مختصری درباب معرفی تنبور.....موسیقی اصیل کرمانشاه.... بخش
مختصری درباب معرفی تنبور.....موسیقی اصیل کرمانشاه.... بخش هفتم
مقامهای مجلسی، اسطورهای و باستانی یا هوره مقامات مجلسی شاخهای دیگر از مقامات تنبورند که قدمت آنها به درستی برای ما معلوم نیست، اما بر پایه نقل قولهای شفاهی از قدما، هزارهها از عمر این مقامات میگذرد. این مقامات معمولاً با وزن آزادند، اما گاهی در ابتدا یا در انتها یا در وسط بعضی از آنها، مانند سه رته رز باریه، قه تار و سحری، موسیقی پنج ضربی، ده ضربی، دو ضربی یا هفت ضربی میشود. چون در این مقامات فرمهای آوازی مور و هوره وجود دارد، به آنها مقامات هوره نیز میگویند و به علت قدمت نغمات (و روایتهایی که قدمت این مقامها را گواهی میدهند)، به آنها اسطورهای و باستانی نیز میگویند. به طور مثال، مقام باریه را به باربد- موسیقی دان دربار ساسانی- نسبت میدهند و ته رز را به رستم، پهلوان شاهنامه. مقامات مجلسی در مقایسه با مقامهای کلام از تقدس کمتری برخوردارند و میتوان این مقامات را در مجالس عرفانی و محافلی که در خور شان این ساز باشد، اجرا کرد. روایتهای متفاوتی از مقامات مجلسی در مناطق رواج موسیقی تنبور وجود دارد. گاهی تعدادی از مقامهای مجازی و ملودی رقصهای کردی را جزو این مقامها به حساب میآورند و گاهی هم تعدادی از آنها را حذف میکنند
#کورد
#کوردستان
#تمدن
#اصالت
#فرهنگ
مقامهای مجلسی، اسطورهای و باستانی یا هوره مقامات مجلسی شاخهای دیگر از مقامات تنبورند که قدمت آنها به درستی برای ما معلوم نیست، اما بر پایه نقل قولهای شفاهی از قدما، هزارهها از عمر این مقامات میگذرد. این مقامات معمولاً با وزن آزادند، اما گاهی در ابتدا یا در انتها یا در وسط بعضی از آنها، مانند سه رته رز باریه، قه تار و سحری، موسیقی پنج ضربی، ده ضربی، دو ضربی یا هفت ضربی میشود. چون در این مقامات فرمهای آوازی مور و هوره وجود دارد، به آنها مقامات هوره نیز میگویند و به علت قدمت نغمات (و روایتهایی که قدمت این مقامها را گواهی میدهند)، به آنها اسطورهای و باستانی نیز میگویند. به طور مثال، مقام باریه را به باربد- موسیقی دان دربار ساسانی- نسبت میدهند و ته رز را به رستم، پهلوان شاهنامه. مقامات مجلسی در مقایسه با مقامهای کلام از تقدس کمتری برخوردارند و میتوان این مقامات را در مجالس عرفانی و محافلی که در خور شان این ساز باشد، اجرا کرد. روایتهای متفاوتی از مقامات مجلسی در مناطق رواج موسیقی تنبور وجود دارد. گاهی تعدادی از مقامهای مجازی و ملودی رقصهای کردی را جزو این مقامها به حساب میآورند و گاهی هم تعدادی از آنها را حذف میکنند
#کورد
#کوردستان
#تمدن
#اصالت
#فرهنگ
۱.۱k
۲۹ تیر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.