تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
امام علی علیه السلام
حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به او بياموزد.
نهج البلاغة(صبحی صالح) ص546 ، حكمت 399
هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره صافات
آیات 133 تا 138
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَإِنَّ لُوطاً لَّمِنَ الْمُرْسَلِينَ (133)
إِذْ نَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ (134)
إِلَّا عَجُوزاً فِي الْغَابِرِينَ (135)
ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ (136)
وَإِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِم مُّصْبِحِينَ (137)
وَبِاللَّيْلِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (138)
ترجمه :
و همانا لوط يكى از فرستادگان است.
آن گاه كه او و همه خانواده اش را (از قهر خود) نجات داديم.
جز پيرزنى كه در ميان باقيماندگان (جزء هلاك شدگان) بود.
سپس باقى را نابود كرديم.
و همانا شما صبحگاهان بر آثار آنان مى گذريد.
(و نيز) شامگاهان؛ پس آيا عقل خود را بكار نمى گيريد.
نکته ها:
كلمه «غابر» به معناى واپس مانده است، چنانكه «غبار» نيز باقيمانده خاك است.
«عجوز» به پيرزنى گويند كه از كار و تلاش عاجز باشد.
كلمه «دَمّرنا» از «تدمير» به معناى هلاك كردن است.
منطقه ويران شده قوم لوط، در صدر اسلام در مسير حجاز و شام بود كه قافله ها و كاروانيان هر صبح و شام از كنار آن عبور مى كردند.
روان شناسان غير مذهبى براى ساخته شدن شخصيّت انسان، عواملى را نام مى برند كه انسان به طور جبرى تحت تأثير آن ها ساخته مى شود، از جمله مى گويند: «نظام اجتماعى يا اقتصادى، سازنده انسان است».
امّا اسلام محور سازندگى را اراده خود انسان مى داند نه شرايط بيرونى حاكم بر او، چنانكه زن فرعون بر سر سفره فرعون مى نشست و در كاخ زندگى مى كرد ليكن ذرّه اى تحت تأثير او قرار نگرفت و بالعكس زن لوط و نوح در خانه اين دو پيامبر زندگى كردند امّا راه ديگرى رفتند.
امام علی علیه السلام
حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به او بياموزد.
نهج البلاغة(صبحی صالح) ص546 ، حكمت 399
هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره صافات
آیات 133 تا 138
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَإِنَّ لُوطاً لَّمِنَ الْمُرْسَلِينَ (133)
إِذْ نَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ (134)
إِلَّا عَجُوزاً فِي الْغَابِرِينَ (135)
ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ (136)
وَإِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِم مُّصْبِحِينَ (137)
وَبِاللَّيْلِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (138)
ترجمه :
و همانا لوط يكى از فرستادگان است.
آن گاه كه او و همه خانواده اش را (از قهر خود) نجات داديم.
جز پيرزنى كه در ميان باقيماندگان (جزء هلاك شدگان) بود.
سپس باقى را نابود كرديم.
و همانا شما صبحگاهان بر آثار آنان مى گذريد.
(و نيز) شامگاهان؛ پس آيا عقل خود را بكار نمى گيريد.
نکته ها:
كلمه «غابر» به معناى واپس مانده است، چنانكه «غبار» نيز باقيمانده خاك است.
«عجوز» به پيرزنى گويند كه از كار و تلاش عاجز باشد.
كلمه «دَمّرنا» از «تدمير» به معناى هلاك كردن است.
منطقه ويران شده قوم لوط، در صدر اسلام در مسير حجاز و شام بود كه قافله ها و كاروانيان هر صبح و شام از كنار آن عبور مى كردند.
روان شناسان غير مذهبى براى ساخته شدن شخصيّت انسان، عواملى را نام مى برند كه انسان به طور جبرى تحت تأثير آن ها ساخته مى شود، از جمله مى گويند: «نظام اجتماعى يا اقتصادى، سازنده انسان است».
امّا اسلام محور سازندگى را اراده خود انسان مى داند نه شرايط بيرونى حاكم بر او، چنانكه زن فرعون بر سر سفره فرعون مى نشست و در كاخ زندگى مى كرد ليكن ذرّه اى تحت تأثير او قرار نگرفت و بالعكس زن لوط و نوح در خانه اين دو پيامبر زندگى كردند امّا راه ديگرى رفتند.
۷۰۵
۰۵ دی ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.