بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
ابتدا یقین نمایید که یا الله نمیگوییم تا خداوند منّان مسبب شفاعت شود، سپس بپرسیم: چرا؟؛
آیا وقتی برای طلب رزق حلال، اللّهم می گویید، دیگر کار نمیکنید؛تمامی ارتباطات و تعاملات را قطع میکنید و از هیچ کسی چیزی نمیخواهید؟!
الف) - ربوبیت از آن خداوند متعال است که تا حدودی در مربیگری پدر و مادر و سایر مربیان تجلی مییابد و ما در هر امری، به مربیانش رجوع میکنیم - رزاق، فقط خداوند سبحان است و ما برای کسب رزق حلال، کار میکنیم - علیم فقط خداوند جلیل است و اوست که تعلیم میدهد، اما برای کسب علم، به مدرسه و دانشگاه و حوزه میرویم، چنان که شافی فقط اوست، و ما از انسانهای پزشک گرفته تا بی جانهایی چون دارو را اسباب بهبودی قرار می دهیم.
ب)- اینها همه به این دلیل است که عالَم، عالَمِ اسباب است و نظامی علیّ علت و معلول بر آن حاکم است، چنان که وحی را نیز خداوند متعال نازل مینماید، اما به وسیلۀ حضرت جبرئیل و فرشتگان وحی علیهم السلام - جان را نیز خدا میگیرد، اما به وسیلۀ حضرت عزرائیل وفرشتگان مرگ علیهم السلام - قصد از هر کاری باید قربة الی الله باشد، اما نماز، تلاوت قرآن، جهاد و هر عمل صالحی را اسباب آن قرار داد؛ لذا به بندگان مؤمنش فرمود:
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ - ای كسانی كه ایمان آوردهاید پرهیزگاری پیشه كنید و وسیلهای برای تقرب به خدا بجویید و در راه او جهاد كنید باشد كه رستگار شوید.(سوره مائده آیه 35)
اذن و دعا :
فرق است بین معنای اذن - اجازه با دعا - خواندن و خواستن. یا الله، یا محمد، یا علی، یا فاطمه علیهم السلام گفتن، همه دعاست، یعنی آنها را می خوانیم و از آنها چیزی میخواهیم؛ اما اذن، یعنی اجازۀ انجام کاری از سوی مافوق داده شده باشد.
یک وقت از خدا میخواهید که توفیق زیارت حرم شریف امام رضا علیه السلام را به شما عنایت فرماید و از حضرتش نیز تمنا مینمایید که شما را دعوت کند؛ این دعاست. اما هنگام ورود به صحن مبارک، اذن دخول میخوانید، این اجازه خواستن است.
در صحنۀ قیامت،خداوند سبحان به همگان،اعم از فرشتگان، انسانها و جنّیان، امر به سجده مینماید و بدیهی است که هر کسی سجده کند، مشمول رحمت و مغفرت او واقع میشود،اما به همگان اجازۀ سجده نمیدهد!عدهای می خواهند در اطاعت امر سجده کنند، اما نمیتوانند؛ چرا که در دنیا، وقتی سالم بودند، این امر را اطاعت ننمودند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
ابتدا یقین نمایید که یا الله نمیگوییم تا خداوند منّان مسبب شفاعت شود، سپس بپرسیم: چرا؟؛
آیا وقتی برای طلب رزق حلال، اللّهم می گویید، دیگر کار نمیکنید؛تمامی ارتباطات و تعاملات را قطع میکنید و از هیچ کسی چیزی نمیخواهید؟!
الف) - ربوبیت از آن خداوند متعال است که تا حدودی در مربیگری پدر و مادر و سایر مربیان تجلی مییابد و ما در هر امری، به مربیانش رجوع میکنیم - رزاق، فقط خداوند سبحان است و ما برای کسب رزق حلال، کار میکنیم - علیم فقط خداوند جلیل است و اوست که تعلیم میدهد، اما برای کسب علم، به مدرسه و دانشگاه و حوزه میرویم، چنان که شافی فقط اوست، و ما از انسانهای پزشک گرفته تا بی جانهایی چون دارو را اسباب بهبودی قرار می دهیم.
ب)- اینها همه به این دلیل است که عالَم، عالَمِ اسباب است و نظامی علیّ علت و معلول بر آن حاکم است، چنان که وحی را نیز خداوند متعال نازل مینماید، اما به وسیلۀ حضرت جبرئیل و فرشتگان وحی علیهم السلام - جان را نیز خدا میگیرد، اما به وسیلۀ حضرت عزرائیل وفرشتگان مرگ علیهم السلام - قصد از هر کاری باید قربة الی الله باشد، اما نماز، تلاوت قرآن، جهاد و هر عمل صالحی را اسباب آن قرار داد؛ لذا به بندگان مؤمنش فرمود:
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ - ای كسانی كه ایمان آوردهاید پرهیزگاری پیشه كنید و وسیلهای برای تقرب به خدا بجویید و در راه او جهاد كنید باشد كه رستگار شوید.(سوره مائده آیه 35)
اذن و دعا :
فرق است بین معنای اذن - اجازه با دعا - خواندن و خواستن. یا الله، یا محمد، یا علی، یا فاطمه علیهم السلام گفتن، همه دعاست، یعنی آنها را می خوانیم و از آنها چیزی میخواهیم؛ اما اذن، یعنی اجازۀ انجام کاری از سوی مافوق داده شده باشد.
یک وقت از خدا میخواهید که توفیق زیارت حرم شریف امام رضا علیه السلام را به شما عنایت فرماید و از حضرتش نیز تمنا مینمایید که شما را دعوت کند؛ این دعاست. اما هنگام ورود به صحن مبارک، اذن دخول میخوانید، این اجازه خواستن است.
در صحنۀ قیامت،خداوند سبحان به همگان،اعم از فرشتگان، انسانها و جنّیان، امر به سجده مینماید و بدیهی است که هر کسی سجده کند، مشمول رحمت و مغفرت او واقع میشود،اما به همگان اجازۀ سجده نمیدهد!عدهای می خواهند در اطاعت امر سجده کنند، اما نمیتوانند؛ چرا که در دنیا، وقتی سالم بودند، این امر را اطاعت ننمودند.(ادامه دارد...)
۸۸۶
۲۸ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.