بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت چهارم :
یا شرابخوار و قمار باز؟! قرض دهنده و ربا خوار نداریم، یا کارفرما و کارگر و ...؟ لباس پوشیدن و آرایش نداریم، یا ...؟
نکند گمان میکنند که در چهارده قرن پیش، کسی لباس نمیپوشید و یا آرایش نمی کرد؟! پس اگر فرمود: خود را مثل دوران جاهلیت آرایش نکنید، برای همیشه است.
زمینههای احکام نیز بسیارگسترده است، برخی در امور شخصی است، برخی در تعامل با دیگران میباشد و این دیگران از خانواده را شامل میگردد تا جامعه انسانی و حتی غیر انسانی.
چرا که همه درعرصه حقوق مطرح می شوند. انسان حق دارد، گیاه هم حقی دارد، حیوان هم حقی دارد، پدر و مادر و همسر و فرزند و همسایه و هموطن و دشمن و دوست و نیز حقوقی دارند.
حالا شما چه بحثی میخواهید انجام دهید که قانع شوند؟ کدام کتاب را می خواهید بخوانید یا معرفی کنید که قانع شوند؟!
شانتاژ و ضد تبلیغ: حالا اینها در حالی که نه اصول را میدانند و نه فروع را، وارد بحث تخصصی احکام میشوند، که فرمود یا بروید تحصیل تخصصی در فقه و اصول کرده و مجتهد و فقیه شوید، یا تقلید کنید. حتی گاهی به خود جرأت میدهند که از قرآن کریم احکام استخراج کنند، در حالی که حتی بلد نیستند از رو و درست بخوانند.مثل همین مسائلی که به عنوان شانتاژ و ضد تبلیغ فرافکنی میکنند.
در قرآن کریم و آموزههای اسلامی، در روابط زناشویی و همسری، در دوستی یا در اختلاف، در کفویت یا ضدیت، در همکاری و ایثار یا رفتارهای نامتعارف و ظالمانه و دروس بسیاری وجود دارد، که البته در عرصه احکام، یعنی استنباط و استخراج احکام از این منابع، مقوله تخصصی دیگری است.
راه کار : راه کار این است که سؤال کننده و بر خوردار از شبهه را در درجه نخست، راهنمایی کنید، تا در درجه اول چارچوب های مطالعه و تحقیق را بشناسد، نه این که نشناخته حمله کند. روش تحقیق یکی از اصولی است که در مطالعه هر موضوعی باید لحاظ شود.
باید متذکر شویم که نه فقط در علوم دینی، بلکه در هیچ موضوع و امری از شئون زندگی فردی و اجتماعی خود، مراتب اصول و فروع را بر هم نریزید، چون ذهنش و بالتبع زندگی اش و خودش به هم میریزید؛ و هیچ گاه اصول را پای فروع قربانی نکند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت چهارم :
یا شرابخوار و قمار باز؟! قرض دهنده و ربا خوار نداریم، یا کارفرما و کارگر و ...؟ لباس پوشیدن و آرایش نداریم، یا ...؟
نکند گمان میکنند که در چهارده قرن پیش، کسی لباس نمیپوشید و یا آرایش نمی کرد؟! پس اگر فرمود: خود را مثل دوران جاهلیت آرایش نکنید، برای همیشه است.
زمینههای احکام نیز بسیارگسترده است، برخی در امور شخصی است، برخی در تعامل با دیگران میباشد و این دیگران از خانواده را شامل میگردد تا جامعه انسانی و حتی غیر انسانی.
چرا که همه درعرصه حقوق مطرح می شوند. انسان حق دارد، گیاه هم حقی دارد، حیوان هم حقی دارد، پدر و مادر و همسر و فرزند و همسایه و هموطن و دشمن و دوست و نیز حقوقی دارند.
حالا شما چه بحثی میخواهید انجام دهید که قانع شوند؟ کدام کتاب را می خواهید بخوانید یا معرفی کنید که قانع شوند؟!
شانتاژ و ضد تبلیغ: حالا اینها در حالی که نه اصول را میدانند و نه فروع را، وارد بحث تخصصی احکام میشوند، که فرمود یا بروید تحصیل تخصصی در فقه و اصول کرده و مجتهد و فقیه شوید، یا تقلید کنید. حتی گاهی به خود جرأت میدهند که از قرآن کریم احکام استخراج کنند، در حالی که حتی بلد نیستند از رو و درست بخوانند.مثل همین مسائلی که به عنوان شانتاژ و ضد تبلیغ فرافکنی میکنند.
در قرآن کریم و آموزههای اسلامی، در روابط زناشویی و همسری، در دوستی یا در اختلاف، در کفویت یا ضدیت، در همکاری و ایثار یا رفتارهای نامتعارف و ظالمانه و دروس بسیاری وجود دارد، که البته در عرصه احکام، یعنی استنباط و استخراج احکام از این منابع، مقوله تخصصی دیگری است.
راه کار : راه کار این است که سؤال کننده و بر خوردار از شبهه را در درجه نخست، راهنمایی کنید، تا در درجه اول چارچوب های مطالعه و تحقیق را بشناسد، نه این که نشناخته حمله کند. روش تحقیق یکی از اصولی است که در مطالعه هر موضوعی باید لحاظ شود.
باید متذکر شویم که نه فقط در علوم دینی، بلکه در هیچ موضوع و امری از شئون زندگی فردی و اجتماعی خود، مراتب اصول و فروع را بر هم نریزید، چون ذهنش و بالتبع زندگی اش و خودش به هم میریزید؛ و هیچ گاه اصول را پای فروع قربانی نکند.(ادامه دارد...)
۴۵۴
۱۵ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.