حامد زمانی
حامد زمانی
44حامد زمانی متولد ۲۱ فروردینماه ۱۳۶۷ در اصفهان و بزرگ شده ی شهر میمه است. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل است. او پدیده ای جدید در نسل سوم پس از انقلاب اسلامی و اولین کسی است که سالها پس از موسیقی های شورانگیز دهه اول انقلاب، ارزش های انقلاب اسلامی ایران را بصورت حیرت انگیز و با شور انقلابی وارد عرصه هنر و موسیقی کرده است. موضوع کارهای او اغلب مذهبی و همگام با گفتمان انقلاب اسلامی و یا در واکنش به اتفاقات سیاسی روز ایران است. با توجه به اینکه سالهاست کسی در این عرصه وارد نشده است ترانه های او با استقبال کم نظیری مواجه شده اند. حامد زمانی را می توان طلیعه جدید موسیقی انقلاب اسلامی دانست.
قرائت قرآن، مداحی و سپس خوانندگی
از هفت سالگی شروع برای یادگیری قرائت قرآن وارد کلاس های قرآن شد. با علاقه ای که به تلاوت قرآن داشت و با داشتن صوت خوب در جشنوارههای مختلف استانی و کشوری شرکت کرد که حاصل آن چند رتبه در رشته قرائت و اذانگویی در نوجوانی بود. در کنار قرائت قرآن مداحی هم می کرد. در همان سال ها آواز موسیقی سنتی را نیز شروع کرد. صدای خوبی که داشت؛ باعث شد تا بر حسب علاقه و برخلاف میل باطنی پدر و مادر در کلاسهای آواز اصفهان شرکت کند. وی از ده سالگی شعر هم میگفت و چون رشتهاش ادبیات بود کاملا با فنون و قالبهای شعری آشنا بود. ابتدا غزل میگفت اما از وقتی که وارد موسیقی شد، ترانه را جدیتر دنبال کرد.
اولین ترانه پاپ برای امام حسین علیه السلام
زمانی اعتقاد داشت موسیقی سنتی مخاطبی که مد نظر اندیشهی اوست را ندارد و اگر بخواهد با مخاطبان گسترده تری ارتباط برقرار کند، باید سبک دیگری از موسیقی را انتخاب کند. به همین دلیل از سال ۸۴ فعالیت خود را در عرصه موسیقی پاپ آغاز کرد. نخستین ترانهاش را در همان سال به نام «زینت آسمان» و با موضوع امام حسین (ع) خواند. سال ۸۵ وارد دانشگاه تهران شد و مدتی بعد شعر «پرچم» را سرود و ترانه ای به این نام خواند. مضمون این ترانه این بود که اگرچه جوانان ما در تیپ و لباس متفاوت هستند اما در دفاع از دین و میهن با هم تفاوتی ندارند و پای پرچم خود میایستند.
ورود به عرصه حرفه ای خوانندگی
اولین کار حامد زمانی که از صداوسیما پخش شد و او را رسماً وارد عرصه حرفه ای خوانندگی کرد تیتراژ برنامه «دیروز، امروز، فردا» بود. پس از آن خواندن ترانه های «تحریم»، «قلادههای طلا» و سپس تیتراژ برنامه ماه عسل و ارائه ترانه هایی چون «آرمیتا»، «حضرت ماه»، «حضرت مهتاب» و «امام رضا(ع)» خبر از ظهور یک خواننده انقلابی و آتیه دار در عرصه هنر انقلاب می داد.
لانه جاسوسی آمریکا، سکوی پرتاب زمانی
پیشرفت حامد زمانی در ترانه هایی که به مناسبت های مختلف ارائه می کرد کاملا مشهود بود اما اتفاقی که ۱۳ آبان سال ۹۲ در لانه جاسوسی آمریکا روی داد باعث یک جهش غیرمنتظره در جایگاه موسیقیایی او شد. واحد موسیقی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خواندن ضدآمریکایی ترین ترانه سالهای اخیر که شعرش از محمد مهدی سیار بود را به حامد زمانی سپرد. رونمایی از ترانه «مرگ بر آمریکا» نه تنها افکار عمومی را در داخل ایران تحت تاثیر قرار داد بلکه توجه بسیاری از رسانه های غربی را نیز به خود جلب کرد و واکنشهای متعددی برانگیخت. واشنگتنپست درباره این ترانه نوشت: «برخی به این امید که میزان انتقادات مردم در جریان مذاکرات هستهای را بالا نگه دارند، در مقابل سفارت قدیم آمریکا در تهران از آهنگ جدید «مرگ بر آمریکا» رونمایی کردند. آنها از روز شنبه در تدارک و برنامهریزی برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی ضد آمریکایی در مقابل سفارت آمریکا بودند که یاد تسخیر سفارت در سال ۱۹۷۹ را زنده نگه دارند».
پاسخ موسیقی مردمی به بی ادبی های سیاسی
هنوز ضرباهنگ ترانه «مرگ بر آمریکا» در گوش مردم بود که دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در افتتاحیه جشنواره عمار از ترانه دیگری به نام «گزینه های روی میز» رونمایی کرد. خواننده این ترانه باز هم حامد زمانی بود. ترانه ای که به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و با استقبالی گسترده تر از ترانه قبلی مواجه گردید و بارها و بارها از شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی نیز پخش شد. فضای جامعه ایران ماه ها بود متاثر از بی ادبی های سیاست مداران امریکا پیرامون موضوع هسته ای بود و ترانه که ترجمه حرف دل مردم ایران به زبان موسیقی بود به سرعت در بدنه اجتماعی جامعه ایران نفوذ کرد. از این به بعد بود که نام حامد زمانی بیش از پیش بر سر زبانها افتاد و اجراهای زنده ی او در بین مردم به خصوص در دهه فجر سال ۹۲ به جزیی از مراسم های سیاسی و انقلابی در بسیاری از نقاط کشور تبدیل شد.
دی
44حامد زمانی متولد ۲۱ فروردینماه ۱۳۶۷ در اصفهان و بزرگ شده ی شهر میمه است. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل است. او پدیده ای جدید در نسل سوم پس از انقلاب اسلامی و اولین کسی است که سالها پس از موسیقی های شورانگیز دهه اول انقلاب، ارزش های انقلاب اسلامی ایران را بصورت حیرت انگیز و با شور انقلابی وارد عرصه هنر و موسیقی کرده است. موضوع کارهای او اغلب مذهبی و همگام با گفتمان انقلاب اسلامی و یا در واکنش به اتفاقات سیاسی روز ایران است. با توجه به اینکه سالهاست کسی در این عرصه وارد نشده است ترانه های او با استقبال کم نظیری مواجه شده اند. حامد زمانی را می توان طلیعه جدید موسیقی انقلاب اسلامی دانست.
قرائت قرآن، مداحی و سپس خوانندگی
از هفت سالگی شروع برای یادگیری قرائت قرآن وارد کلاس های قرآن شد. با علاقه ای که به تلاوت قرآن داشت و با داشتن صوت خوب در جشنوارههای مختلف استانی و کشوری شرکت کرد که حاصل آن چند رتبه در رشته قرائت و اذانگویی در نوجوانی بود. در کنار قرائت قرآن مداحی هم می کرد. در همان سال ها آواز موسیقی سنتی را نیز شروع کرد. صدای خوبی که داشت؛ باعث شد تا بر حسب علاقه و برخلاف میل باطنی پدر و مادر در کلاسهای آواز اصفهان شرکت کند. وی از ده سالگی شعر هم میگفت و چون رشتهاش ادبیات بود کاملا با فنون و قالبهای شعری آشنا بود. ابتدا غزل میگفت اما از وقتی که وارد موسیقی شد، ترانه را جدیتر دنبال کرد.
اولین ترانه پاپ برای امام حسین علیه السلام
زمانی اعتقاد داشت موسیقی سنتی مخاطبی که مد نظر اندیشهی اوست را ندارد و اگر بخواهد با مخاطبان گسترده تری ارتباط برقرار کند، باید سبک دیگری از موسیقی را انتخاب کند. به همین دلیل از سال ۸۴ فعالیت خود را در عرصه موسیقی پاپ آغاز کرد. نخستین ترانهاش را در همان سال به نام «زینت آسمان» و با موضوع امام حسین (ع) خواند. سال ۸۵ وارد دانشگاه تهران شد و مدتی بعد شعر «پرچم» را سرود و ترانه ای به این نام خواند. مضمون این ترانه این بود که اگرچه جوانان ما در تیپ و لباس متفاوت هستند اما در دفاع از دین و میهن با هم تفاوتی ندارند و پای پرچم خود میایستند.
ورود به عرصه حرفه ای خوانندگی
اولین کار حامد زمانی که از صداوسیما پخش شد و او را رسماً وارد عرصه حرفه ای خوانندگی کرد تیتراژ برنامه «دیروز، امروز، فردا» بود. پس از آن خواندن ترانه های «تحریم»، «قلادههای طلا» و سپس تیتراژ برنامه ماه عسل و ارائه ترانه هایی چون «آرمیتا»، «حضرت ماه»، «حضرت مهتاب» و «امام رضا(ع)» خبر از ظهور یک خواننده انقلابی و آتیه دار در عرصه هنر انقلاب می داد.
لانه جاسوسی آمریکا، سکوی پرتاب زمانی
پیشرفت حامد زمانی در ترانه هایی که به مناسبت های مختلف ارائه می کرد کاملا مشهود بود اما اتفاقی که ۱۳ آبان سال ۹۲ در لانه جاسوسی آمریکا روی داد باعث یک جهش غیرمنتظره در جایگاه موسیقیایی او شد. واحد موسیقی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خواندن ضدآمریکایی ترین ترانه سالهای اخیر که شعرش از محمد مهدی سیار بود را به حامد زمانی سپرد. رونمایی از ترانه «مرگ بر آمریکا» نه تنها افکار عمومی را در داخل ایران تحت تاثیر قرار داد بلکه توجه بسیاری از رسانه های غربی را نیز به خود جلب کرد و واکنشهای متعددی برانگیخت. واشنگتنپست درباره این ترانه نوشت: «برخی به این امید که میزان انتقادات مردم در جریان مذاکرات هستهای را بالا نگه دارند، در مقابل سفارت قدیم آمریکا در تهران از آهنگ جدید «مرگ بر آمریکا» رونمایی کردند. آنها از روز شنبه در تدارک و برنامهریزی برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی ضد آمریکایی در مقابل سفارت آمریکا بودند که یاد تسخیر سفارت در سال ۱۹۷۹ را زنده نگه دارند».
پاسخ موسیقی مردمی به بی ادبی های سیاسی
هنوز ضرباهنگ ترانه «مرگ بر آمریکا» در گوش مردم بود که دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در افتتاحیه جشنواره عمار از ترانه دیگری به نام «گزینه های روی میز» رونمایی کرد. خواننده این ترانه باز هم حامد زمانی بود. ترانه ای که به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و با استقبالی گسترده تر از ترانه قبلی مواجه گردید و بارها و بارها از شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی نیز پخش شد. فضای جامعه ایران ماه ها بود متاثر از بی ادبی های سیاست مداران امریکا پیرامون موضوع هسته ای بود و ترانه که ترجمه حرف دل مردم ایران به زبان موسیقی بود به سرعت در بدنه اجتماعی جامعه ایران نفوذ کرد. از این به بعد بود که نام حامد زمانی بیش از پیش بر سر زبانها افتاد و اجراهای زنده ی او در بین مردم به خصوص در دهه فجر سال ۹۲ به جزیی از مراسم های سیاسی و انقلابی در بسیاری از نقاط کشور تبدیل شد.
دی
۳۱.۱k
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱۰)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.