تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ق
آیه 31 تا 33
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ (٣١)
و بهشت را به پرهيزكاران نزديك مى كنند بى آنكه فاصله اى از آنان داشته باشد
هٰذٰا مٰا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوّٰابٍ حَفِيظٍ (٣٢)
[به آنان مى گويند:] اين همان است كه [در دنيا] وعده داده مى شديد [اين جايگاه رفيع] براى هر كسى است كه [در دنيا به سوى خدا] باز مى گشته [و] حافظ و نگهبان [عهد، پيمان الهى و حقوق خدا و مردم] بوده است
مَنْ خَشِيَ الرَّحْمٰنَ بِالْغَيْبِ وَ جٰاءَ بِقَلْبٍ مُنِيبٍ (٣٣)
همان كسى كه در نهان از [خداى] رحمان مى ترسيد و دلى رجوع كننده [به سوى خدا] آورده است؛
نکته ها:
«خشيت» به آن خوف و ترسى گفته مى شود كه برخاسته از معرفت و عظمت خداوند باشد.
پذيرايى مطلوب آن است كه سفره را نزد مهمان ببرند، نه مهمان را نزد سفره. چنانكه حضرت ابراهيم، سفره را نزد مهمانان برد، «فقرّبه اليهم»(32) در قيامت نيز بهشت را نزد پرهيزكاران مى برند تا نيازى به طىّ مسافت نباشد. «ازلفت الجنة للمتّقين»
دوزخيان را به دوزخ پرتاب مى كنند، «القيا فى جهنّم»(33) امّا بهشتيان را تكريم كرده و بهشت را به آنان نزديك مى كنند. «اُزلفت الجنة»
به دوزخيان وعيد عذاب داده شده و آنان را تهديد مى كنند، «قَدّمتُ اليكم بالوعيد»(34) ولى به بهشتيان نويد و بشارت داده مى شود. «هذا ما توعدون»
رسول خداصلى الله عليه وآله به ابن مسعود فرمود: اى پسر مسعود! از خداوند در نهان چنان بيمناك باش كه گويا او را مى بينى و اگر تو او را نمى بينى او تو را مى بيند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «مَن خشى الرّحمن بالغيب...»(35)
در قرآن از سه نوع قلب سخن به ميان آمده است:
الف) قلب سليم، «الاّ مَن أتى اللّه بقلب سليم»(36) كه از شرك، نفاق، كينه و عيوب ديگر سالم باشد.
ب) قلب مُنيب، «و جاء بقلب منيب»(37) كه بعد از لغزش، به درگاه خدا توبه و انابه مى كند.
ج) قلب مريض، «فى قلوبهم مرض»(38) كه در آن نفاق و ناباورى نسبت به معارف الهى است و اگر به حال خود رها شود، مرض او روز به روز گسترده تر مى شود.
-----
32) ذاريات، 27.
33) ق، 24.
34) ق، 28.
35) بحار، ج 74، ص 111.
36) شعراء، 89.
37) ق، 33.
38) بقره، 10.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ق
آیه 31 تا 33
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ (٣١)
و بهشت را به پرهيزكاران نزديك مى كنند بى آنكه فاصله اى از آنان داشته باشد
هٰذٰا مٰا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوّٰابٍ حَفِيظٍ (٣٢)
[به آنان مى گويند:] اين همان است كه [در دنيا] وعده داده مى شديد [اين جايگاه رفيع] براى هر كسى است كه [در دنيا به سوى خدا] باز مى گشته [و] حافظ و نگهبان [عهد، پيمان الهى و حقوق خدا و مردم] بوده است
مَنْ خَشِيَ الرَّحْمٰنَ بِالْغَيْبِ وَ جٰاءَ بِقَلْبٍ مُنِيبٍ (٣٣)
همان كسى كه در نهان از [خداى] رحمان مى ترسيد و دلى رجوع كننده [به سوى خدا] آورده است؛
نکته ها:
«خشيت» به آن خوف و ترسى گفته مى شود كه برخاسته از معرفت و عظمت خداوند باشد.
پذيرايى مطلوب آن است كه سفره را نزد مهمان ببرند، نه مهمان را نزد سفره. چنانكه حضرت ابراهيم، سفره را نزد مهمانان برد، «فقرّبه اليهم»(32) در قيامت نيز بهشت را نزد پرهيزكاران مى برند تا نيازى به طىّ مسافت نباشد. «ازلفت الجنة للمتّقين»
دوزخيان را به دوزخ پرتاب مى كنند، «القيا فى جهنّم»(33) امّا بهشتيان را تكريم كرده و بهشت را به آنان نزديك مى كنند. «اُزلفت الجنة»
به دوزخيان وعيد عذاب داده شده و آنان را تهديد مى كنند، «قَدّمتُ اليكم بالوعيد»(34) ولى به بهشتيان نويد و بشارت داده مى شود. «هذا ما توعدون»
رسول خداصلى الله عليه وآله به ابن مسعود فرمود: اى پسر مسعود! از خداوند در نهان چنان بيمناك باش كه گويا او را مى بينى و اگر تو او را نمى بينى او تو را مى بيند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «مَن خشى الرّحمن بالغيب...»(35)
در قرآن از سه نوع قلب سخن به ميان آمده است:
الف) قلب سليم، «الاّ مَن أتى اللّه بقلب سليم»(36) كه از شرك، نفاق، كينه و عيوب ديگر سالم باشد.
ب) قلب مُنيب، «و جاء بقلب منيب»(37) كه بعد از لغزش، به درگاه خدا توبه و انابه مى كند.
ج) قلب مريض، «فى قلوبهم مرض»(38) كه در آن نفاق و ناباورى نسبت به معارف الهى است و اگر به حال خود رها شود، مرض او روز به روز گسترده تر مى شود.
-----
32) ذاريات، 27.
33) ق، 24.
34) ق، 28.
35) بحار، ج 74، ص 111.
36) شعراء، 89.
37) ق، 33.
38) بقره، 10.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۳.۶k
۲۳ دی ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.