بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
پاکدامنى زن، در هر مذهبى که باشد، یک ارزش است. والمحصنات من المؤمنات و المحصنات من الّذین اُوتوا الکتاب.
پاکدامنى، هم براى مردان و هم براى زنان، شرط است. المحصنات، محصِنین .
در انتخاب همسر به اصل ایمان و پا کدامنى توجّه شود. والمحصنات من المؤمنات .
و ازدواج با زنان پاکدامن و با ایمان و نیز زنان پاکدامن از کسانى که پیش از شما به آنان کتاب آسمانى داده شده مانعى ندارد.
در صورتى که مهریه زنان را بپردازید وپاکدامن باشید نه زناکار، و نه دوست گیرنده پنهانى و نامشروع و هر کس به ایمان خود کفر ورزد، قطعاً عمل او تباه شده و او در آخرت از زیانکاران است.
المحصنات من الّذین اوتوا الکتاب - چون معمولاً زنان، به خاطر عواطف شان، تحت تأثیر مردان قرار مى گیرند، لذا اگر زنان اهل کتاب به اسلام بگروند، رشد است، امّا زن مسلمان اگر به آنان گرایش یابد، سقوط است. از این رو زن دادن به اهل کتاب، جایز نیست.
مُحصِن ومُحصَنة، به معناى عفیف بودن، آزاد بودن، همسر داشتن و مسلمان بودن است. در اینجا مراد از محصنات زنان عفیف است وگرنه ازدواج با زن شوهردار قطعاً حرام است.
مراد از جواز ازدواج با اهل کتاب در این آیه، ازدواج موقّت است، به دلیل روایات متعدّد و به خاطر کلمه اُجورهنّ که بیشتر در مورد مهریه ازدواج موقّت به کار مى رود.(سوره مائده بخشی از آیه 5)
همانا قلب نوجوان مانند زمین خالی از کشت و زرع است که هر آنچه در آن بریزی قبول می کند.علاوه بر این همان طور که سلامت جسمی مهم است نباید از سلامت روانی آنها غافل بود و نسبت به مکانهایی که آمدورفت میکنند و دوستانی که با آنها معاشرت میکنند، باید آگاهی داشت.
غیرت نوعی پاسبانی است که آفرینش برای مشخص بودن و مختلط نشدن نسل ها، در وجود بشر نهاده است.
هیچ کس یهو بد نمیشود،بلکه بدیها و امراض پنهان و مداوا نشده، تقویت شده و در شرایطی سر باز میکنند.
آری، انسان وقتی متولد میشود، خوب و پاک متولد شده است، چرا که خداوند متعال او را بر اساس بهترین قوامها خلق نموده و همان گونه متولد میشود.
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ - كهبراستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم.( سوره تین آیه 4)
اما باید در نظر داشته باشیم که قوام و اعتدال یک موجود زنده، به ویژه انسانی که عالم کبیری در جسم صغیر او پیچیده شده است، فقط وضعیت فعلی یا قوای بالفعل او نمی باشد، چنان که از نظر فعلیت چیزی نیست. نه جسم کاملی دارد، نه عقل کاملی، نه روح کاملی، نه غرایز حیوانی کاملی و چیزی هم نمی داند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
پاکدامنى زن، در هر مذهبى که باشد، یک ارزش است. والمحصنات من المؤمنات و المحصنات من الّذین اُوتوا الکتاب.
پاکدامنى، هم براى مردان و هم براى زنان، شرط است. المحصنات، محصِنین .
در انتخاب همسر به اصل ایمان و پا کدامنى توجّه شود. والمحصنات من المؤمنات .
و ازدواج با زنان پاکدامن و با ایمان و نیز زنان پاکدامن از کسانى که پیش از شما به آنان کتاب آسمانى داده شده مانعى ندارد.
در صورتى که مهریه زنان را بپردازید وپاکدامن باشید نه زناکار، و نه دوست گیرنده پنهانى و نامشروع و هر کس به ایمان خود کفر ورزد، قطعاً عمل او تباه شده و او در آخرت از زیانکاران است.
المحصنات من الّذین اوتوا الکتاب - چون معمولاً زنان، به خاطر عواطف شان، تحت تأثیر مردان قرار مى گیرند، لذا اگر زنان اهل کتاب به اسلام بگروند، رشد است، امّا زن مسلمان اگر به آنان گرایش یابد، سقوط است. از این رو زن دادن به اهل کتاب، جایز نیست.
مُحصِن ومُحصَنة، به معناى عفیف بودن، آزاد بودن، همسر داشتن و مسلمان بودن است. در اینجا مراد از محصنات زنان عفیف است وگرنه ازدواج با زن شوهردار قطعاً حرام است.
مراد از جواز ازدواج با اهل کتاب در این آیه، ازدواج موقّت است، به دلیل روایات متعدّد و به خاطر کلمه اُجورهنّ که بیشتر در مورد مهریه ازدواج موقّت به کار مى رود.(سوره مائده بخشی از آیه 5)
همانا قلب نوجوان مانند زمین خالی از کشت و زرع است که هر آنچه در آن بریزی قبول می کند.علاوه بر این همان طور که سلامت جسمی مهم است نباید از سلامت روانی آنها غافل بود و نسبت به مکانهایی که آمدورفت میکنند و دوستانی که با آنها معاشرت میکنند، باید آگاهی داشت.
غیرت نوعی پاسبانی است که آفرینش برای مشخص بودن و مختلط نشدن نسل ها، در وجود بشر نهاده است.
هیچ کس یهو بد نمیشود،بلکه بدیها و امراض پنهان و مداوا نشده، تقویت شده و در شرایطی سر باز میکنند.
آری، انسان وقتی متولد میشود، خوب و پاک متولد شده است، چرا که خداوند متعال او را بر اساس بهترین قوامها خلق نموده و همان گونه متولد میشود.
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ - كهبراستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم.( سوره تین آیه 4)
اما باید در نظر داشته باشیم که قوام و اعتدال یک موجود زنده، به ویژه انسانی که عالم کبیری در جسم صغیر او پیچیده شده است، فقط وضعیت فعلی یا قوای بالفعل او نمی باشد، چنان که از نظر فعلیت چیزی نیست. نه جسم کاملی دارد، نه عقل کاملی، نه روح کاملی، نه غرایز حیوانی کاملی و چیزی هم نمی داند.(ادامه دارد...)
۹۹۳
۳۱ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.