شبهه لا اکراه فی الدین با حکم ارتداد ضدیت دارد
#شبهه_لا_اکراه_فی_الدین_با_حکم_ارتداد_ضدیت_دارد
در این جلسه می خواهم در مورد یکی از آیات قران صحبت کنم 👇
لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیم
در دین، هیچ اکراه و اجباری نیست. مسلماً راه هدایت از گمراهی روشن و آشکار شده است. پس هر که به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان بیاورد، بی تردید به محکمترین دستگیره که آن را گسستن نیست، چنگ زده است؛ و خدا شنوا و داناست 🍃
💫 سوره بقره آیه ی ۲۵۶ 💫
یکی از آیات قرآن که بدفهمی نسبت به معنا و مقصود صحیح و دقیق آن موجب ایجاد سؤالات و ابهامات و حتی شبههپراکنیهایی از سوی برخی شده است، آیه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره می باشد 🍃
برخی با استناد به این آیه مدعی هستند که 👈 در دین اجباری نیست؛ بنابراین به هر یک از بخشهای دین که تمایل داشتیم ملتزم میشویم و به هر یک از بخشها که تمایلی نداریم ملتزم نمیشویم.🍃
برخی دیگر نیز با استناد به این آیه درصدد نفی هرگونه عذاب و عقاب اخروی هستند و مدعی هستند که خداوند متعال فرموده 👈 در دین اجباری نیست، به همین خاطر قرار نیست کسی عذاب شود.🍃
عدهای نیز با استناد به این آیه در صدد نفی هرگونه الزام حکومتی نسبت به برخی مناسک دینی هستند 🍃
ابتدا بهتر است برای فهم هر چه بهتر آیه به شأن نزول آن رجوع کنیم 👇 👇 👇
میدانیم که در نزول تدریجی قرآن ، بر خلاف نزول دفعی که کل قرآن دفعتاً بر رسولالله صلی الله علیه و آله در شب قدر نازل شد ـ آیات قرآن بر اساس اتفاقات و حوادثی که در زمان رسولالله به وقوع میپیوست نازل میشد 🌀
لذا بهتر است به شأن نزول این آیه نیز توجه کنیم 🌀
مرحوم طبرسی در تفسیر💫 شریف مجمعالبیان 💫 در شأن نزول این آیه مینویسد 👇 👇 👇
می گویند آیه درباره مردی از انصار نازل شد که دارای غلامی سیاه پوست به نام ️صبیح بود 💥
این مرد غلامش را به پذیرفتن اسلام مجبور می کرد. 💥
سدی یکی دیگر از مفسرین می گوید 👈 این آیه درباره مردی از انصار که نامش 💫 ابا الحصین💫 بود نازل گشت 💥
این مرد دو پسر داشت. زمانی که تجار شام به مدینه آمده بودند و روغن آورده بودند، در بازگشت از مدینه، دو پسر ابی الحصین نزد آنها رفتند و آنها این دو پسر را به دین خود که نصرانیت بود دعوت و تبلیغ کردند، و هر دو پسر، نصرانی شدند. سپس این دو پسر به شام رفتند. زمانی که خبر مسیحی شدن آنها و رفتن به شام به پدرشان رسید، او رسول اکرم صلی الله علیه و آله را در جریان گذاشت 💥
و از آن حضرت خواست که آنان را به مذهب خود برگرداند و سوال کرد 👈 آیا می تواند آنان را با اجبار به مذهب خود باز کرداند ⁉ ️
آیه ی فوق نازل شد و این حقیقت را بیان داشت که 👈 در گرایشبه مذهب اجبار و اکراهی نیست ☘
همانگونه که از شان نزول آیه استفاده می شود 👈 بعضی از ناآگاهان از پیامبر اسلام می خواستند که او همچون حکام جبار با زور و فشاراقدامبه تغییر عقیده ی مردم کند
آیه ی فوق صریحا به آنها پاسخ داد که دین و آیین چیزی نیست که با اکراه و اجبار تبلیغ شود
بخصوص اینکه 👈 درپرتو دلایل روشن و معجزات آشکار ، راه حق از باطل آشکار شده و نیازی به این امور نیست
این آیه پاسخ دندان شکنی است به آنها که تصور می کنند اسلام در بعضی از موارد جنبه ی تحمیلی و اجباری داشته و با زور و شمشیر و قدرت نظامی پیش رفته است 🌾 ⚡ ️
جایی که اسلام اجازه نمی دهد پدری فرزند خودش را برای تغییر عقیده تحت فشار قرار دهد تکلیف دیگران روشن است ⚡ ️🌾
اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمی تواند جنبه ی تحمیلی داشته باشد 💦
الف ) بعد از آن همه دلایل
در این جلسه می خواهم در مورد یکی از آیات قران صحبت کنم 👇
لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیم
در دین، هیچ اکراه و اجباری نیست. مسلماً راه هدایت از گمراهی روشن و آشکار شده است. پس هر که به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان بیاورد، بی تردید به محکمترین دستگیره که آن را گسستن نیست، چنگ زده است؛ و خدا شنوا و داناست 🍃
💫 سوره بقره آیه ی ۲۵۶ 💫
یکی از آیات قرآن که بدفهمی نسبت به معنا و مقصود صحیح و دقیق آن موجب ایجاد سؤالات و ابهامات و حتی شبههپراکنیهایی از سوی برخی شده است، آیه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره می باشد 🍃
برخی با استناد به این آیه مدعی هستند که 👈 در دین اجباری نیست؛ بنابراین به هر یک از بخشهای دین که تمایل داشتیم ملتزم میشویم و به هر یک از بخشها که تمایلی نداریم ملتزم نمیشویم.🍃
برخی دیگر نیز با استناد به این آیه درصدد نفی هرگونه عذاب و عقاب اخروی هستند و مدعی هستند که خداوند متعال فرموده 👈 در دین اجباری نیست، به همین خاطر قرار نیست کسی عذاب شود.🍃
عدهای نیز با استناد به این آیه در صدد نفی هرگونه الزام حکومتی نسبت به برخی مناسک دینی هستند 🍃
ابتدا بهتر است برای فهم هر چه بهتر آیه به شأن نزول آن رجوع کنیم 👇 👇 👇
میدانیم که در نزول تدریجی قرآن ، بر خلاف نزول دفعی که کل قرآن دفعتاً بر رسولالله صلی الله علیه و آله در شب قدر نازل شد ـ آیات قرآن بر اساس اتفاقات و حوادثی که در زمان رسولالله به وقوع میپیوست نازل میشد 🌀
لذا بهتر است به شأن نزول این آیه نیز توجه کنیم 🌀
مرحوم طبرسی در تفسیر💫 شریف مجمعالبیان 💫 در شأن نزول این آیه مینویسد 👇 👇 👇
می گویند آیه درباره مردی از انصار نازل شد که دارای غلامی سیاه پوست به نام ️صبیح بود 💥
این مرد غلامش را به پذیرفتن اسلام مجبور می کرد. 💥
سدی یکی دیگر از مفسرین می گوید 👈 این آیه درباره مردی از انصار که نامش 💫 ابا الحصین💫 بود نازل گشت 💥
این مرد دو پسر داشت. زمانی که تجار شام به مدینه آمده بودند و روغن آورده بودند، در بازگشت از مدینه، دو پسر ابی الحصین نزد آنها رفتند و آنها این دو پسر را به دین خود که نصرانیت بود دعوت و تبلیغ کردند، و هر دو پسر، نصرانی شدند. سپس این دو پسر به شام رفتند. زمانی که خبر مسیحی شدن آنها و رفتن به شام به پدرشان رسید، او رسول اکرم صلی الله علیه و آله را در جریان گذاشت 💥
و از آن حضرت خواست که آنان را به مذهب خود برگرداند و سوال کرد 👈 آیا می تواند آنان را با اجبار به مذهب خود باز کرداند ⁉ ️
آیه ی فوق نازل شد و این حقیقت را بیان داشت که 👈 در گرایشبه مذهب اجبار و اکراهی نیست ☘
همانگونه که از شان نزول آیه استفاده می شود 👈 بعضی از ناآگاهان از پیامبر اسلام می خواستند که او همچون حکام جبار با زور و فشاراقدامبه تغییر عقیده ی مردم کند
آیه ی فوق صریحا به آنها پاسخ داد که دین و آیین چیزی نیست که با اکراه و اجبار تبلیغ شود
بخصوص اینکه 👈 درپرتو دلایل روشن و معجزات آشکار ، راه حق از باطل آشکار شده و نیازی به این امور نیست
این آیه پاسخ دندان شکنی است به آنها که تصور می کنند اسلام در بعضی از موارد جنبه ی تحمیلی و اجباری داشته و با زور و شمشیر و قدرت نظامی پیش رفته است 🌾 ⚡ ️
جایی که اسلام اجازه نمی دهد پدری فرزند خودش را برای تغییر عقیده تحت فشار قرار دهد تکلیف دیگران روشن است ⚡ ️🌾
اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمی تواند جنبه ی تحمیلی داشته باشد 💦
الف ) بعد از آن همه دلایل
۷۰.۳k
۲۹ بهمن ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱۰)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.