بار سفر بستن برای زیارت
#بار_سفر_بستن_برای_زیارت
پرسش
❔ پیامبر فرمود «لا تشدّ الرحال إلّا إلی ثلاثة مساجد؛ مسجدی هذا و مسجد الحرام و مسجد الأقصی؛ بار سفر را جز برای سه مسجد نمی بندند، مسجد من و مسجد الحرام و مسجد الاقصی» شیعه چرا بر خلاف این #روایات برای زیارت امام حسین یا امام رضا بار سفر می بندد ❗ ️❗ ️
💠 #پاسخ💠
👌 وهابیان به حسب ظاهر اصل زیارت پیامبر را تجویز می کنند ولی هرگز #مسافرت برای زیارت قبور را جائز نمی دانند. محمّد بن عبد الوهاب در رساله دوم از رسائل «الهدیة السنیّة» این چنین می نویسد ؛
«زیارت پیامبر مستحب است، ولی مسافرت جز برای زیارت مسجد و نماز در آنجا، جائز نیست. »
🔸 دلیل مهم آنان برای تحریم مسافرت به عنوان زیارت، #حدیث زیر است که در صحاح نقل شده، و راوی حدیث هم ابو هریره است که می گوید پیامبر فرمود ؛
«بار سفر بسته نمی شود مگر برای سه مسجد، مسجد خودم و مسجد الحرام و مسجد الأقصی »
📚 این مضمون را «مسلم» در صحیح خود ج 4- کتاب حج- باب «لا تشد الرحال» ص 126 نقل کرده است و سنن ابی داود ج 1- کتاب الحج- ص 469 و سنن نسائی بشرح سیوطی ج 2 ص 37، نیز آورده اند.
👌 در این که حدیث در #کتابهای صحاح وارد شده است سخنی نیست و هرگز مناقشه نمی کنیم که راوی آن ابو هریره است، ولی مهم فهم مفاد حدیث است.
❕ فرض کنیم متن حدیث چنین است، «لا تشدّ الرّحال الاّ ثلاثة مساجد ...» بطور مسلم، لفظ «الاّ» استثناء است و «مستثنی منه» لازم دارد و باید در تقدیر گرفت و پیش از مراجعه به #قرائن، می توان مستثنی منه را دو جور در تقدیر گرفت ؛
1- لا تشدّ إلی مسجد من المساجد إلاّ ثلاثة مساجد ...
2- لا تشدّ إلی مکان من الامکنة الاّ إلی ثلاثة مساجد ...
🔸 برای درک مفاد حدیث بستگی دارد که یکی از این دو تقدیر را برگزینیم.
هرگاه مفاد حدیث، #فرض اول باشد، در این صورت مفاد آن این می شود که به هیچ مسجدی از مساجد بار سفر بسته نمی شود مگر به این سه مسجد، نه اینکه «شد رحال» برای هیچ #مکانی، و لو مسجد نباشد جایز نیست.
❕ هرگاه کسی برای زیارت پیامبران و امامان و انسانهای صالح، بار سفر ببندد هرگز مشمول #نهی حدیث نخواهد بود، زیرا موضوع بحث، عزم سفر برای مساجد است، و از میان تمام مساجد، این سه مسجد استثناء شده است و اما عزم سفر، برای زیارت مشاهد که از موضوع بحث بیرون است، داخل در نهی نمی باشد.
👌 هرگاه مفاد حدیث فرض دوم باشد، در این صورت تمام سفرهای معنوی جز سفر به این سه نقطه #ممنوع خواهد بود خواه، سفر برای زیارت مسجد باشد، یا برای زیارت نقاط دیگر.
🔸 ولی با توجه به قرائن قطعی روشن خواهد شد که مفاد حدیث بر فرض صحت سند، #همان اولی است.
💠 اولا: مستثنی، مساجد سه گانه است، از آنجا که استثناء، استثناء متصل است قطعا «مستثنی منه» لفظ مساجد خواهد بود نه مکان .
💠 ثانیا: هرگاه هدف #ممنوع ساختن تمام مسافرتهای معنوی است، حصر، صحیح نخواهد بود. زیرا در اعمال حج، انسان برای «عرفات» و «مشعر» و «منی»، «شدّ رحل» کرده و بار سفر می بندد، هرگاه مسافرت مذهبی جز برای غیر این سه مورد جائز نیست، پس چرا #سفر به این نقاط سه گانه جائز شده است.
💠 ثالثا: مسافرت برای جهاد در راه خدا، و آموزش علم و دانش و صله رحم و زیارت والدین از جمله #مسافرتهائی است که در آیات و روایات بدانها تصریح گردیده است، آنجا که می فرماید ؛ «(سوره توبه آیه 120) چرا از هر قبیله ای گروهی کوچ نمی کنند که دین را بیاموزند و قبیله خود را پس از بازگشت، بترسانند شاید آنان بترسند. »
👌 بنابر این آنچه مورد نهی است، «شد رحال» به مسجدی غیر از مساجد سه گانه است نه شد رحال برای #زیارت، و یا امور معنوی دیگر.
❕ در این جا از تذکر نکته ای ناگزیریم و آن این است که اگر پیامبر گرامی می فرماید به غیر این سه مسجد بار سفر بسته نمی شود، مقصود این نیست که «شد رحال» برای غیر آنها #حرام است، بلکه مقصود این است که آنهای دیگر، ارزش این را ندارند که انسان برای آنها بار سفر ببندد، و رنج را بر خود هموار سازد و به زیارت آنها برود، زیرا غیر این سه مسجد از نظر فضیلت چندان تفاوت چشم گیری ندارند، زیرا مساجد جامع جهان یا مساجد محله، و یا مساجد قبیله دنیا، همه از نظر ثواب، ثواب مساوی دارند، دیگر لزومی ندارد، با بودن م
پرسش
❔ پیامبر فرمود «لا تشدّ الرحال إلّا إلی ثلاثة مساجد؛ مسجدی هذا و مسجد الحرام و مسجد الأقصی؛ بار سفر را جز برای سه مسجد نمی بندند، مسجد من و مسجد الحرام و مسجد الاقصی» شیعه چرا بر خلاف این #روایات برای زیارت امام حسین یا امام رضا بار سفر می بندد ❗ ️❗ ️
💠 #پاسخ💠
👌 وهابیان به حسب ظاهر اصل زیارت پیامبر را تجویز می کنند ولی هرگز #مسافرت برای زیارت قبور را جائز نمی دانند. محمّد بن عبد الوهاب در رساله دوم از رسائل «الهدیة السنیّة» این چنین می نویسد ؛
«زیارت پیامبر مستحب است، ولی مسافرت جز برای زیارت مسجد و نماز در آنجا، جائز نیست. »
🔸 دلیل مهم آنان برای تحریم مسافرت به عنوان زیارت، #حدیث زیر است که در صحاح نقل شده، و راوی حدیث هم ابو هریره است که می گوید پیامبر فرمود ؛
«بار سفر بسته نمی شود مگر برای سه مسجد، مسجد خودم و مسجد الحرام و مسجد الأقصی »
📚 این مضمون را «مسلم» در صحیح خود ج 4- کتاب حج- باب «لا تشد الرحال» ص 126 نقل کرده است و سنن ابی داود ج 1- کتاب الحج- ص 469 و سنن نسائی بشرح سیوطی ج 2 ص 37، نیز آورده اند.
👌 در این که حدیث در #کتابهای صحاح وارد شده است سخنی نیست و هرگز مناقشه نمی کنیم که راوی آن ابو هریره است، ولی مهم فهم مفاد حدیث است.
❕ فرض کنیم متن حدیث چنین است، «لا تشدّ الرّحال الاّ ثلاثة مساجد ...» بطور مسلم، لفظ «الاّ» استثناء است و «مستثنی منه» لازم دارد و باید در تقدیر گرفت و پیش از مراجعه به #قرائن، می توان مستثنی منه را دو جور در تقدیر گرفت ؛
1- لا تشدّ إلی مسجد من المساجد إلاّ ثلاثة مساجد ...
2- لا تشدّ إلی مکان من الامکنة الاّ إلی ثلاثة مساجد ...
🔸 برای درک مفاد حدیث بستگی دارد که یکی از این دو تقدیر را برگزینیم.
هرگاه مفاد حدیث، #فرض اول باشد، در این صورت مفاد آن این می شود که به هیچ مسجدی از مساجد بار سفر بسته نمی شود مگر به این سه مسجد، نه اینکه «شد رحال» برای هیچ #مکانی، و لو مسجد نباشد جایز نیست.
❕ هرگاه کسی برای زیارت پیامبران و امامان و انسانهای صالح، بار سفر ببندد هرگز مشمول #نهی حدیث نخواهد بود، زیرا موضوع بحث، عزم سفر برای مساجد است، و از میان تمام مساجد، این سه مسجد استثناء شده است و اما عزم سفر، برای زیارت مشاهد که از موضوع بحث بیرون است، داخل در نهی نمی باشد.
👌 هرگاه مفاد حدیث فرض دوم باشد، در این صورت تمام سفرهای معنوی جز سفر به این سه نقطه #ممنوع خواهد بود خواه، سفر برای زیارت مسجد باشد، یا برای زیارت نقاط دیگر.
🔸 ولی با توجه به قرائن قطعی روشن خواهد شد که مفاد حدیث بر فرض صحت سند، #همان اولی است.
💠 اولا: مستثنی، مساجد سه گانه است، از آنجا که استثناء، استثناء متصل است قطعا «مستثنی منه» لفظ مساجد خواهد بود نه مکان .
💠 ثانیا: هرگاه هدف #ممنوع ساختن تمام مسافرتهای معنوی است، حصر، صحیح نخواهد بود. زیرا در اعمال حج، انسان برای «عرفات» و «مشعر» و «منی»، «شدّ رحل» کرده و بار سفر می بندد، هرگاه مسافرت مذهبی جز برای غیر این سه مورد جائز نیست، پس چرا #سفر به این نقاط سه گانه جائز شده است.
💠 ثالثا: مسافرت برای جهاد در راه خدا، و آموزش علم و دانش و صله رحم و زیارت والدین از جمله #مسافرتهائی است که در آیات و روایات بدانها تصریح گردیده است، آنجا که می فرماید ؛ «(سوره توبه آیه 120) چرا از هر قبیله ای گروهی کوچ نمی کنند که دین را بیاموزند و قبیله خود را پس از بازگشت، بترسانند شاید آنان بترسند. »
👌 بنابر این آنچه مورد نهی است، «شد رحال» به مسجدی غیر از مساجد سه گانه است نه شد رحال برای #زیارت، و یا امور معنوی دیگر.
❕ در این جا از تذکر نکته ای ناگزیریم و آن این است که اگر پیامبر گرامی می فرماید به غیر این سه مسجد بار سفر بسته نمی شود، مقصود این نیست که «شد رحال» برای غیر آنها #حرام است، بلکه مقصود این است که آنهای دیگر، ارزش این را ندارند که انسان برای آنها بار سفر ببندد، و رنج را بر خود هموار سازد و به زیارت آنها برود، زیرا غیر این سه مسجد از نظر فضیلت چندان تفاوت چشم گیری ندارند، زیرا مساجد جامع جهان یا مساجد محله، و یا مساجد قبیله دنیا، همه از نظر ثواب، ثواب مساوی دارند، دیگر لزومی ندارد، با بودن م
۵.۶k
۰۸ آبان ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.