تفسیر قرآن
پیامهای آیات 36 تا 40 سوره ص
- خداوند دعاى صالحان را مستجاب مى كند. «هب لى ملكاً... فسخّرنا له الريح»
- اجابت پروردگار، نشانه روا بودن درخواستِ سليمان مبنى بر حكومت بى نظير است. «هب لى ملكاً... فسخّرنا له الريح»
- با اراده خداوند، طبيعت هم مى تواند مفيد باشد و هم مضر. «بريح صرصر»(37)، «سخّرنا له الريح»
- انبيا داراى ولايت تكوينى هستند. «تجرى بامره... حيث اصاب»
- در برابر حكومت حضرت سليمان، هنوز صنعت دنيا بسيار عقب مانده است. «سخّرنا له الريح - والشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- جنّيان مى توانند به سود انسان كار كنند. «الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- از نيروهاى متمرّد نيز مى توان با مديريّت صحيح بهره بردارى كرد. «الشياطين كلّ بنّاء و غوّاص»
- جنّ، داراى عقل و شعور و تخصص است. «بنّاء و غوّاص»
- انسان علاوه بر قدرت تسلّط بر انسان هاى ديگر و طبيعت، قدرت تسلّط بر جن و شياطين را نيز دارد. «بنّاء و غوّاص»
- دريا يكى از منابع ثروت و قدرت است. «و الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- در مديريّت براى اجراى طرح هاى مهم، بايد همه نيروها را بسيج كرد. «كل بنّاء و غوّاص»
- استفاده از تخصص بيگانگان و غير مؤمنان مانعى ندارد. «الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- در حكومت الهى نيز زندان ضرورى است. از اينكه بعضى جنّيان بنّاء و غواص بودند و بعضى در قيد و بند، معلوم مى شود كه اين دسته اگر آزاد بودند در حكومت سليمان عليه السلام اخلال ايجاد مى كردند. «مقرّنين فى الاصفاد»
- در حكومت هاى الهى، قدرت و اختيارات، از طرف خداوند به حاكم تفويض مى شود. «سخّرنا - هذا عطاءنا فامنن او امسك»
- در ميان عطا و منع، تقدم با بخشش است. («فامنن» قبل از «امسك» است)
- حكومتى الهى است كه در آن امنيّت، صنعت، مديريّت و امكانات طبيعى همراه با مقام معنوى باشد. «سخرنا - بناء و غواص - و انّ له عندنا لزلفى»
- توسعه مادّى «بنّاء و غوّاص» با مقام قرب الهى منافاتى ندارد. «ثمّ اناب - قال رب اغفر - ان له عندنا لزلفى»
- اكثر حكومت ها در آغاز كار خود چراغ سبز نشان مى دهند و محبوبيّت نسبى دارند ولى به تدريج از محبوبيّت و قدرت آنها كاسته مى شود، ليكن سليمان خوش عاقبت بود. «حسن مأب»
37) حاقّه، 6.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- خداوند دعاى صالحان را مستجاب مى كند. «هب لى ملكاً... فسخّرنا له الريح»
- اجابت پروردگار، نشانه روا بودن درخواستِ سليمان مبنى بر حكومت بى نظير است. «هب لى ملكاً... فسخّرنا له الريح»
- با اراده خداوند، طبيعت هم مى تواند مفيد باشد و هم مضر. «بريح صرصر»(37)، «سخّرنا له الريح»
- انبيا داراى ولايت تكوينى هستند. «تجرى بامره... حيث اصاب»
- در برابر حكومت حضرت سليمان، هنوز صنعت دنيا بسيار عقب مانده است. «سخّرنا له الريح - والشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- جنّيان مى توانند به سود انسان كار كنند. «الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- از نيروهاى متمرّد نيز مى توان با مديريّت صحيح بهره بردارى كرد. «الشياطين كلّ بنّاء و غوّاص»
- جنّ، داراى عقل و شعور و تخصص است. «بنّاء و غوّاص»
- انسان علاوه بر قدرت تسلّط بر انسان هاى ديگر و طبيعت، قدرت تسلّط بر جن و شياطين را نيز دارد. «بنّاء و غوّاص»
- دريا يكى از منابع ثروت و قدرت است. «و الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- در مديريّت براى اجراى طرح هاى مهم، بايد همه نيروها را بسيج كرد. «كل بنّاء و غوّاص»
- استفاده از تخصص بيگانگان و غير مؤمنان مانعى ندارد. «الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- در حكومت الهى نيز زندان ضرورى است. از اينكه بعضى جنّيان بنّاء و غواص بودند و بعضى در قيد و بند، معلوم مى شود كه اين دسته اگر آزاد بودند در حكومت سليمان عليه السلام اخلال ايجاد مى كردند. «مقرّنين فى الاصفاد»
- در حكومت هاى الهى، قدرت و اختيارات، از طرف خداوند به حاكم تفويض مى شود. «سخّرنا - هذا عطاءنا فامنن او امسك»
- در ميان عطا و منع، تقدم با بخشش است. («فامنن» قبل از «امسك» است)
- حكومتى الهى است كه در آن امنيّت، صنعت، مديريّت و امكانات طبيعى همراه با مقام معنوى باشد. «سخرنا - بناء و غواص - و انّ له عندنا لزلفى»
- توسعه مادّى «بنّاء و غوّاص» با مقام قرب الهى منافاتى ندارد. «ثمّ اناب - قال رب اغفر - ان له عندنا لزلفى»
- اكثر حكومت ها در آغاز كار خود چراغ سبز نشان مى دهند و محبوبيّت نسبى دارند ولى به تدريج از محبوبيّت و قدرت آنها كاسته مى شود، ليكن سليمان خوش عاقبت بود. «حسن مأب»
37) حاقّه، 6.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۳۴۱
۲۸ دی ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.