ادامه پست قبل :
ادامه پست قبل :
سفیان ثوری:
او تدلیس می نمود :
ذهبی در مورد او می گوید :
کان یدلس عن الضعفاء
میزان الاعتدال ج3ص 245 سفیان بن سعید
او از راویان ضعیف تدلیس می نمود ( نام ایشان را از سند حذف می کرد و سند را به صورتی بیان می نمود که مورد قبول باشد )
از ابن مبارک نقل شده است که گفت :
حدث سفیان بحدیث ، فجئتُهُ وهو یدلسه ، فلما رآنی إستحیی ، وقال: نرویه عنک
تهذیب التهذیب ج4/ص101 شماره 199 سفیان بن سعید بن مسروق الثوری .
به سفیان روایتی را گفتم ؛ پس به نزد او آمدم در حالی که در سند این روایت تدلیس کرده ( و آن را برای مردم از خودش و بدون ذکر من نقل می کرد تا چنین بیان کند که خود از راوی بزرگی روایت شنیده است ) ؛ وقتی که من را دید خجالت کشید و گفت : ( از این به بعد ) از تو روایت خواهم کرد .
و از یحیی بن معین نقل شده است که گفت :
جَهد الثوری أن یدلسَ علیَّ رجلا ضعیفاً فما أمکنه
تهذیب التهذیب ج11/ص192 رقم 359 یحیی بن سعید بن فروخ القطان
ثوری می خواست که روایتی را برای من از شخص ضعیفی روایت کرده و در آن تدلیس کند اما نتوانست ( و من فهمیدم )
و نیز از یحیی نقل شده است که گفت :
لم یکن أحد أعلم بحدیث أبی إسحاق من الثوری وکان یدلس
الجرح والتعدیل ج4/ص225 رقم 972 سفیان بن سعید بن مسروق الثوری
کسی به اندازه ثوری در مورد حدیث ابی اسحاق آگاهی نداشت اما او تدلیس می کرد .
حبیب بن أبی ثابت:
مدلس بود :
ابن حبان در مورد او گفته است :
کان مدلساً
تهذیب التهذیب 2: 156 رقم 323حبیب بن أبی ثابت ، تقریب التهذیب ص150 رقم 1084 حبیب بن أبی ثابت
او مدلس بود .
ابن خزیمه نیز در مورد او همین سخن را می گوید :
تهذیب التهذیب ج2 ص156رقم 323حبیب بن أبی ثابت
روایاتی دارد که نباید از آن ها پیروی کرد :
عقیلی در مورد او می گوید :
وله عن عطاء أحادیث لا یتابع علیها
تهذیب التهذیب ج2 ص156رقم 323حبیب بن أبی ثابت
او از عطاء روایاتی دارد که نمی توان آن ها را پذیرفت .
قطان نیز در مورد او می گوید :
له غیر حدیث عن عطاء لا یتابع علیه ولیست بمحفوظة
همان
او روایاتی چند از عطاء دارد اما این روایات را نمی توان پذیرفت و در کتب ما موجود نیست .
بزرگان از روایت از او چشم پوشی کرده اند :
عقیلی در مورد او می گوید :
غَمَزهُ ابن عون
همان
ابن عون از او چشم فرو بسته است .
حکم تدلیس در نظر علمای اهل سنت :
چون در این سند دو نفر از راویان مدلس بودند ، بد نیست حکم تدلیس را از نظر اهل سنت بدانیم :
عن الشافعی، قال: «قال شعبة بن الحجاج: التدلیس أخو الکذب... وقال غُنْدَر: سمعت شعبة یقول: التدلیس فی الحدیث أشد من الزنا، ولأن أسقط من السماء أحب إلی من أن أدلس... المعافی یقول: سمعت شعبة یقول: لأن أزنی أحب إلیّ من أن أدلّس» و...
الکفایة فی علم الروایة خطیب بغدادی : ص395، دار الکتاب العربی بیروت.
از امام شافعی روایت شده است که شعبة بن حجاج می گفت : تدلیس برادر دروغ است ؛ و غندر نیز گفته است : تدلیس در روایت از زنا بدتر است ؛ و اگر از آسمان به زمین بیفتم ، برای من راحت تر است از اینکه تدلیس کنم ؛ معافی می گوید : از شعبة شنیدم که می گفت : اگر زنا کنم برای من از تدلیس کردن دوست داشتنی تر است ...
حال اهل سنت ، چنین روایتی را در صحاح خویش آورده و به اسم اینکه این روایت در صحاح آمده است ، مردم را مجبور به تخریب سنگ قبرها می نمایند و شیعه را به اصطلاح تخطئه می کنند .
توهین به اهل سنت ممنوع
#یا_مهدی_ادرکنی
ادامه دارد
سفیان ثوری:
او تدلیس می نمود :
ذهبی در مورد او می گوید :
کان یدلس عن الضعفاء
میزان الاعتدال ج3ص 245 سفیان بن سعید
او از راویان ضعیف تدلیس می نمود ( نام ایشان را از سند حذف می کرد و سند را به صورتی بیان می نمود که مورد قبول باشد )
از ابن مبارک نقل شده است که گفت :
حدث سفیان بحدیث ، فجئتُهُ وهو یدلسه ، فلما رآنی إستحیی ، وقال: نرویه عنک
تهذیب التهذیب ج4/ص101 شماره 199 سفیان بن سعید بن مسروق الثوری .
به سفیان روایتی را گفتم ؛ پس به نزد او آمدم در حالی که در سند این روایت تدلیس کرده ( و آن را برای مردم از خودش و بدون ذکر من نقل می کرد تا چنین بیان کند که خود از راوی بزرگی روایت شنیده است ) ؛ وقتی که من را دید خجالت کشید و گفت : ( از این به بعد ) از تو روایت خواهم کرد .
و از یحیی بن معین نقل شده است که گفت :
جَهد الثوری أن یدلسَ علیَّ رجلا ضعیفاً فما أمکنه
تهذیب التهذیب ج11/ص192 رقم 359 یحیی بن سعید بن فروخ القطان
ثوری می خواست که روایتی را برای من از شخص ضعیفی روایت کرده و در آن تدلیس کند اما نتوانست ( و من فهمیدم )
و نیز از یحیی نقل شده است که گفت :
لم یکن أحد أعلم بحدیث أبی إسحاق من الثوری وکان یدلس
الجرح والتعدیل ج4/ص225 رقم 972 سفیان بن سعید بن مسروق الثوری
کسی به اندازه ثوری در مورد حدیث ابی اسحاق آگاهی نداشت اما او تدلیس می کرد .
حبیب بن أبی ثابت:
مدلس بود :
ابن حبان در مورد او گفته است :
کان مدلساً
تهذیب التهذیب 2: 156 رقم 323حبیب بن أبی ثابت ، تقریب التهذیب ص150 رقم 1084 حبیب بن أبی ثابت
او مدلس بود .
ابن خزیمه نیز در مورد او همین سخن را می گوید :
تهذیب التهذیب ج2 ص156رقم 323حبیب بن أبی ثابت
روایاتی دارد که نباید از آن ها پیروی کرد :
عقیلی در مورد او می گوید :
وله عن عطاء أحادیث لا یتابع علیها
تهذیب التهذیب ج2 ص156رقم 323حبیب بن أبی ثابت
او از عطاء روایاتی دارد که نمی توان آن ها را پذیرفت .
قطان نیز در مورد او می گوید :
له غیر حدیث عن عطاء لا یتابع علیه ولیست بمحفوظة
همان
او روایاتی چند از عطاء دارد اما این روایات را نمی توان پذیرفت و در کتب ما موجود نیست .
بزرگان از روایت از او چشم پوشی کرده اند :
عقیلی در مورد او می گوید :
غَمَزهُ ابن عون
همان
ابن عون از او چشم فرو بسته است .
حکم تدلیس در نظر علمای اهل سنت :
چون در این سند دو نفر از راویان مدلس بودند ، بد نیست حکم تدلیس را از نظر اهل سنت بدانیم :
عن الشافعی، قال: «قال شعبة بن الحجاج: التدلیس أخو الکذب... وقال غُنْدَر: سمعت شعبة یقول: التدلیس فی الحدیث أشد من الزنا، ولأن أسقط من السماء أحب إلی من أن أدلس... المعافی یقول: سمعت شعبة یقول: لأن أزنی أحب إلیّ من أن أدلّس» و...
الکفایة فی علم الروایة خطیب بغدادی : ص395، دار الکتاب العربی بیروت.
از امام شافعی روایت شده است که شعبة بن حجاج می گفت : تدلیس برادر دروغ است ؛ و غندر نیز گفته است : تدلیس در روایت از زنا بدتر است ؛ و اگر از آسمان به زمین بیفتم ، برای من راحت تر است از اینکه تدلیس کنم ؛ معافی می گوید : از شعبة شنیدم که می گفت : اگر زنا کنم برای من از تدلیس کردن دوست داشتنی تر است ...
حال اهل سنت ، چنین روایتی را در صحاح خویش آورده و به اسم اینکه این روایت در صحاح آمده است ، مردم را مجبور به تخریب سنگ قبرها می نمایند و شیعه را به اصطلاح تخطئه می کنند .
توهین به اهل سنت ممنوع
#یا_مهدی_ادرکنی
ادامه دارد
۸۳۴
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.