4سابقه شیعه و تشیع به استناد منابع اهل سنت
4سابقه شیعه و تشیع به استناد منابع اهل سنت
- و موفق بن احمد اخطب الخطباء خوارزم در فصل نوزدهم مناقب مسندا نقل مینماید از رسول اکرم صلی الله علیه و آله که بعلی علیه السّلام فرمودند:
مثلک فی امتی مثل المسیح عیسی بن مریم یعنی مثل تو در امت من مثل عیسی بن مریم حضرت مسیح است که قوم او سه فرقه شدند فرقهای مؤمنین و آنها حواریّون بودند و فرقهای دشمنان او و آنها یهود بودند فرقهای غلات که درباره آن جناب غلو نمودند (یعنی او را خدا و شریک خدا قرار دادند) و امت من هم درباره تو سه فرقه میشوند فرقة شیعتک و هم المؤمنون یعنی فرقهای شیعیان تو هستند و آنها مؤمنیناند، و فرقهای دشمنان تو هستند و آنها ناکثین و شکنندگان عهد و بیعت تو میباشند، و فرقهای غلو کنندگان درباره تو میباشند و آنها جاحدین و گمراهاناند فانت یا علی و شیعتک فی الجنة و محبو شیعتک فی الجنة و عدوک و الغالی فیک فی النار یعنی تو یا علی و شیعیان تو و دوستان شیعیان تو در بهشت خواهید بود و دشمنان و غلو کنندگان درباره تو در آتش جهنماند.
بنابراین واضع لفظ شیعه بر پیروان علی علیه السّلام شخص رسول اکرم صلی الله علیه و آله بوده و نه عبد اللّه بن سباء و نه اینکه از زمان عثمان ببعد لفظ شیعه را بر پیروان علی اطلاق نموده باشند بلکه در زمان خود پیغمبر صحابه خاصّ آن حضرت را شیعه میخواندند چنانچه حافظ أبو حاتم رازی در کتاب (الزینة) که در تفسیر الفاظ متداوله میان ارباب علوم نوشته مینویسد اولین نامی که در اسلام در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بوجود آمد نام شیعه بوده است که چهار تن از صحابه دارای این لقب بودند 1، ابو ذرّ غفاری 2، سلمان فارسی 3، مقداد ابن اسود کندی 4، عمّار بن یاسر.
چگونه ممکن است زمان پیغمبر چهار نفر از صحابه خاصّ بلکه محبوب خدا و پیغمبر را بلقب شیعه بخوانند و پیغمبر بداند که این کلمه بدعت است و آنها را منع ننماید.
پس معلوم میشود که آنها از خود پیغمبر شنیده بودند که شیعیان علی علیه السّلام اهل نجاتاند لذا افتخار باین سمت مینمودند تا آنجائی که آشکارا آنها را شیعه میخواندند.
#شیعه#ولایت#دفاع#امامت#وهابیت#ائمه#معصومین#قرآن#احادیث#تشیع#شبهای_پیشاور#شبهات#سلطان_الواعظین#دفاع_از_حریم_ولایت#سنی#پاسخ_به_شبهات#
- و موفق بن احمد اخطب الخطباء خوارزم در فصل نوزدهم مناقب مسندا نقل مینماید از رسول اکرم صلی الله علیه و آله که بعلی علیه السّلام فرمودند:
مثلک فی امتی مثل المسیح عیسی بن مریم یعنی مثل تو در امت من مثل عیسی بن مریم حضرت مسیح است که قوم او سه فرقه شدند فرقهای مؤمنین و آنها حواریّون بودند و فرقهای دشمنان او و آنها یهود بودند فرقهای غلات که درباره آن جناب غلو نمودند (یعنی او را خدا و شریک خدا قرار دادند) و امت من هم درباره تو سه فرقه میشوند فرقة شیعتک و هم المؤمنون یعنی فرقهای شیعیان تو هستند و آنها مؤمنیناند، و فرقهای دشمنان تو هستند و آنها ناکثین و شکنندگان عهد و بیعت تو میباشند، و فرقهای غلو کنندگان درباره تو میباشند و آنها جاحدین و گمراهاناند فانت یا علی و شیعتک فی الجنة و محبو شیعتک فی الجنة و عدوک و الغالی فیک فی النار یعنی تو یا علی و شیعیان تو و دوستان شیعیان تو در بهشت خواهید بود و دشمنان و غلو کنندگان درباره تو در آتش جهنماند.
بنابراین واضع لفظ شیعه بر پیروان علی علیه السّلام شخص رسول اکرم صلی الله علیه و آله بوده و نه عبد اللّه بن سباء و نه اینکه از زمان عثمان ببعد لفظ شیعه را بر پیروان علی اطلاق نموده باشند بلکه در زمان خود پیغمبر صحابه خاصّ آن حضرت را شیعه میخواندند چنانچه حافظ أبو حاتم رازی در کتاب (الزینة) که در تفسیر الفاظ متداوله میان ارباب علوم نوشته مینویسد اولین نامی که در اسلام در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بوجود آمد نام شیعه بوده است که چهار تن از صحابه دارای این لقب بودند 1، ابو ذرّ غفاری 2، سلمان فارسی 3، مقداد ابن اسود کندی 4، عمّار بن یاسر.
چگونه ممکن است زمان پیغمبر چهار نفر از صحابه خاصّ بلکه محبوب خدا و پیغمبر را بلقب شیعه بخوانند و پیغمبر بداند که این کلمه بدعت است و آنها را منع ننماید.
پس معلوم میشود که آنها از خود پیغمبر شنیده بودند که شیعیان علی علیه السّلام اهل نجاتاند لذا افتخار باین سمت مینمودند تا آنجائی که آشکارا آنها را شیعه میخواندند.
#شیعه#ولایت#دفاع#امامت#وهابیت#ائمه#معصومین#قرآن#احادیث#تشیع#شبهای_پیشاور#شبهات#سلطان_الواعظین#دفاع_از_حریم_ولایت#سنی#پاسخ_به_شبهات#
۱.۱k
۲۲ مهر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.