بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول - عصمت در آیات :
1 - آیه ابتلاء ابراهیم:
قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمين - ابراهيم عرض كرد: از ذریه من نيز امامانى قرار بده! خداوند فرمود: پيمان من، به ستمكاران نمىرسد!(سوره بقره بخشی از آیه 124)
قرآن کریم در آیه دیگری می فرماید:وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون - و كسانى كه از حدود خدا تجاوز كنند، آنان بىترديد ستمكارند(سوره بقره بخشی از آیه 229)
با توجه به اطلاق ظلم در آیه اول، و تبیین معنای ظلم در آیه دوم هر کسی از حدود الهی تجاوز کرده باشد هرگز لایق این منصب نخواهد بود.
تفسیر المیزان ذیل این آیه به زیبایی مراحل استنباط عصمت از آیه را بیان فرموده است.
2 - آیه مخلصین:
قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ -گفت:به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم كرد.(82)
إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِين - مگر بندگان خالص تو، از ميان آنها.(83)(سوره ص آیه 82 و 83)
بندگان مخلَص از اغوای شیطان به صورت کامل، یعنی 100درصدی استثناء شده اند، نه اینکه احتمال اغوای انان کمتر باشد!
3 - آیه صادقین:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين - اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از مخالفت فرمان خدا بپرهيزيد، و با صادقان باشيد(سوره توبه آیه 119)
این آیه نمی فرماید ازصادقین باشید، بلکه می فرماید با صادقین باشید، اطلاق همراهی -همراهی بی قید و شرط واطلاق صداقت،نشان دهنده ضرورت پیروی کامل از معصومی است که قول و فعلش صادق و درست است.
4 - آیه تطهیر:
إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا - خداوند فقط مىخواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد.(سوره احزاب بخشی از آیه 33)
به کار بردن تعبیر انما و منحصر کردن این طهارت در اهل بیت(علیهم السلام) نشان از عصمت دارد، وگرنه طهارت تشریعی یعنی پاک کردن از طریق امرو نهی را که خداوند برای همه اراده کرده است، اختصاصی به اهل بیت(علیهم السلام) ندارد، پس این اراده، اراده تکوینی است که تخلّف ناپذیر است.
5 - آیه اولی الامر :
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم - اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الأمر را.(سوره نساء بخشی از آیه 59)(ادامه دارد...)
قسمت اول - عصمت در آیات :
1 - آیه ابتلاء ابراهیم:
قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمين - ابراهيم عرض كرد: از ذریه من نيز امامانى قرار بده! خداوند فرمود: پيمان من، به ستمكاران نمىرسد!(سوره بقره بخشی از آیه 124)
قرآن کریم در آیه دیگری می فرماید:وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون - و كسانى كه از حدود خدا تجاوز كنند، آنان بىترديد ستمكارند(سوره بقره بخشی از آیه 229)
با توجه به اطلاق ظلم در آیه اول، و تبیین معنای ظلم در آیه دوم هر کسی از حدود الهی تجاوز کرده باشد هرگز لایق این منصب نخواهد بود.
تفسیر المیزان ذیل این آیه به زیبایی مراحل استنباط عصمت از آیه را بیان فرموده است.
2 - آیه مخلصین:
قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ -گفت:به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم كرد.(82)
إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِين - مگر بندگان خالص تو، از ميان آنها.(83)(سوره ص آیه 82 و 83)
بندگان مخلَص از اغوای شیطان به صورت کامل، یعنی 100درصدی استثناء شده اند، نه اینکه احتمال اغوای انان کمتر باشد!
3 - آیه صادقین:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين - اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از مخالفت فرمان خدا بپرهيزيد، و با صادقان باشيد(سوره توبه آیه 119)
این آیه نمی فرماید ازصادقین باشید، بلکه می فرماید با صادقین باشید، اطلاق همراهی -همراهی بی قید و شرط واطلاق صداقت،نشان دهنده ضرورت پیروی کامل از معصومی است که قول و فعلش صادق و درست است.
4 - آیه تطهیر:
إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا - خداوند فقط مىخواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد.(سوره احزاب بخشی از آیه 33)
به کار بردن تعبیر انما و منحصر کردن این طهارت در اهل بیت(علیهم السلام) نشان از عصمت دارد، وگرنه طهارت تشریعی یعنی پاک کردن از طریق امرو نهی را که خداوند برای همه اراده کرده است، اختصاصی به اهل بیت(علیهم السلام) ندارد، پس این اراده، اراده تکوینی است که تخلّف ناپذیر است.
5 - آیه اولی الامر :
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم - اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الأمر را.(سوره نساء بخشی از آیه 59)(ادامه دارد...)
۵۲۷
۱۶ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.