لیلة الرغایب و اعمال آن
لیلة الرغایب و اعمال آن
شب عاشقان بی دل چه شبی دراز باشد
تو بیا کز اول شب درِ صبح باز باشد
از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمودند:
از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید. زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» مینامند.
یکی از مطالبی که بزرگان مخصوصا سیدنا الاستاد حضرت علامه طهرانی اعلی الله مقامه الشریف به شاگردان و دوستانشان بسیار توصیّه میکردند، اعمال شب جمعه اوّل از ماه رجب است که خودشان هر سال چه وقتی که در طهران اقامه نماز می کردند و چه وقتی که به مشهد مشرف شده بودند، آن اعمال را بین نماز مغرب و عشاء انجام میدادند و حتماً توصیّه میکردند که رفقایشان این اعمال را انجام بدهند.
رغائب: جمع "رغیبه" به معنای پاداشهای بسیار ارجمند و سَمین و گران سنگ است. البته اینکه از این شب، به شب آرزوها تعبیر می کنند که تعبیر بسیار کوتاه و ضعیفی است صحیح نیست.
لیلة الرغائب شب حیازت و بدست آوردن آن معارف و حقایقی است که بندگان خالص خدا به دنبال او هستند شب وصل و وصال است نه شب آرزو کردن و درخواست داشتن بلکه شبی است که عبد خود را در مقام توحید خدای خویش فانی می بیند و مقام بندگی محض را برای خود رقم می زند.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در مورد نامگذاری شب اول جمعه از ماه رجب به لیلة الرغائب، می فرمایند:
این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که یک سوم از شب گذشت هیچ فرشتهای در آسمانها و زمین نمیماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع میشوند. آنگاه خداوند بطور غیر منتظرهای بر آنان وارد شده و میفرماید: ای فرشتگانم هر چه میخواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض میکنند: حاجت ما این است که از روزهداران رجب درگذری. خداوند میفرماید: این کار را انجام دادم.
کیفیت این نماز چنین است:
اولین پنجشنبه ماه رجب را روزه میداری، چون شب جمعه داخل شود، ما بین نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز بجای میآوری، هر دو رکعت با یک سلام به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره«حمد»و سه مرتبه«سوره قدر» و دوازده مرتبه «سوره توحید» میخوانی.
هنگامی که از نماز فارغ شدی هفتاد مرتبه میگویی: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ.
(خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست)
سپس به سجده میروی و هفتاد مرتبه میگویی: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
(پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح)
آنگاه سر از سجده بر میداری و هفتاد مرتبه میگویی:
رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ
(پروردگارا!مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من میدانی بگذر،تو خدای برتر و بزرگتری)
دوباره به سجده میروی و هفتاد مرتبه میگویی:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
(پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح)
سپس حاجت خود را میطلبی که به خواست خدا برآورده خواهد شد
بعد از بیان دستور العمل این شب، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
قسم به کسی که جانم در دست اوست، هیچ بنده یا کنیزی - از بندگان و کنیزان خدا - این نماز را بجا نمیآورد، مگر این که خداوند گناهان او را میبخشد گرچه گناهان او مثل کف دریا و بعدد شن و بوزن کوهها و بعدد برگهای درختان باشد و روز قیامت هفتصد نفر از خویشان خود را که همگی سزاوار آتش باشند شفاعت میکند. و در شب اول قبر خداوند ثواب آن را به بهترین صورت، با روی گشاده و خندان و زبان فصیح برای او میفرستد که میگوید: ای محبوب من مژده بده، از هر سختی نجات پیدا کردی. میپرسد: تو کیستی؟ رویی بهتر از روی تو ندیده و بویی به خوشبویی تو مشامم نرسیده. جواب می دهد: ای محبوب من من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب، فلان منطقه، فلان ماه و فلان سال بجا آوردی، امشب آمدهام تا حقت را ادا کرده، مونس تنهایی تو بوده و وحشتت را از بین ببرم، و زمانی که در شیپور دمیده شود، در عرصه قیامت بر سرت سایه افکنم. و تو هرگز هیچ خیری را از جانب مولایت از دست نخواهی داد. (بخشی از ترجمه کتاب المراقبات، ص : 112)
حضرت علامه طهرانی به کسانی که به هر دلیلی نمی توانستند موفق به روزه پنجشنبه قبلِ لیلة الرغائب شوند بر اساس متن روایتی می فرمودند:
مستحب است صد مرتبه ذکر « سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لَا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ » را بگویید و مانند سایر روزه داران اعمال لیلة الرغائب را بجا آورید.
منبع: goharemaerefat.ir
#لیله_الرغائب
@sserfan
شب عاشقان بی دل چه شبی دراز باشد
تو بیا کز اول شب درِ صبح باز باشد
از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمودند:
از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید. زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» مینامند.
یکی از مطالبی که بزرگان مخصوصا سیدنا الاستاد حضرت علامه طهرانی اعلی الله مقامه الشریف به شاگردان و دوستانشان بسیار توصیّه میکردند، اعمال شب جمعه اوّل از ماه رجب است که خودشان هر سال چه وقتی که در طهران اقامه نماز می کردند و چه وقتی که به مشهد مشرف شده بودند، آن اعمال را بین نماز مغرب و عشاء انجام میدادند و حتماً توصیّه میکردند که رفقایشان این اعمال را انجام بدهند.
رغائب: جمع "رغیبه" به معنای پاداشهای بسیار ارجمند و سَمین و گران سنگ است. البته اینکه از این شب، به شب آرزوها تعبیر می کنند که تعبیر بسیار کوتاه و ضعیفی است صحیح نیست.
لیلة الرغائب شب حیازت و بدست آوردن آن معارف و حقایقی است که بندگان خالص خدا به دنبال او هستند شب وصل و وصال است نه شب آرزو کردن و درخواست داشتن بلکه شبی است که عبد خود را در مقام توحید خدای خویش فانی می بیند و مقام بندگی محض را برای خود رقم می زند.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در مورد نامگذاری شب اول جمعه از ماه رجب به لیلة الرغائب، می فرمایند:
این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که یک سوم از شب گذشت هیچ فرشتهای در آسمانها و زمین نمیماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع میشوند. آنگاه خداوند بطور غیر منتظرهای بر آنان وارد شده و میفرماید: ای فرشتگانم هر چه میخواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض میکنند: حاجت ما این است که از روزهداران رجب درگذری. خداوند میفرماید: این کار را انجام دادم.
کیفیت این نماز چنین است:
اولین پنجشنبه ماه رجب را روزه میداری، چون شب جمعه داخل شود، ما بین نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز بجای میآوری، هر دو رکعت با یک سلام به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره«حمد»و سه مرتبه«سوره قدر» و دوازده مرتبه «سوره توحید» میخوانی.
هنگامی که از نماز فارغ شدی هفتاد مرتبه میگویی: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ.
(خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست)
سپس به سجده میروی و هفتاد مرتبه میگویی: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
(پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح)
آنگاه سر از سجده بر میداری و هفتاد مرتبه میگویی:
رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ
(پروردگارا!مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من میدانی بگذر،تو خدای برتر و بزرگتری)
دوباره به سجده میروی و هفتاد مرتبه میگویی:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
(پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح)
سپس حاجت خود را میطلبی که به خواست خدا برآورده خواهد شد
بعد از بیان دستور العمل این شب، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
قسم به کسی که جانم در دست اوست، هیچ بنده یا کنیزی - از بندگان و کنیزان خدا - این نماز را بجا نمیآورد، مگر این که خداوند گناهان او را میبخشد گرچه گناهان او مثل کف دریا و بعدد شن و بوزن کوهها و بعدد برگهای درختان باشد و روز قیامت هفتصد نفر از خویشان خود را که همگی سزاوار آتش باشند شفاعت میکند. و در شب اول قبر خداوند ثواب آن را به بهترین صورت، با روی گشاده و خندان و زبان فصیح برای او میفرستد که میگوید: ای محبوب من مژده بده، از هر سختی نجات پیدا کردی. میپرسد: تو کیستی؟ رویی بهتر از روی تو ندیده و بویی به خوشبویی تو مشامم نرسیده. جواب می دهد: ای محبوب من من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب، فلان منطقه، فلان ماه و فلان سال بجا آوردی، امشب آمدهام تا حقت را ادا کرده، مونس تنهایی تو بوده و وحشتت را از بین ببرم، و زمانی که در شیپور دمیده شود، در عرصه قیامت بر سرت سایه افکنم. و تو هرگز هیچ خیری را از جانب مولایت از دست نخواهی داد. (بخشی از ترجمه کتاب المراقبات، ص : 112)
حضرت علامه طهرانی به کسانی که به هر دلیلی نمی توانستند موفق به روزه پنجشنبه قبلِ لیلة الرغائب شوند بر اساس متن روایتی می فرمودند:
مستحب است صد مرتبه ذکر « سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لَا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ » را بگویید و مانند سایر روزه داران اعمال لیلة الرغائب را بجا آورید.
منبع: goharemaerefat.ir
#لیله_الرغائب
@sserfan
- ۳.۴k
- ۲۶ فروردین ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط