رد نظریه مهاجرت آریایی ها به ایران !!!!! قسمت 1
رد نظریه مهاجرت آریایی ها به ایران !!!!! قسمت 1
گفتگو با دکتر جهانشاه درخشانی 1 - آریاییها از شمال نیامدند
برگرفته از روزنامه شرق، شماره 221، سه شنبه 2 تیر 1383، صفحه 7
امیرحسین رسائل
تاریخ روز به روز پیش می رود و ثبت می شود و دانش و توانایی بشر نمی تواند حرکت تاریخی را برخلاف روال معمول کند و یا بر سرعت آن بیفزاید. اما در این میان نظریه ای منتشر می شود که تحولی عظیم در گذشته تاریخی یک قوم ایجاد می کند و می گوید نشانه هایی وجود دارد که قدمت حضور قوم آریایی به هزاره سوم پیش از میلاد بازمی گردد. نظریه رایج این زمان را هزاره دوم پیش از میلاد می داند ولی تحقیقات پانزده ساله دکتر جهانشاه درخشانی این باور رایج را نقض می کند. پانزده سال پژوهش برای اینکه باوری غلط از متون علمی و تاریخی زدوده و ثابت شود که آریاییها اقوام سرزمینهای شمالی و مهاجر به فلات ایران نبودند، بلکه خاستگاه این قوم و تمدن از ابتدا خاک همین سرزمین بوده است. دشواری گفت وگو گاهی اوقات به طرف گفت وگو بازنمی گردد که حاصل موضوع گفت وگوست. پژوهشگری بیش از یک دهه با تمرکز بر موضوعی خاص و بدیع در اثبات نظریه خود کوشیده و شما قرار است در زمانی کوتاه به کندوکاو در آن نظریه بپردازید. پایه و اساس اطلاعات شما هم متون و آرا و عقایدی است که رساله جدید آنها را رد کرده است، بنابراین از شما کار چندانی برنمی آید. پس بهتر آن است که راوی صادقی باشید.
دکتر جهانشاه درخشانی متولد ۱۳۲۳ خورشیدی در تهران، معماری و شهرسازی را تا مقطع فوق لیسانس در دانشگاه اشتوتگارت آلمان خوانده است. بیش از بیست سال است که به پژوهش های تاریخی و زبانشناسی در آلمان پرداخته و در این میان مدرک دکترای خود را در رشته تاریخ و با تمرکز بر تاریخ خاور باستان از دانشگاه دولتی ایروان گرفته. درخشانی کتاب ها و مقالاتی در رشته خاورشناسی و به ویژه تاریخ کهن ایرانیان نوشته و منتشر کرده که آخرین این پژوهش ها حدود پنج سال پیش به زبان آلمانی منتشر شد که بازگوکننده همین نظریه مهاجر نبودن اقوام آریایی به فلات ایران است.
•نام و موضوع تحقیق کتاب شما آنقدر در ایران ناشناخته است که لازم است پیش از هر چیز خودتان درباره آن توضیح بدهید.
نام کتاب مورد بحث «آریاییان، مردم کاشی، امرد، پارس و دیگر ایرانیان» و موضوع آن بررسی تاریخ اقوام ایرانی پیش از دوران تاریخی است، یعنی دورانی که از دیدگاه تاریخ شناسان دوران ناشناخته ای است و اقوام غیر ایرانی در ایران میزیستهاند. این کتاب درباره اقوام ایرانی و ایرانی زبان و آریایی تبار است که در دوران پیش از تاریخ _ یعنی از هزاره چهارم تا دوم قبل از میلاد _ در این سرزمین می زیستند و زندگی آنها را بررسی می کند.
•چه شد متوجه خلاء موجود در این بخش تاریخ نگاری ایران شدید و اندیشه این پژوهش از کجا شکل گرفت؟
پیشینه این پژوهش ناچیز و در حد صفر است. چرا که بیشتر تاریخ نویسان بر این اعتقاد هستند که ایرانیان در آن دوران در ایران نمی زیسته اند و از جای دیگر به ایران آمدند، به این جهت اقوامی که از پیش در ایران می زیستند کاملاً ناشناخته اند. در حالی که در ایران حتی از هزاره ششم قبل از میلاد آثار تمدن به دست آمده است ولی در سطح جهانی درباره پیشینه اقوام ایرانی، تاریخ، خاستگاه و حضورشان در صحنه تاریخ تا به حال کاری صورت نگرفته و در واقع تاریخ ایران از زمانی آغاز می شود که اولین بار مورخین آشور در مورد مادها، پارس ها و آنگاه از هخامنشی ها گزارش کردند. در سطح جهان این نخستین باری است که درباره اقوام ایرانی در فلات ایران و خارج از آن و در دوران قبل از تاریخ، پژوهشی صورت می گیرد.
•کتاب شما این فرضیه رایج را که آریایی ها قوم مهاجر به فلات ایران بوده اند نقض می کند. این تفکر که آریایی ها مهاجرینی به فلات ایران بوده اند از کجا و با چه استدلالی شکل گرفته که شما خلاف آن را مطرح می کنید؟
حضور آریایی ها در فلات ایران طبق نظر رایج در جهان از اواخر هزاره دوم قبل از میلاد و کمی پیشتر پنداشته می شود و همه جا همین طور مورد قبول بوده است، اما دلایلی که برای این مهاجرت _ بدون ذکر مبدأ - عنوان می شود پایه و اساس علمی ندارد. مثلاً عنوان می شود که در متن های آشوری نام قوم ماد و پارس اولین بار در قرن هشتم و نهم قبل از میلاد ذکر می شود، پس پنداشته می شود که این دو قوم باید کمی زودتر از آن به ایران مهاجرت کرده باشند. این نظریه در این کتاب رد می شود. شواهدی هست که حتی همین دو قوم ماد و پارس در دوران بسیار کهن، یعنی از هزاره سوم ق م در ایران حضور داشته اند. این ایده مهاجرت در آغاز و در حقیقت برگرفته از اندیشه فاشیسم اروپایی است که در اواخر قرن نوزدهم رواج پیدا کرده و مدعیست که خاستگاه آریایی ها شمال اروپا بوده است، ی
گفتگو با دکتر جهانشاه درخشانی 1 - آریاییها از شمال نیامدند
برگرفته از روزنامه شرق، شماره 221، سه شنبه 2 تیر 1383، صفحه 7
امیرحسین رسائل
تاریخ روز به روز پیش می رود و ثبت می شود و دانش و توانایی بشر نمی تواند حرکت تاریخی را برخلاف روال معمول کند و یا بر سرعت آن بیفزاید. اما در این میان نظریه ای منتشر می شود که تحولی عظیم در گذشته تاریخی یک قوم ایجاد می کند و می گوید نشانه هایی وجود دارد که قدمت حضور قوم آریایی به هزاره سوم پیش از میلاد بازمی گردد. نظریه رایج این زمان را هزاره دوم پیش از میلاد می داند ولی تحقیقات پانزده ساله دکتر جهانشاه درخشانی این باور رایج را نقض می کند. پانزده سال پژوهش برای اینکه باوری غلط از متون علمی و تاریخی زدوده و ثابت شود که آریاییها اقوام سرزمینهای شمالی و مهاجر به فلات ایران نبودند، بلکه خاستگاه این قوم و تمدن از ابتدا خاک همین سرزمین بوده است. دشواری گفت وگو گاهی اوقات به طرف گفت وگو بازنمی گردد که حاصل موضوع گفت وگوست. پژوهشگری بیش از یک دهه با تمرکز بر موضوعی خاص و بدیع در اثبات نظریه خود کوشیده و شما قرار است در زمانی کوتاه به کندوکاو در آن نظریه بپردازید. پایه و اساس اطلاعات شما هم متون و آرا و عقایدی است که رساله جدید آنها را رد کرده است، بنابراین از شما کار چندانی برنمی آید. پس بهتر آن است که راوی صادقی باشید.
دکتر جهانشاه درخشانی متولد ۱۳۲۳ خورشیدی در تهران، معماری و شهرسازی را تا مقطع فوق لیسانس در دانشگاه اشتوتگارت آلمان خوانده است. بیش از بیست سال است که به پژوهش های تاریخی و زبانشناسی در آلمان پرداخته و در این میان مدرک دکترای خود را در رشته تاریخ و با تمرکز بر تاریخ خاور باستان از دانشگاه دولتی ایروان گرفته. درخشانی کتاب ها و مقالاتی در رشته خاورشناسی و به ویژه تاریخ کهن ایرانیان نوشته و منتشر کرده که آخرین این پژوهش ها حدود پنج سال پیش به زبان آلمانی منتشر شد که بازگوکننده همین نظریه مهاجر نبودن اقوام آریایی به فلات ایران است.
•نام و موضوع تحقیق کتاب شما آنقدر در ایران ناشناخته است که لازم است پیش از هر چیز خودتان درباره آن توضیح بدهید.
نام کتاب مورد بحث «آریاییان، مردم کاشی، امرد، پارس و دیگر ایرانیان» و موضوع آن بررسی تاریخ اقوام ایرانی پیش از دوران تاریخی است، یعنی دورانی که از دیدگاه تاریخ شناسان دوران ناشناخته ای است و اقوام غیر ایرانی در ایران میزیستهاند. این کتاب درباره اقوام ایرانی و ایرانی زبان و آریایی تبار است که در دوران پیش از تاریخ _ یعنی از هزاره چهارم تا دوم قبل از میلاد _ در این سرزمین می زیستند و زندگی آنها را بررسی می کند.
•چه شد متوجه خلاء موجود در این بخش تاریخ نگاری ایران شدید و اندیشه این پژوهش از کجا شکل گرفت؟
پیشینه این پژوهش ناچیز و در حد صفر است. چرا که بیشتر تاریخ نویسان بر این اعتقاد هستند که ایرانیان در آن دوران در ایران نمی زیسته اند و از جای دیگر به ایران آمدند، به این جهت اقوامی که از پیش در ایران می زیستند کاملاً ناشناخته اند. در حالی که در ایران حتی از هزاره ششم قبل از میلاد آثار تمدن به دست آمده است ولی در سطح جهانی درباره پیشینه اقوام ایرانی، تاریخ، خاستگاه و حضورشان در صحنه تاریخ تا به حال کاری صورت نگرفته و در واقع تاریخ ایران از زمانی آغاز می شود که اولین بار مورخین آشور در مورد مادها، پارس ها و آنگاه از هخامنشی ها گزارش کردند. در سطح جهان این نخستین باری است که درباره اقوام ایرانی در فلات ایران و خارج از آن و در دوران قبل از تاریخ، پژوهشی صورت می گیرد.
•کتاب شما این فرضیه رایج را که آریایی ها قوم مهاجر به فلات ایران بوده اند نقض می کند. این تفکر که آریایی ها مهاجرینی به فلات ایران بوده اند از کجا و با چه استدلالی شکل گرفته که شما خلاف آن را مطرح می کنید؟
حضور آریایی ها در فلات ایران طبق نظر رایج در جهان از اواخر هزاره دوم قبل از میلاد و کمی پیشتر پنداشته می شود و همه جا همین طور مورد قبول بوده است، اما دلایلی که برای این مهاجرت _ بدون ذکر مبدأ - عنوان می شود پایه و اساس علمی ندارد. مثلاً عنوان می شود که در متن های آشوری نام قوم ماد و پارس اولین بار در قرن هشتم و نهم قبل از میلاد ذکر می شود، پس پنداشته می شود که این دو قوم باید کمی زودتر از آن به ایران مهاجرت کرده باشند. این نظریه در این کتاب رد می شود. شواهدی هست که حتی همین دو قوم ماد و پارس در دوران بسیار کهن، یعنی از هزاره سوم ق م در ایران حضور داشته اند. این ایده مهاجرت در آغاز و در حقیقت برگرفته از اندیشه فاشیسم اروپایی است که در اواخر قرن نوزدهم رواج پیدا کرده و مدعیست که خاستگاه آریایی ها شمال اروپا بوده است، ی
۱۷.۰k
۲۱ خرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.