بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
ح) - آیا بندگان میتوانند تشخیص دهند و تعیین کنند که چه کسی در چه زمانی بمیرد؟! یا میخواهند به خداوند سبحان بگویند: اگر افراد بر اساس صلاحدید ما بمیرند، وجود تو را تصدیق خواهیم نمود، و اگر مرگ آنها مطابق تشخیص یا میل ما نباشد، در وجود تو شک و شبهه میکنیم و چه بسا انکار نیز بنماییم؟!
ط) - مرگ، قضای الهی است؛ یعنی وقتی مقدرات - اندازهها، برای وقوعی فراهم شد، تحقق آن حتمی میگردد؛ حال خواه کسی مفید باشد یا نباشد!
ی)- همگان میمیرند، اما گاه حوادث و رویکرد هایی، سبب مرگ زودتر میشود؛ چه بیماریها و حوادث، چه ناشکریها خود و اطرافیان باشد، چه ترسها، دغدغهها، فشارها و چه بسا اشتیاق کسی به لقاء الله و استقبال کسی از مرگ، شرایط - مقدرات را برای مرگ او مهیا سازد، مانند شهداء.
دعای امیرالمؤمنین علیه السلام، در نفرین نااهلان : امیرالمؤمنین علیه السلام، برای رهایی مردم از جهالت، بیداری و بصیرت آنان و هدایت آنها به سوی رشد و کمال و رستگاری، بسیار تلاش و مجاهدت نمودند، اما بسیاری از آنها، همچون قوم بنیاسرائیل بودند! نشنیدند، نفهمیدند، نپذیرفتند و آدم نشدند، تا آنجا که آن امام حلیم و صبور، همچون نوح علیه السلام، از آنها ناامید شدند و چنین دعا نمودند: اللّهُمَّ اِنّى قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونى، وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونى، فَاَبْدِلْنى بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ، وَ اَبْدِلْهُمْ بى شَراًّ مِنِّى - بار الها! من از اینان ملول شدهام و آنان از من، من از اینان افسردهام و آنان از من! پس بهتر از اینان را به من عنایت کن، و به جای من شرّی را بر ایشان بگمار.(نهج البلاغه، خ 25)
تردیدی نبود که دعای ایشان حتماً به اجابت میرسید، چنان که مو به مو، همانطور شد.
اما، اینها همه نشان میدهد که عالَم هستی و از جمله انسان، علیمانه و حکیمانه خلق شدهاند و مالکیت و ربوبیّتی وجود دارد که در اختیار انسان نمیباشد؛ لذا با مشاهدۀ مرگ و زندگی، قلب بیشتر مطمئن میشود که خدایی هست؛ نه این که شک کند یا حتی به انکار برسد!(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
ح) - آیا بندگان میتوانند تشخیص دهند و تعیین کنند که چه کسی در چه زمانی بمیرد؟! یا میخواهند به خداوند سبحان بگویند: اگر افراد بر اساس صلاحدید ما بمیرند، وجود تو را تصدیق خواهیم نمود، و اگر مرگ آنها مطابق تشخیص یا میل ما نباشد، در وجود تو شک و شبهه میکنیم و چه بسا انکار نیز بنماییم؟!
ط) - مرگ، قضای الهی است؛ یعنی وقتی مقدرات - اندازهها، برای وقوعی فراهم شد، تحقق آن حتمی میگردد؛ حال خواه کسی مفید باشد یا نباشد!
ی)- همگان میمیرند، اما گاه حوادث و رویکرد هایی، سبب مرگ زودتر میشود؛ چه بیماریها و حوادث، چه ناشکریها خود و اطرافیان باشد، چه ترسها، دغدغهها، فشارها و چه بسا اشتیاق کسی به لقاء الله و استقبال کسی از مرگ، شرایط - مقدرات را برای مرگ او مهیا سازد، مانند شهداء.
دعای امیرالمؤمنین علیه السلام، در نفرین نااهلان : امیرالمؤمنین علیه السلام، برای رهایی مردم از جهالت، بیداری و بصیرت آنان و هدایت آنها به سوی رشد و کمال و رستگاری، بسیار تلاش و مجاهدت نمودند، اما بسیاری از آنها، همچون قوم بنیاسرائیل بودند! نشنیدند، نفهمیدند، نپذیرفتند و آدم نشدند، تا آنجا که آن امام حلیم و صبور، همچون نوح علیه السلام، از آنها ناامید شدند و چنین دعا نمودند: اللّهُمَّ اِنّى قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونى، وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونى، فَاَبْدِلْنى بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ، وَ اَبْدِلْهُمْ بى شَراًّ مِنِّى - بار الها! من از اینان ملول شدهام و آنان از من، من از اینان افسردهام و آنان از من! پس بهتر از اینان را به من عنایت کن، و به جای من شرّی را بر ایشان بگمار.(نهج البلاغه، خ 25)
تردیدی نبود که دعای ایشان حتماً به اجابت میرسید، چنان که مو به مو، همانطور شد.
اما، اینها همه نشان میدهد که عالَم هستی و از جمله انسان، علیمانه و حکیمانه خلق شدهاند و مالکیت و ربوبیّتی وجود دارد که در اختیار انسان نمیباشد؛ لذا با مشاهدۀ مرگ و زندگی، قلب بیشتر مطمئن میشود که خدایی هست؛ نه این که شک کند یا حتی به انکار برسد!(پایان)
۴۸۶
۰۳ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.