برخی قرآن را مخلوق و بعضی غیر مخلوق میدانند، فرمود: من آنچه را آنان میگویند، نمیگویم ولی میگویم:« انه کلام الله» قرآن سخن خداست. (9)
این روش و منش باید سرمشق امروز و همیشه ما باشد، که از مباحث نظری بی فاید
عنایت به تفسیر قرآن
سزاوار است که قاری به معنی و تفسیر هم توجه نماید، در فرمایشات امام کاظم (ع) مواردی از تفسیر آیات بیان شده است، مثلا « توبه نصوح» در آیه« یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبة نصوحا» ( تحریم/77) را چنین تفسیرمیفرماید:" بنده به درگاه خدا توبه میکند و دیگر برنمیگردد و توبه نمیشکند و به راستی که محبوب ترین بندگان خدا در پیشگاه حق، فریب خوردگان توبه کنندهاند." (10)
تفسیر واژههای مشکل
در تفسیر«الذین هم عن صلاتهم ساهون» (ماعون/5) سهو در نماز را تضییع نماز میداند. (11) و یا در تفسیر «الله الصمد» (توحید/ 2) میفرماید:« الصمد الذی لا جوف له» (12)؛ صمد کسی است که تو خالی نیست؛ بدیهی است که اجسام همه تو خالی و دارای هسته مرکزی و پروتون هستند، و طبق این تفسیر صمد یعنی غیرمادی و غیر جسم.
بیان مصداق و مورد آیه
شان نزول و یا روشنترین مصداق های برخی آیات، در سخنان امام بیان شده است؛ مثل مصداق «ماء معین» که منظور از آن غیبت امام زمان (عج) است. در این آیه از انسان سؤال شده:« قل ارء یتم ان اصبح ماوکم غوراً فمن یاتیکم بماء معین.» (ملک/30)؛ بگو: به من خبر دهید، اگر آب شما فرو رود، چه کسی آب روان برایتان خواهد آورد؟
و در توضیح « فجار» در آیه« کلا ان کتاب الفجار لفی سجین.»(مطففین/ 8) میفرماید: " بد کاران و فاجران کسانی هستند که در حق ائمه علیهم السلام نافرمانی و برآنان قلدری کردند. (13) گفتنی است که بیشترین تفسیرهای آن بزرگوار در شرح آیههایی است که در اثبات امامت و رهبری و یا بیزاری و مذمت منحرفان از امامت نازل شده است.
در معرفی مهم ترین مصداق منافقان، کسانی را نشان میدهد که به ولایت حضرت علی(ع) ایمان نمیآوردند، قرآن کریم میفرماید:« هنگامی که منافقان نزد تو آیند میگویند: ما شهادت میدهیم که یقیناً تو رسول خدایی. خداوند میداند که تو رسول او هستی، ولی خداوند شهادت میدهد که منافقان دروغگو هستند...» (منافقون/13)
این به خاطرآن است که نخست ایمان آوردند سپس کافر شدند. از این رو بر دل های آنان مُهر نهاده شده و حقیقت را درک نمیکنند. امام (ع) میفرماید: منظور منافقانی هستند که نخست به رسالت پیامبر(ص) ایمان آوردند و سپس به ولایت حضرت علی(ع) وصی آن حضرت کفر ورزیدند.
ثواب تلاوت
در سخنان امام کاظم علیه السلام ثواب و آثار تلاوت بسیاری از آیهها و سورهها بیان شده که نمونههایی را مرور میکنیم:
1- هر گاه از چیزی ترسیدی صد آیه از هر جای قرآن که خواستی، بخوان، آنگاه سه بار بگو: اللهم اکشف عنی البلاء. (14)
2- نسیم رحمت الهی در هر روز جمعه هزار بار میوزد، و به هر بندهای هر چه از خدا بخواهد میدهد پس هر که بعد از عصر جمعه صد بار سوره قدر را بخواند، خداوند آن هزار رحمت و همانند آن را به او میبخشد. (15)
_______________________________________________________________-
1- ارشاد مفید، ص 235/ بحارالانوار، ج 48، ص 102.
2- کافی، ج 2، ص606، به نقل از مسند الامام الکاظم (ع)، ج 2، ص 11.
3- بحارالانوار، ج 48، ص 104.
4- بحارالانوار، ج76، ص63/ مسند الامام الکاظم(ع)، ج 2، ص 44.
5- مسند الامام الکاظم(ع)، ص 44، نقل از بحارالانوار، ج 92، ص 215.
6- بحارالانوار، ج 92، ص 184.
7- کافی، ج 2، ص 418/ مسند الامام الکاظم (ع)، ج 2، ص 98.
8- همان، ص606.
9- توحید صدوق، ص 224/ مسند الامام الکاظم(ع)، ج 2، ص7.
10- تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 374/ مسند الامام الکاظم (ع)، ج 2، ص 42، با اندکی تفاوت.
11- مسند الامام الکاظم (ع)، ج 2، ص47.
12- مسند الامام الکاظم (ع)، ج 2، ص 48.
13- مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص 352، نقل از مسند الامام الکاظم(ع)، ج 2، ص46.
14- مناقب ابن شهرآشوب، ج 1، ص559، نقل از مسند الامام الکاظم (ع)، ص 41.
15- ثواب الاعمال، ص157، نقل از مسند الامام الکاظم(ع)، ج 2، ص 11. خ
۳.۵k
۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.