بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
هزار جوک میخواند، یک آیه نمیخواند، اما راجع به قرآن کریم و آیاتش اظهار نظر میکند!
از همه بدتر وقتی است که کسی دشمنی دارد و لج میکند، یا هدف خاصی را دنبال مینماید. بعد من و شما خیلی با صفا و ساده و صادق، گمان میکنیم که او واقعاً سؤال و شبهه دارد و تلاش میکنیم که هر طوری شده، قانعاش کنیم!
قرآن و معارف اسلامی : بخش عظیمی از قرآن کریم، معارف است که مربوط میشود به خدا شناسی،معاد شناسی، نبوت شناسی، انسان شناسی و این علوم قدیم و جدید ندارد، مباحث عقلی است و عقل هم با استدلال کار دارد و استدلال و عقل همیشه یک اصول دارند. استدلال درست و منطقی زمان ارسطو، هنوز هم همان است،هزار سال دیگر هم همان خواهد بود.
این طور نیست که مثلاً کسی بگوید: ای بابا! این اصل علیت که دو هزار سال قبل از میلاد مطرح شد، پس به درد امروز نمی خورد!
یا این مبحث توحید ومعاد که در زمان حضرت آدم علیه السلام مطرح شد، پس خیلی قدیمی است. و جالبتر آن که اصلاً نمیخواهد قانع شود که مبحث استکبار،کفر، شرک،خود پرستی و قدیمیتر است، چرا که ابلیس لعین، پیش از آن که آدم علیه السلام به زمین هبوط کند، استکبار کرد و کفر ورزید و دچار معصیت شد. خب حالا چرا نمی گویند: کفر و شرک و معصیت، خیلی قدیمی است و به درد امروز نمیخورد؟!
احکام : بخش دیگر احکام است که شامل بایدها و نبایدهای منطبق با همان اصول توحید و معاد میباشد.
احکام، یعنی قوانین، یعنی شریعت، یعنی همان بایدها و نبایدها که انسان و جامعه را گریزی از آن نیست. اما آن هم اصول و فروعی دارد، قواعدی دارد، راه و رسم و چارچوبی دارد.
فرض کنید کسی که مهندسی و معماری نمی داند، واردساختمانی شود و از دیواری خوشش نیاید، بگوید این را در قدیم ساختند و به درد امروز نمیخورد، بعد بدون دانش و توجه به این که این دیوار حایل است، کلنگ را بردارد و آن را خراب کند، خوب ساختمان به سرش فرو میریزد.
آیا امروزه اجازه میدهند که بقالی قوانین جزایی را تدوین کند، رانندهای قوانین اقتصادی را تبیین نماید، دانش پژوه در خیاطی، آشپزی، نقاشی یا حتی ریاضی و فیزیک، قوانین تعاملات بین الملل - حقوق بینالملل را بنویسد؟!
آیااجازه میدهندکه نه تنها یک بی سواد، بلکه یک دانشمند علوم هوا- فضا، قوانین و احکام بازی فوتبال و داوری و مجازاتهای آن را بنویسد؟!
پس چرا نوبت به اسلام و احکام اسلامی که میرسد، از یک سو به اندازه یک بازی فوتبال هم برایش ارزش و چار چوب قائل نیستند، و از سوی دیگر همه شان گمان میکنند که حقوقدان، مجتهد و فقیه هستند(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
هزار جوک میخواند، یک آیه نمیخواند، اما راجع به قرآن کریم و آیاتش اظهار نظر میکند!
از همه بدتر وقتی است که کسی دشمنی دارد و لج میکند، یا هدف خاصی را دنبال مینماید. بعد من و شما خیلی با صفا و ساده و صادق، گمان میکنیم که او واقعاً سؤال و شبهه دارد و تلاش میکنیم که هر طوری شده، قانعاش کنیم!
قرآن و معارف اسلامی : بخش عظیمی از قرآن کریم، معارف است که مربوط میشود به خدا شناسی،معاد شناسی، نبوت شناسی، انسان شناسی و این علوم قدیم و جدید ندارد، مباحث عقلی است و عقل هم با استدلال کار دارد و استدلال و عقل همیشه یک اصول دارند. استدلال درست و منطقی زمان ارسطو، هنوز هم همان است،هزار سال دیگر هم همان خواهد بود.
این طور نیست که مثلاً کسی بگوید: ای بابا! این اصل علیت که دو هزار سال قبل از میلاد مطرح شد، پس به درد امروز نمی خورد!
یا این مبحث توحید ومعاد که در زمان حضرت آدم علیه السلام مطرح شد، پس خیلی قدیمی است. و جالبتر آن که اصلاً نمیخواهد قانع شود که مبحث استکبار،کفر، شرک،خود پرستی و قدیمیتر است، چرا که ابلیس لعین، پیش از آن که آدم علیه السلام به زمین هبوط کند، استکبار کرد و کفر ورزید و دچار معصیت شد. خب حالا چرا نمی گویند: کفر و شرک و معصیت، خیلی قدیمی است و به درد امروز نمیخورد؟!
احکام : بخش دیگر احکام است که شامل بایدها و نبایدهای منطبق با همان اصول توحید و معاد میباشد.
احکام، یعنی قوانین، یعنی شریعت، یعنی همان بایدها و نبایدها که انسان و جامعه را گریزی از آن نیست. اما آن هم اصول و فروعی دارد، قواعدی دارد، راه و رسم و چارچوبی دارد.
فرض کنید کسی که مهندسی و معماری نمی داند، واردساختمانی شود و از دیواری خوشش نیاید، بگوید این را در قدیم ساختند و به درد امروز نمیخورد، بعد بدون دانش و توجه به این که این دیوار حایل است، کلنگ را بردارد و آن را خراب کند، خوب ساختمان به سرش فرو میریزد.
آیا امروزه اجازه میدهند که بقالی قوانین جزایی را تدوین کند، رانندهای قوانین اقتصادی را تبیین نماید، دانش پژوه در خیاطی، آشپزی، نقاشی یا حتی ریاضی و فیزیک، قوانین تعاملات بین الملل - حقوق بینالملل را بنویسد؟!
آیااجازه میدهندکه نه تنها یک بی سواد، بلکه یک دانشمند علوم هوا- فضا، قوانین و احکام بازی فوتبال و داوری و مجازاتهای آن را بنویسد؟!
پس چرا نوبت به اسلام و احکام اسلامی که میرسد، از یک سو به اندازه یک بازی فوتبال هم برایش ارزش و چار چوب قائل نیستند، و از سوی دیگر همه شان گمان میکنند که حقوقدان، مجتهد و فقیه هستند(ادامه دارد...)
۵۲۷
۱۵ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.